Gå til innhold

Skjønner ikke reaksjonen til mamma og pappa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestemor sa at alle barnebarna skulle få litt penger av henne. Men mamma og pappa fortet seg å svare henne at hun ikke trengte å gi noe til meg, jeg trengte nemlig ikke noe. Jeg har det egentlig ganske trangt økonomisk og hvis bestemor vil gi bort penger så er det da hennes valg. Hun er oppegående og klar i hodet. Hun har en del penger så hun klarer seg uansett, dette vet vi.  De virket glade og fornøyde etter de sa dette til henne og det var ikke tull. Virker som de sa det for å være jævlige mot meg. De byr seg ikke om meg egentlig og hjelper meg aldri med noe, men broren min derimot er gullungen. Fikk riktignok melding av bestemor senere der hun skrev at jeg selvfølgelig også skulle få, men  vi trengte ikke å si noe til mamma og pappa. Men jeg er likevel lei meg for hvordan de svarte henne og at de koste seg og følte de hadde gjort noe bra liksom. Jeg er ikke bortskjemt og utakknemlig, jeg  takker så henne  så klart . Men syns dette var rart av dem. Jeg er 19. Hvordan hadde dere andre reagert på noe sånt? Hadde dere latt besteforeldre gi bort penger til barnebarna så lenge barnebarna er voksne?

Anonymkode: 0444d...64f

• Liker 3
  • Hjerte 25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De vil ikke hun skal gi bort framtidig arv. Egoistiske foreldre. 

Anonymkode: a11b3...7b1

• Liker 31
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi du er eldst? Er vanlig å slutte å gi penger etter 18 år 

Anonymkode: 6bbd8...68c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja jøss, hadde besteforeldre hatt penger nok så såklart gi dem 🥺 Men det skulle jo da rettferdig delt, altså samme sum til alle.

Merkelig og slemt gjort av foreldrene dine ja 🥺 Ville blitt lei meg selv.

Husker selv at jeg og min bror kunne få 200-250kr nå og da av min bestemor. Var alltid satt pris på 💗

Anonymkode: 886b2...e6e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg syns det høres ut som du har umodne foreldre, og at det er et vondt tegn at de gjør forskjell på ungene sine. Slik har jeg vokst opp med også. 

Det kan godt hende at du har rett faktisk, at de hygger seg med at du ikke får det du trenger og at de ser deg skuffet. Dersom de har narcissistiske trekk så kan det gi dem glede å kontrollere følelsene dine. Det er også klassisk å ha en golden child, som ikke får disse konsekvensene før du bryter kontakt med de.

Ta godt vare på din bestemor. Det er ikke sikkert at de er greie mot henne heller.

Endret av Andro
  • Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke eldst.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bestemor sa at alle barnebarna skulle få litt penger av henne. Men mamma og pappa fortet seg å svare henne at hun ikke trengte å gi noe til meg, jeg trengte nemlig ikke noe. Jeg har det egentlig ganske trangt økonomisk og hvis bestemor vil gi bort penger så er det da hennes valg. Hun er oppegående og klar i hodet. Hun har en del penger så hun klarer seg uansett, dette vet vi.  De virket glade og fornøyde etter de sa dette til henne og det var ikke tull. Virker som de sa det for å være jævlige mot meg. De byr seg ikke om meg egentlig og hjelper meg aldri med noe, men broren min derimot er gullungen. Fikk riktignok melding av bestemor senere der hun skrev at jeg selvfølgelig også skulle få, men  vi trengte ikke å si noe til mamma og pappa. Men jeg er likevel lei meg for hvordan de svarte henne og at de koste seg og følte de hadde gjort noe bra liksom. Jeg er ikke bortskjemt og utakknemlig, jeg  takker så henne  så klart . Men syns dette var rart av dem. Jeg er 19. Hvordan hadde dere andre reagert på noe sånt? Hadde dere latt besteforeldre gi bort penger til barnebarna så lenge barnebarna er voksne?

Så lenge din bestemor råder over sine egne penger kan hun gjøre hva hun vil med de. Dine foreldre har ingen rett til å si noe slikt.

Anonymkode: a3376...3dc

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør de hvorfor de sa det, og si at du er voksen og kan snakke for deg selv, så det trenger de ikke gjør lengre…

Anonymkode: 63de2...42b

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er det jo ikke. Har du sett andelen som får hjelp ved boligkjøp? 

Anonymkode: d46cd...937

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er da vel ingenting vanlig med det

Anonymkode: 2a3dc...03b

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde blitt provosert og tatt det opp med dem, spesielt når hun vil gi til alle og dine foreldre skal fortelle at 1 barn ikke trenger

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min teori: foreldrene dine vil at du skal være avhengig av de fordi det er den eneste måten de holder kontakten med deg. Kanskje lener broren din seg på de allerede? Trenger penger eller praktisk hjelp ofte? Du er for uavhengig så de tar de mulighetene de får til å gjøre deg avhengig. 

Anonymkode: d3fde...8fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt av foreldrene dine! Dette ville jeg tatt opp med dem. Hvorfor unner de ikke deg de pengene?? 

Anonymkode: a1ac3...0c1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk og lov for at bestemoren din ser gjennom dem. Du kan jo alltids ta en prat med henne om at det er sårende å bli forskjellsbehandlet, kanskje hun har noen gode råd å komme med :)

Familien til samboeren min driver også med forskjellsbehandling, der én av fire barn er gullungen. Det har ødelagt søskenforholdene ganske mye. Uten at det er konflikt, så er der liksom en avstand og sårhet dem i mellom.

Anonymkode: d081a...ecd

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer, fikk du noen forklaring på hvorfor foreldrene dine mente du ikke skulle ha noe. Merkelig ting å blande seg opp i forøvrig. 

Kjenner ei, der foreldrene lar Elster sønnen få alt , av type gamingutstyr, treningsutstyr, merkeklær osv. Og dattera går i gamle filler helst arvet av bestemora. At de ikke skjønner selv at det er foreldrene som bygda retter det skeve blikket på

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror nok jeg neste gang de foreslo noe jeg ikke hadde så lyst til (juleferie, søndagsbesøk, hjelpe til med å male noe etc) hadde spart på kommentaren og sagt «Å, nei, jeg trenger ikke komme. Dere trenger ikke meg»

Foreldre, ts å, er mennesker som har hatt sex uten kondom og blitt gravide av det. Verken mer eller mindre. De er - som alle andre - smålige, egoistiske, uegnet, rasistiske, voldelige etc. Foreldre er rett og slett folk flest. Noen ålreite, andre ikke. Hvilken type du, som deres barn, får utdelt? Ren rulett. Derfor tar vi en fot i bakken når vi blir myndige. Vurderer om det gir oss og vårt liv merverdi å ha kontakt. Dersom ikke? Da dropper vi det bryet. For foreldre er ikke mer eller mindre verdt enn venner. Og skal beholdes eller droppes etter samme høye krav.

Anonymkode: 9fa07...72d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig spesielt av foreldrene dine! Dette ville jeg tatt opp med dem. Hvorfor unner de ikke deg de pengene?? 

Anonymkode: a1ac3...0c1

Skal ta det opp med dem. Vet ikke, men skal spørre dem. Ikke sikkert jeg får ordentlig svar.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke eldst.

Får de eldre søsknene dine penger da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får de eldre søsknene dine penger da? 

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bare lurer, fikk du noen forklaring på hvorfor foreldrene dine mente du ikke skulle ha noe. Merkelig ting å blande seg opp i forøvrig. 

Kjenner ei, der foreldrene lar Elster sønnen få alt , av type gamingutstyr, treningsutstyr, merkeklær osv. Og dattera går i gamle filler helst arvet av bestemora. At de ikke skjønner selv at det er foreldrene som bygda retter det skeve blikket på

Fikk ingen forklaring nei. 

Uff. Sånt er så trist. Rart de ikke ser det selv.

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...