Gå til innhold

Normale tanker rundt mat, kropp og vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det meste av mitt liv hatt en bmi på mellom 24 og 29, vært skikkelig jojo i vekten siden tidlig i voksenlivet (er nå i tidlig 40 årene).

For en del år siden så tok jeg grep, la om livsstilen og fikk hjelp med det psykiske som nok har påvirket vekten sånn som den har (spist på alle følelser, taklet alle følelser med mat eller sult).

Men nå har jeg holdt vekten stabil i 4 år. Jeg overspiser sjeldent lenger, å jeg spiser sjeldent mye søtt som før. Men innimellom skjer det hvis vi som f eks denne helgen har vært i et par selskaper, så har jeg spist mer enn jeg er komfortabel med. Jeg vet at vekten er høyere i morgen, jeg vet hvorfor, å jeg vet at i løpet av uken er jeg tilbake til normalen.

Men fortsatt får jeg litt småpanikk når vekten er litt høyere enn vanlig. Selv om jeg vet hvorfor. Livredd for å havne tilbake i det leie tankekjøret, det vonde tankekjøret.

Er det normalt at slikt kan henge i lenge når man har slitt med mat og spising så lenge? Hadde håpet på et normalt forhold til mat etterhvert som årene går. At jeg klarte finne roen på at dette kan jeg jo.. Men tydeligvis ikke enda.

Andre tidligere overvektige/spiseforstyrrede som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 691f6...28d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde anoreksi før (fikk det i voksen alder), og selv om jeg er frisk og normalvektig nå, så passer jeg på, veier meg ganske ofte og tenker på hva jeg spiser. Litt stress er det jo. Tenker at alle folk har sin bagasje og sine greier de baler med i hverdagen. Dette jeg opplever nå er INGENTING mot det fengselet en spiseforstyrrelse er, så jeg tenker at man må lære seg å leve med det. På samme måte som noen alltid vil ha litt sosial angst eller litt bakteriefobi. Det går litt i bølger for meg hvertfall. 

Anonymkode: 48879...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...