Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg søke nødhjelp til husleien ifra Nav? Mangler noen tusenlapper til leien å den skal betales til uken.

Anonymkode: f0d7d...849

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nødhjelp gjelder bare når man ikke har mat og ikke har penger til mat. Søknader om nødhjelp behandles normalt innen 24 timer, men det kan ta litt lengre tid.

Du kan søke om ordinær økonomisk sosialhjelp dersom du ikke har penger nok til husleia. En ordinær søknad vil ikke bli behandlet så raskt som en søknad om nødhjelp. Avhengig av hvor du bor, kan behandlingstiden være fra to til fem uker.

Anonymkode: 9cb96...3b9

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, du kan søke om økonomisk sosialhjelp fra Nav for å dekke utgifter som husleie. Kontakt Nav-kontoret ditt så snart som mulig og søk om hjelp. Det kan ta litt tid å behandle søknaden, så ikke vent for lenge med å søke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (Akkurat nå):

Ja, du kan søke om økonomisk sosialhjelp fra Nav for å dekke utgifter som husleie. Kontakt Nav-kontoret ditt så snart som mulig og søk om hjelp. Det kan ta litt tid å behandle søknaden, så ikke vent for lenge med å søke.

Det er ikke nødvendig å kontakte NAV-kontoret, man søker bare rett og slett ved å følge lenken som er opp gitt i det første svaret i tråden.

Anonymkode: 9cb96...3b9

Skrevet

Du kan søke sosialhjelp til husleie. Nødhjelp er egentlig noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan jeg søke nødhjelp til husleien ifra Nav? Mangler noen tusenlapper til leien å den skal betales til uken.

Anonymkode: f0d7d...849

Jada, det kan du, men så kommer det jo litt an på hva du hva du har brukt penger på siden du ikke har nok til husleia. Forutsetter da at du ikke har fått svært redusert inntekt denne måneden av ymse grunner.

I beste fall får du pengene. I verste fall blir de gitt som lån.

Anonymkode: 44ad9...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, så lenge du er over 18 kan du søke. De ser på hva du har brukt penger på da. 

Anonymkode: c55b6...0f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nødhjelp er hvis du har akutt behov for penger til mat

Husleie dekkes av sosialhjelp og er ellers totalt fredet av alt av andre kreditorer så  teoretisk er det umulig å ikke ha nok penger til husleie, men noen klarer det allikevel 

Anonymkode: 881fc...0dd

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke på nødhjelp, men du vil neppe få det så lenge du har penger på kto (husleien). Da vil Nav kreve at du bruker av de pengene til mat. Dette vil jo gjøre så du mangler enda mer til husleien, men da risikerer du at Nav sier at de ikke betaler gjeld - hvis det har gått over forfallsdato. 

Anonymkode: 1fc1e...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det i fjor etter en "smell" på feriepengene (riktignok selvforskyldt lenger bak i tid). 

Søkte og fikk innvilget raskt. Istedenfor å bare dekke beløpet som manglet, dekket de hele leia den måneden. Det er riktignok satt strenge krav på meg skulle jeg søke igjen (krav om oppsigelse av leilighet for å flytte til noe billigere)

Anonymkode: 82947...9fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...