Gå til innhold

Er det det så fælt å droppe reising i ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 3 år og vi har rett og slett ikke sett behovet for å reise noen steder om sommeren. Vi ser heller ikke behovet i år og har derfor ikke bestilt noe. Men det er ikke måte på hvor mye mine foreldre synes synd i oss. Det siste nå er at de tilbyr seg å betale for at vi skal reise noen dager på overnatting ved en fornøyelsespark. Vi har helt grei økonomi, nesten nedbetalt bolig og noe sparepenger, så takket nei.

Fjorårets ferie var helt topp for oss. Vi bruker nærmiljøet aktivt, vi har mange vennepar med barn i samme alder som er hjemme. Dagene gikk i ett fra morgen til kveld. Fikk gått på fjellturer, dagstur til fornøyelsespark, museum, lekeland, badeland og masse annet.

Kjenner jeg føler for å forsvare valget vårt her, men er jeg helt på bærtur? Må man på død og liv reise noen steder? Tiden kommer tidsnok når ungen blir eldre og ferie til utlandet mer etterspurt.

Anonymkode: 5fca0...526

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at dine foreldre overfører egne behov på deg og barnet? 

Elsker hjemmesommer, og jeg har reist MYE i løpet av livet. Man blir lei. 3-åringen merker ingen forskjell så lenge du er flink til å aktivisere h*n. :)

Anonymkode: e27a1...de8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Man må ikke reise bort for å ha det bra. Velger selv å være hjemme i sommer, mest fordi jeg har behov for hvile og bare vil lade opp batteriene. Synes det burde være helt innafor, særlig siden det kan bli mer slitsomt å reise når dere har et lite barn. 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva dere liker å gjøre. Vi liker å reise, og da tar vi med barna på tur. Hadde veldig fine ferier med barna da de var små, og har fine ferieturer nå også når de er blitt eldre. Barna liker å dra på tur, og de vil reise mest mulig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker akkurat som deg.

vår er også 3 år, og har aldri reist fly.

Sommeren blir teltturer i nærområdet, badeland og norsk sommer på hytten. 

Skjønner dessuten ikke vitsen med å reise bort når Norge er på sitt fineste. Vi har noen få måneder med sol og varme når skandinavisk sommer er helt unikt.

Anonymkode: c8286...f04

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn elsker å reise! En treåring kan få masse ut av å se nye steder. Om det så bare er Dyreparken eller legoland. Men, har dere ikke lyst, er det jo deres avgjørelse. Jeg tenker sånn at jeg vil vise barna mine verden, og elsker å være med dem å oppdage nye steder og kulturer. 

Anonymkode: 7f071...b5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke fælt! Dere kan dra til sjøen eller til et vann når det er fint vær og bade i sommer, ta dagsturer/piknik .. telt i hagen. Bruk stranden flittig når det er fint vær, det har jeg gjort når datteren min var liten. Jeg er alene forsørget og jeg kjøre ikke bil. Vi har hatt mange somrer hjemme. 🤸‍♀️🍦🍭🌤️☀️👙🏖️🚣‍♀️

Anonymkode: f5c6d...a24

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine barn elsker å reise! En treåring kan få masse ut av å se nye steder. Om det så bare er Dyreparken eller legoland. Men, har dere ikke lyst, er det jo deres avgjørelse. Jeg tenker sånn at jeg vil vise barna mine verden, og elsker å være med dem å oppdage nye steder og kulturer. 

Det kan man også vente litt med. Man må ikke starte når barnet er tre år.

For en treåring er lekeland, badeland, fornøyelsespark (selv om den er i Norge) mer enn nok.

Anonymkode: 6dd22...f74

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har et barn på 3 år og vi har rett og slett ikke sett behovet for å reise noen steder om sommeren. Vi ser heller ikke behovet i år og har derfor ikke bestilt noe. Men det er ikke måte på hvor mye mine foreldre synes synd i oss. Det siste nå er at de tilbyr seg å betale for at vi skal reise noen dager på overnatting ved en fornøyelsespark. Vi har helt grei økonomi, nesten nedbetalt bolig og noe sparepenger, så takket nei.

Fjorårets ferie var helt topp for oss. Vi bruker nærmiljøet aktivt, vi har mange vennepar med barn i samme alder som er hjemme. Dagene gikk i ett fra morgen til kveld. Fikk gått på fjellturer, dagstur til fornøyelsespark, museum, lekeland, badeland og masse annet.

Kjenner jeg føler for å forsvare valget vårt her, men er jeg helt på bærtur? Må man på død og liv reise noen steder? Tiden kommer tidsnok når ungen blir eldre og ferie til utlandet mer etterspurt.

Nei, man må ikke reise noen sted. Men personlig så hadde jeg syns det var kjedelig å bare være hjemme. For meg er ferie synonymt med utenlandsferie. Men folk er forskjellige,  du skal ikke føle på at du må forsvare noe.

Anonymkode: 792eb...c52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo dere som har skjønt det:)

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ferie blir hyggelig uansett om man reiser bort eller ikke, og at folk er ulike sånn 🙂 Når dere er masse på utflukter i nærheten, får jo 3-åringen masse input også! Null stress der i gården tenker jeg 😉 Her merket vi at vi måtte på utflukter de ukene vi var hjemme i fjor med 3-åring, men det måtte vi jo gjort uansett om vi var hjemme eller i Thailand…

Jeg sier kos dere hjemme med god samvittighet!

Anonymkode: f032e...c50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi reiste relativt mye utenlands da jeg var barn ( 70- og 80-tallet), men kan virkelig ikke huske noe særlig fra før 5-års alder. 

Ts sier jo heller ikke at de aldri skal reise, men ikke føler behovet nå når barnet bare er tre år.

Anonymkode: 8aea6...06a

• Nyttig 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

En 3 åring bryr seg ikke. Min 7 åring bryr seg ikke. Så lenge han får strand og bad spiller det ingen rolle om det er her eller i Syden. Same shit. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (17 minutter siden):

En 3 åring bryr seg ikke. Min 7 åring bryr seg ikke. Så lenge han får strand og bad spiller det ingen rolle om det er her eller i Syden. Same shit. 

Litt forskjell på vanntemperaturen da 😜

AnonymBruker
Skrevet

Ta den ferie DU vil ha, ikke reis på ferie fordi noen andre er så frekke å bry seg om hva DU gjør. Folk må ta egne valg og stole på dem. 

Anonymkode: ced9b...a1b

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt forskjell på vanntemperaturen da 😜

Nja. Her i Oslo har det gått greit. Var sykt varmt i fjor 😜

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer en bra nok ut for en på 3. Virker som unødvendig styr og stress å dra med seg så små barn på fly og ned i varmen. Ikke vet de hva de går glipp av heller. Spar sydenturene til ungen er eldre tenker jeg Vi har selv en 3-åring og gjør det samme som dere i sommer. 

Anonymkode: 0002e...cf9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 time siden):

Nja. Her i Oslo har det gått greit. Var sykt varmt i fjor 😜

Ikke alle bor på Østlandet. De som bor i vest må lide seg igjennom 12 grader og regn potensielt hele juli. Juli er en møkkamåned på Vestlandet. For å bade må man nesten reise, kan like gjerne reise til syden da

Anonymkode: 5168b...74e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig hadde ikke orket å være hjemme med bare dagsturer hele sommeren, men jeg føler meg litt kvalt der jeg bor når det er sommer. Det er litt for langt til ting å gjøre, og når temperaturen bikker 30 må jeg ha mer enn et skogsvann.  Vi har ingen familie her, så har brukt de siste sommerene til å besøke familie og hytte rundt omkring i landet. 
Vi har et sterkt ønske om å ha med barna på reiser, legoland, Dyreparken, storbyferier osv, men eldste(4 til sommeren) blir så fryktelig fort sliten av mye inntrykk, og da blir det bare slitsomt for alle, så vi kjører rolig norgesferie til familie i år også. Neste år blir det nok Dyreparken og kanskje noe mer avhengig av hva barna er klare for. Vi får se 😊 for oss handler det ikke om økonomi, men om hvordan vi som familie skal ha det best mulig. 

Anonymkode: fee18...8e3

Skrevet

Jeg hadde brydd meg null.  Har selv ett barn på 3år. I år skal vi faktisk leie et hus da, i Norge men det var pga et reisegavekort som må brukes. Ellers bor vi fint til med sjøen i gangavstand og kort kjøreavstand til flere "parker". Så vi pleier å være hjemme. Strandturer, fisketurer, bærtur i skogen og besøk og å få besøk er vår vanlige sommer😊 har ingen trang til å betale i dyre dommer for å reise utenlands.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...