Gå til innhold

Dele kontor på arbeidsplassen - spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Etter en omorganisering på jobben for et par år siden ble det bestemt at pga plassproblemer må de fleste (alle unntatt ledelsen) enten dele kontor med en eller sitte i kontorlandskap.

Jeg er blant de som må dele kontor med en til. Tidligere hadde jeg kontor alene.

Jeg har asperger og da jeg hadde eget kontor syntes jeg det var deilig bare lukke døra og jobbe for meg selv hvis det var mye stress utenfor. Men det kan jeg ikke nå som jeg deler kontor. Han jeg deler med har døra åpen, prater i telefonen, er generelt veldig stressa. Jeg føler at jeg jobber dårligere når det er sånn. Jeg vet at jeg må snakke med lederen min om dette, men er det noen som vet om jeg har noen rettigheter? Noen lov jeg kan vise til El for å kunne be om å få eget kontor igjen? Eller er det noen som har noen tips til en annen måte det går an å løse dette på?

Anonymkode: d10e3...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke spesielle rettigheter når det kommer til å kreve eget kontor, men arbeidsgiveren din er forpliktet til å tilrettelegge for arbeidstakere med ulike behov. Be om tilrettelegging av arbeidsplassen din som en løsning. Søk råd fra en tillitsvalgt eller en annen som har erfaring med slike situasjoner på arbeidsplassen. Prøv å bli plassert i et roligere område eller i et eget kontor og presentere det som en tilrettelegging for å bedre arbeidsmiljøet ditt. Husk at du har rett til en arbeidsplass som er tilpasset dine behov.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville hørt med fagforeningen din først. 

Anonymkode: 924aa...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, ja skal høre med tillitsvalgt. Tusen takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har krav på noe særlig. Å ha eget kontor er en luksus, ikke noe man får automatisk "fordi det er deilig"... Hvis én person får (pga aspberger eller andre diagnoser), så vil alle de andre naturligvis ha det samme.

Jeg deler kontor med 5 andre. De er til tider veldig høylytte og en av dem spiller alltid musikk. Skal jeg få eget kontor må jeg bytte jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg deler kontor med 6 andre 😅. Det blir mye prat og lyder fra de andre. Støykansellerende headset hjelper. 

Anonymkode: 8aa70...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ha rett på tilrettelegging. Men snakk med lederen din først. Vet den at du har Asberger? En må jo vite om utfordringer for å kunne tilrettelegge. 

Anonymkode: f93c2...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med lederen din. Kan pulten din snus sånn at du ikke ser kollegaen din? Ville også skaffet meg støykansellerende headsett. 

Anonymkode: 36ba8...a48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan snakke med lederen din om tilrettelegging. 

Også bør hele kontoret få informasjon om at når man deler kontor så tar man hensyn. Dessverre er ikke alle så gode på det.

Anonymkode: f89f5...6be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du blir sykemeldt er det pålagt etterhvert å snakke om tilrettelegging tror jeg. Ble selv langtidssykemeldt etter overgang til kontorlandskap. Helt jævlig, klarte ikke å fokusere eller konsentrere meg. Ødela hele arbeidslyst for meg og jeg endte med å bytte jobb. Føler med deg!

Anonymkode: 0c1a7...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts her, ja skal høre med tillitsvalgt. Tusen takk for tilbakemelding.

Arbeidsgiver har en plikt til å tilrettelegge for alle arbeidstakere, ikke bare de som er sykemeldt. Tilretteleggingsplikten er sentral for at en ansatt skal kunne jobbe mest mulig

Anonymkode: 38d28...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...