Gå til innhold

Livredd for ALS

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 28 år og helt siden jeg hørte om ALS som 9-åring fordi en av bestemor sine venner hadde fått det har jeg vært livredd for å få det. Nå står det mye oftere om ALS i media enn tidligere og angsten min har skutt i taket. Får jeg en rykning i tommelen ender det med hyperventilering og angstanfall. Gikk en stund til privat psykolog men det ble ikke noe bedre. Er ikke redd for kreft, hjerneslag e.l - det er kun ALS og det sliter meg ut 😓

Anonymkode: 4edda...7af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff. Angst for sykdom er fælt å ha, og det høres ut som dette påvirker livet ditt velidg. 

Risikoen din for å få ALS er svært lav, det er vel 2 per 100.000 som statistisk sett får det. Jeg tror at med ALS som andre sykdommer, så kan man gjøre mye for å forebygge. Jeg holder meg mye til mat fra bunnen, uten smaksforsterkere, ikke brus, smågodt, kunstig søtning, sukker, eller for mye junk. Mye grønt og mat rikt på antioksidanter daglig. Mye ute i naturen og går lange turer, det er alltid bra for helsa, og veldig bra for lymfesystemet som er superviktig for immunforsvaret. 

Og du, ofte får vi rykninger i kroppen fordi vi trenger påfyll av bl.a magnesium :) 

How can I prevent ALS naturally?

A higher risk of ALS has been correlated with a high fat and glutamate intake and β-methylamino-L-alanine. On the contrary, a diet based on antioxidant and anti-inflammatory compounds, such as curcumin, creatine, coenzyme Q10, vitamin E, vitamin A, vitamin C, and phytochemicals could reduce the risk of ALS.

Anonymkode: cc71b...f4d

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det står om ALS i media så behøver du ikke lese det. Du får ikke noe mer eller mindre ALS om du lar være å lese.

Det var trist at du har blitt skremt med historier om dette når du var et barn. Da er det sannsynligvis derfor du er redd for det nå. Du har blitt påført en skade som liten.

Selv om det ikke hjalp med den ene psykologen så betyr ikke det at du ikke vil kunne få hjelp av å snakke med noen. Noen ganger må det bare være rett person til rett tid.

Anonymkode: 4aaa5...9d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer du tenker på ALS, desto høyere er sjansen for at du får det.

Anonymkode: 3283a...e35

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjerp deg :balltre:

Anonymkode: 61c92...65b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er det ikke. ALS er ikke en sykdom som påvirkes av tanker.

Skrevet

Tankene og angsten er sterke verktøy...du kan eks gå rundt med vondt i hode . plutselig begynner du å tenke på det ..mye...du får angst..så dukker det opp en historie her og der om migrene som var kreft .. historier du ikke hadde tittet på engang om du ikke plutselig var oppslukt med vondt i hodet. Og jo mer du leser om symptomene..jo mer begynner angsten din å tulle med deg .du begynner å føle deg svak i beina, du begynner å føle at det er rart p svelge ( selv om du egentlig svelger helt normalt,)

Og siden alle andre som hadde vondt i hode hadde kreft ...ja da får angsten din deg til å tro at da gjelder dette deg å.

Als er ofte eldre mennesker som får.

Tips... Ikke gå rundt å ødlegge din hverdag med å tro om du får dette, la oss si at noen kunne fortelje deg at om 30 år vil du få als ..skal du da gå disse unge årene å Grue deg ? Dessverre hjelper det ikke å tenke og Grue seg til dette ..på en litt slem måte å tenke...du kan ikke gjøre noe for å ikke få dette ..men du får ikke dette imorgen eller i helgen.

Så ikke gå rundt å la deg selv få symptomer og la angsten ødlegge deg. Du er frisk idag og imorgen..nyt det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...