Gå til innhold

Hvordan få tanker ut av hodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt problemer med at jeg går litt for mye opp i ting... Altså etter at jeg har vært ute på noe f.eks. møter e.l. klarer jeg ikke få enkelte ting som har vært sagt eller gjort ut av hodet den kvelden. Vanskelig å sove for episoder ligger og kverner i topplokket hele tiden..

Vet ikke om dere forstår hva jeg mener, men blir oppskrudd og klarer altså ikke å slappe av. Har liten tro på meg selv og dette er spesielt vanskelig når jeg føler jeg har sagt eller gjort noe dumt ute blant folk i løpet av kvelden.

Altså; hvordan skal jeg klarer å styre tankene over på noe annet og slappe av slik at jeg kan gå og legge meg uten å kverne søvnløs rundt samme tema natten gjennom. Håper noen har gode tips. Prøver jo kg i kveld for å se om det hjelper da jeg har vært ute i kveld på en litt mislykket sammenkomst hvor jeg følte meg litt klønete og i veien.. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Skriv ned det du var misfornøyd med og legg lappen i nattbordskuffen e.l.

Les en bok/ se en film for å få bort fokuset.

Tenk på noe du er flink til eller ahr lyst til å gjøre.

God natt!

Skrevet

Jeg vet hva du mener, og har en tendens til å gjøre det samme, spesielt når det er ting på jobb som plager meg. Og trikset er som du sier å få tankene over på noe annet. Hvordan du gjør dette best må du nesten finne ut selv. For meg virker det noen ganger å høre på radio eller lydbok til jeg sovner, da er tankene opptatt med å følge med. Å lese en bok som engasjerer like før sengetid kan også fungere bra, bare man ikke blir liggende våken av boken da :ler:. Jeg får ofte bearbeidet vanskelige tanker bedre om jeg er fysisk aktiv, så en spasertur en time før sengetid kan være det som skal til for at jeg skal slutte og tenke på problemet. Du kan også prøve å finne ut noe annet du kan tenke på, noe som er hyggelig og som engasjerer. Alt fra meny for neste familiemiddag om du er glad i matlaging til detaljerte planer for hvor du skal reise på ferie neste gang eller hvordan du skal pusse opp huset. Du ser poenget, du må bare finne det som passer deg. Lykke til!

Skrevet

Når jeg en sjelden gang har problemer med å få sove, teller jeg ned fra 100. Man skal telle sakte, og se for seg hvert enkelt tall og "studere" det før man teller videre. Jeg har aldri kommet ned til 80 selv før jeg har sovnet.

Skrevet

Når jeg ikke får sove leker jeg byleken med meg selv :) Da starter jeg med en by, f.eks. Trondheim, så må neste by være en som starter på m, f.eks. Molde. Litt mer spennende enn å telle sauer, og jeg har blitt god i geografi ;)

Skrevet

Jeg tror ikke hovedproblemet for trådstarter her er å få sove, det underliggende problemet er at trådstarter legger for mye i situasjoner og lar det kverne rundt hvis hun har gjort noe hun mener var dumt. Jeg kjenner meg veldig igjen i det hun skriver. Selv om jeg får sove etter slike episoder hender det feks at jeg enten sover veldig urolig og kaster meg rundt i senga hele natta. Eller så drømmer jeg om det som har skjedd, dvs fæle mareritt. Trådstarter bør nok prøve å slappe mer av i hverdagen og si til seg selv hver eneste dag at alle kan gjøre feil! Det er nok kanskje det det går på: man stiller altfor strenge krav til seg selv, og selvfølgelig blir man skuffet da. Viktig også å tenke på at man selv gjerne legger best merke til egen oppførsel. Man tenker gjerne at alle på møtet har tenkt hvor dumt det man sa var, men sannheten er ofte at ingen andre husker at du sa noe dumt i det hele tatt. Ofte er andre like opptatt av seg selv og egen usikkerhet at de aldri legger merke til andres usikkerhet.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan gi deg råd videre. Men jeg sliter med det samme, og har bla slitt med sosial angst lenge. Jeg prøver imidlertid å senke kravene til meg selv og tenke at andre også er usikre. Også er det ordtaket om "gjort er gjort, spist er spist" som ikke er så dumt å huske på. Du kan ikke få gjort om det du allerede har sagt. Alle sier dumme ting innimellom, men ikke la denne angsten for å si noe galt hindre deg i et sosialt liv eller en god natts søvn.

:)

Skrevet

Gå en kveldstur før du legger deg, eller dra på trening i løpet av ettermiddagen/kvelden. Frisk luft og å være litt sliten tømmer hodet og letter søvnen :)

Skrevet

Når tankene kommer, så se for deg at de er skrevet på en stor, sort tavle. Ta så opp svampen som ligger ved siden av tavla og vask den ren. Dette gjør jeg med tanker jeg ikke vil tenke, pusser dem ut av hjernen!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

prøv meditasjon,ta et kurs! ingen hokuspokus,men effektiv som bare det.

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen.

Jeg støtter forslaget om å trene om kvelden, slik at man er sliten i kroppen. Dersom man trener aerobic eller noe liknende der man må konsentrere seg for å føle med på instruktøren, så er det bedre enn å sykle på egenhånd eller løfte vekter (for da tenker jeg jo).

Ellers så hjelper det å lese en fengende bok ganske bra. Da fokuserer jeg på den og lar hodet hvile fra alt annet. Og da føles kroppen mer uthvilt etterpå. Tv hjelper ikke meg på samme vis. Da blir jeg bare enda mer sliten i hodet.

Også gikk jeg til optikeren og fikk nye lesebriller. Da ble det lettere å konsentrere seg foran dataen, i stedenfor å falle ut og la tankene begnne å spinne igjen.

Nå jobber jeg med ideen om at "du kan ikke ta enhver kamp, men velg deg de du kan ta og la andre gå!" Jeg har litt for mange ting i hodet på en gang. Nå må jeg overlate noen saker til andre, la noe bare bli ugjort og akseptere det (glemme) og så sette opp en liste over de ting jeg må få gjort og huke av dem. Og de gangene jeg spinner på dumme ting jeg har sagt eller gjort, eller det lure eg burde ha sagt eller gjort, så må jeg heller fokusere på et hyggelig minne som får meg til å smile.

Vi som har det på dette viset må lære å flytte fokus til de ting som gir oss energi, og ikke kaste bort tiden på det som tapper en.

Lykke til.

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg kjenner meg godt igjen.

Jeg støtter forslaget om å trene om kvelden, slik at man er sliten i kroppen.

Jeg er som deg - kobler ut når jeg trener og liker å trene om kvelden. Sover veldig godt etterpå. Men veldig mange har problemer med å sove hvis de trener for sent - de blir så "giret".

Skrevet (endret)

Jeg vet godt hva du mener og for meg hjelper det å tenke på noe som overhodet ikke har noe med hverdagen å gjøre som f.eks. at jeg ligger i en slede eller i et telt i en ørken. Lar tankene spinne omkring detaljer som f.eks. hva slags teppe jeg ligger under, hvordan sengen/sleden er konstruert osv. Høres jo rimelig merkverdig ut, men saken er vel at det flytter fokus og jeg sovner som en stein uten at tankene fortsetter å kværne i hodet mitt resten av natten.

I det siste har jeg dessuten forsøkt en slik solnedgangs-/soloppgangslampe og "solnedgangen" gjør faktisk at kroppen innstiller seg på å sove og tankene blir borte sammen med lyset. (Lyset slår seg langsomt av over en selvvalgt periode. Har brukt 15 min.).

Endret av Leo
Gjest Nathalia
Skrevet
Jeg tror ikke hovedproblemet for trådstarter her er å få sove, det underliggende problemet er at trådstarter legger for mye i situasjoner og lar det kverne rundt hvis hun har gjort noe hun mener var dumt. Jeg kjenner meg veldig igjen i det hun skriver. Selv om jeg får sove etter slike episoder hender det feks at jeg enten sover veldig urolig og kaster meg rundt i senga hele natta. Eller så drømmer jeg om det som har skjedd, dvs fæle mareritt. Trådstarter bør nok prøve å slappe mer av i hverdagen og si til seg selv hver eneste dag at alle kan gjøre feil! Det er nok kanskje det det går på: man stiller altfor strenge krav til seg selv, og selvfølgelig blir man skuffet da. Viktig også å tenke på at man selv gjerne legger best merke til egen oppførsel. Man tenker gjerne at alle på møtet har tenkt hvor dumt det man sa var, men sannheten er ofte at ingen andre husker at du sa noe dumt i det hele tatt. Ofte er andre like opptatt av seg selv og egen usikkerhet at de aldri legger merke til andres usikkerhet.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan gi deg råd videre. Men jeg sliter med det samme, og har bla slitt med sosial angst lenge. Jeg prøver imidlertid å senke kravene til meg selv og tenke at andre også er usikre. Også er det ordtaket om "gjort er gjort, spist er spist" som ikke er så dumt å huske på. Du kan ikke få gjort om det du allerede har sagt. Alle sier dumme ting innimellom, men ikke la denne angsten for å si noe galt hindre deg i et sosialt liv eller en god natts søvn.

:)

Typisk at det måtte en gjest til for å forstå problemstillingen ;)

Det er nok et jente-fenomen dette...jeg foreslår at du forsøker å fokusere mer på andre aktiviteter utenfor deg selv, som ikke handler bare om deg: trening, samtaler med venninner/kolleger, osv. Det er viktig å koble ut med noe totalt annet enn det du driver med til daglig: male, lytte til musikk, lese litt, besøke noen, jogge, osv. Kanskje du kan lese noen selvhjelpsbøker som handler om emner innen psykologi (sosial angst, perfeksjonisme, prestasjonsangst, osv. selv om du kanskje ikke direkte har noe av dette..)

Er enig med flere her i at de andre sjelden fokuserer på deg slik du selv gjør. De har mer enn nok med seg selv og sitt eget "indre liv".

• 4 år senere...
Skrevet

Dette svaret kommer kanskje litt sent, men jeg har et godt tips! Det som pleier å fungere på meg, er å skrive en liste over 5 dumme ting - altså fem ting man tenker ekstra mye på akkurat der og da, og så skrive en liste over 5 bra og aktuelle ting. Da pleier man å innse at det ikke nødvendigvis var så farlig som man trodde når man har fått det ned på papiret. :) og så kan man fokusere litt på det positive og.

Skrevet

Hør på lydbok når du legger deg. Det funker for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...