Gå til innhold

Psykolog- første time

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt henvist til psykolog og kjenner jeg både gleder og gruer meg noe veldig.

Har måtte svare på en lang rekke med spørsmål. Synes det var vanskelig. 
sliter med mye indre uro, tankekjør, stress, angst, relasjoner, følelser mm

Trenger så sårt noen å prate med som kan «fikse» meg. Er typisk snill pike som gjør det som er forventet selv om det går ut over hele psyken og gir mye indre uro. Veldig vanskelig for å stå opp for meg selv mot de rundt meg og kjenner meg så psykisk utslitt at jeg klarer nesten aldri å planlegge sosialt samvær. 

Hva kan jeg vente meg av første timen? 

Anonymkode: 67e56...309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du møter en velutdannet og vennlig person som vil bli kjent med deg, og finne ut hva som er vanskelig for akkurat deg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Skjønner jeg møter utdannede folk. Men lurer på. Spør de spørsmål? Forventer de jeg skal bable i  vei? Varer det 45 min? 

Anonymkode: 67e56...309

AnonymBruker
Skrevet

På DPS er det vanlig å bruke en til to av de første timene til en typ kartlegging (kanskje mer). Det er spørsmål fra skjema. Så lager dere en behandlingsplan sammen mtp hva du ønsker å jobbe med. 

Timen varer i 45 min. Er du heldig så møter du en du matcher med, hvis ikke så gjør du ikke det. Noen terapeuter åpner jo knapt munn, er du heldig så får du noen nikk 😂

Anonymkode: 2168a...22d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får masse skjema i starten. Også spør de spørsmål. 

Anonymkode: 1f7e9...82f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke forvent at noen skal "fikse" deg. Jobben må du gjøre selv, men du skal få hjelp og støtte. Lykke til!

Anonymkode: 7ada5...f4a

• Liker 6
Skrevet

En psykolog kan aldri fikse noen på den måten, det kreves utrolig mye jobbing fra din egen side.

Your wound is probably not your fault, but your healing is your responsibility.” ~ Denice Frohman

Men du vil møte et menneske med kunskaper som har verktøy du kan benytte. Dps har en veldig "standarpakke" de serverer deg, med skjema, såkallet 'endringsshjul' og noe litt firkantet system. Så har du andre institusjoner og andre plasser hvor du møter andre typer systemer igjen.. Private vs offentlige.. Og alle psykologer er forskjellige med sine metoder igjen. 

Men sånn generelt så er det godt å tenke igjennom noen tema du ønsker fokus på. Føler du for å skrive er det mange som skriver enten dagbok, stikkord til og med brev til psykologer som en kan en ta utgangspunkt i det. Kanskje du vil få treningsoppgaver, kanskje du blir mer årvåken på "fallgruver" i eget liv hvor du lettere kan finne bedre mestringsstrategier enn grenseløshet. 

Noen psykologer er mer stille enn andre  men noen refleksjonsspm og oppfølgingsspørsmål vil det nok være. De første timene brukes til å bli kjent og for at du skal føle deg trygg i behandlingsrommet og for å få kartlagt årsakene til at du har oppsøkt hjelp. 

De fleste psykolog timer er på 45 min, men psykologer pleier å ha en klokke tilgjengelig og er nokså gode på en ikke fornærmede måte å avslutte timen når tiden er over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ihvertfall ikke forvente at noen fikser deg. Det må du gjøre selv. Det en psykolog gjør er å gjøre deg oppmerksom på hvorfor du er som du er og gi deg verktøy for at du skal komme deg ut av det mønsteret. Så er det helt opp til deg om du er mottakelig for det eller ikke og om du følger opp den harde innsatsen det krever eller ikke 

Anonymkode: 6817d...534

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dere trenger å fortelle trådstarter at psykologen kun hjelper og ikke alene løser problemene til pasienten. Trådstarter skriver at hun ikke klarer å stå opp for seg selv og ville vært absurd å anta at hun tror at psykologen vil reise rund med henne og stå opp for henne.

Anonymkode: b54b1...1da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke dere trenger å fortelle trådstarter at psykologen kun hjelper og ikke alene løser problemene til pasienten. Trådstarter skriver at hun ikke klarer å stå opp for seg selv og ville vært absurd å anta at hun tror at psykologen vil reise rund med henne og stå opp for henne.

Når ts skriver "som kan fikse meg" Så er vel det noe andre reagerer på. Det handler om hvilke forventninger en har til en psykolog (urealistiske eller realistisk

Anonymkode: 9dd64...7e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når ts skriver "som kan fikse meg" Så er vel det noe andre reagerer på. Det handler om hvilke forventninger en har til en psykolog (urealistiske eller realistisk

Ja og jeg tror ikke «fikse meg» skal tolkes for bokstavelig, men sees i sammenheng med resten av innlegget. Der virker urimelig å tro at trådstarter ikke skjønner at hun selv må jobbe for å stå opp for seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja og jeg tror ikke «fikse meg» skal tolkes for bokstavelig, men sees i sammenheng med resten av innlegget. Der virker urimelig å tro at trådstarter ikke skjønner at hun selv må jobbe for å stå opp for seg selv. 

Det skader faktisk ikke å påpeke det for mange har urealistiske forventninger til psykologen sin. Det ser en på kg hele tiden, en tror at psykologen sier hokus pokus og så er en fikset mens jobbingen skjer innenfra. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...