Gå til innhold

Jeg har kjøpt brukte klær jeg ikke er fornøyd med. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På finn.no fant jeg en klespakke. I annonsen stod det at det er 5 store sekker med klær MIX som selges. Jeg slo til og kjøpte.

Jeg spurte ikke om tilstanden. Men selger sa at det var mix og mye forskjellig. Hun nevnte merkeklær og gode kvalitetsklær.

Vi møttes. Jeg så jo ikke opp i posene. Bare lesset av og betalte 1500.

Når jeg så på klærne hjemme ble jeg veldig misfornøyd. Noe var møkkete, noe var ødelagt, noe var baby klær. Det er ikke noe jeg kan i grunn selge videre.

Jeg har klaget til selger. Men vedkommende er kort og sier at salget er gjennomført. Og ikke mulig å angre. 

Hva gjør jeg? Har jeg noen rettigheter?

Vi ble jo ikke enige om hvordan klær. Men liksom kjoler og baby klær?

Anonymkode: 396b1...45b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hverken har spurt om tilstand, størrelse eller sjekket når du fikk dem overlevert har du ikke så mye du kan si. Dyrekjøpt erfaring😬

Anonymkode: acc10...b03

• Liker 14
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Du har neppe noen sak med mindre det er et stort avvik mellom annonsetekst og innhold. Du hadde all mulighet til sjekke tingene når du hentet.

Anonymkode: 16cfe...f13

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så du har valgt kjøpe fem sekker med "mye forskjellig", uten å spørre om tilstanden, og er nå sur fordi det er mye forskjellig? Sa hun at det kun var voksenklær?

Anonymkode: 0c1c9...320

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Klær MIX - både kjoler og diverse klesplagg er jo en mix. Hun kunne dog informert om at baby-klær var inkludert. 

Du har egentlig all rett til å heve kjøpet og returnere, men det går nok ikke kjøper med på. Da må du anmelde, men det blir nok henlagt. Ta forhåndsregler neste gang, se oppi posene og vær mer forsiktig.

Anonymkode: 998ef...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke engang avklarte hvilken størrelse (?!) klærne var i, er det nok ikke så mye å gjøre med det. Du kjøpte en forundringspose. 

Hvis du mener tilstanden på klærne var vesentlig verre enn du hadde grunn til å vente, kan det for så vidt være mulig å følge opp noe, men det ser fortsatt ikke lyst ut. Du kan lese litt her om opplysnings- og undersøkelsesplikt: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/

Anonymkode: e023c...c69

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen angrerett om det er det du etterspør. Så neste steg er om det er svindel, noe det heller ikke virker som siden du hentet og kunne sjekke tingene selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klær MIX - både kjoler og diverse klesplagg er jo en mix. Hun kunne dog informert om at baby-klær var inkludert. 

Du har egentlig all rett til å heve kjøpet og returnere, men det går nok ikke kjøper med på. Da må du anmelde, men det blir nok henlagt. Ta forhåndsregler neste gang, se oppi posene og vær mer forsiktig.

Hvilken rett til å heve kjøper er det du mener hun har?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du link til finn-annonsen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei hun har ingen rett til å heve kjøpet og returnere, hun hadde sjansen til å se igjennom før kjøpet men dette gav hun avkall på

Anonymkode: 761fd...26b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ingen angrerett om det er det du etterspør. Så neste steg er om det er svindel, noe det heller ikke virker som siden du hentet og kunne sjekke tingene selv.

Synes dere er strenge her.

Greien er ar jeg trenger ting å selge. Det som var i posen kan liksom ikke tjene noe på. Det er ikke direkte ødelagt. Men liksom jeg tjener ikke noe.

I annonsen stod det "lopper for loppemarked" selges samlett. Og det stod at det kunne være mye forskjellig.

Huff  ...

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi henne en dårlig omtale på finn.no.

Anonymkode: b4a36...b94

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Greien er ar jeg trenger ting å selge. Det som var i posen kan liksom ikke tjene noe på. Det er ikke direkte ødelagt. Men liksom jeg tjener ikke noe.

I annonsen stod det "lopper for loppemarked" selges samlett. Og det stod at det kunne være mye forskjellig.

Huff  ...

Vi er ikke strenge, vi bare sier det som det er. Du har ingen sak. Dessverre. Men du får bruke dette til å ta lærdom til neste gang.

Anonymkode: e023c...c69

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Huff  ...

Så du håpet å gjøre et kupp for å selge videre?

«Lopper fra loppemarked» vil si klær i alle str og både barn/dame/herre. 

Jeg ville sortert det, og lagt ut. Noe får du vel solgt videre? Barneklær godt brukt feks str 110/116 selg en pose for 100kr. Er det ullklær så selges det som bhg klær selv om det har hull? Vask alt med synlige flekker. 

Anonymkode: 3a55f...337

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Huff  ...

Om du kjøpte 5 poser med mix klær til 1500 kroner..for å kunne selge videre og ikke tittet oppi ..da har du skutt deg litt selv i foten 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør jeg? Har jeg noen rettigheter?

Du har rettighet til å undersøke hva fu kjøper.

Denne må du sette på "lære av tabbe" kvota og faktisk se på hva du kjøper neste gang.

Anonymkode: 9a4d1...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har du kanskje lært å gjøre mer research når du skal kjøpe noe annet senere 

Anonymkode: 6c62f...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Huff  ...

Det er ikke å være streng. Du hadde muligheten til å se igjennom det du kjøpte og det valgte du å ikke gjøre.

Og lopper for loppemarked høres jo ikke akkurat som om det var Chanel kjoler da?

Kjøpte du dette kun for å selge videre? Veldig sjeldent at det er noe på tjene på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi profilen hennes 1 i vurdering om det er slik at hun har sagt at det er voksen klær i god stand. Om hun bare har sagt det er mix av type klær og i forskjellig stand har du ikke noe du skulle ha sagt. 

Selg klærne videre og lær til nestegang å be om bilder av hva posen inneholder 

Anonymkode: 3c451...d18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Gi profilen hennes 1 i vurdering om det er slik at hun har sagt at det er voksen klær i god stand. Om hun bare har sagt det er mix av type klær og i forskjellig stand har du ikke noe du skulle ha sagt. 

Selg klærne videre og lær til nestegang å be om bilder av hva posen inneholder 

Anonymkode: 3c451...d18

TS skriver følgende: I annonsen stod det "lopper for loppemarked" selges samlett. Og det stod at det kunne være mye forskjellig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...