AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #1 Skrevet 5. mars 2023 I går oppdaget jeg plutselig to prikker på låret som begynte å klø. Lignet på myggstikk, men det kan det jo ikke være nå i begynnelsen av mars. Våknet opp idag og hadde da en ny prikk på ankelen, fikk etterhvert to nye på låret, 3 nye bak kneet og tre stk på ryggen. Begynte med en gang å tenke på veggdyr. Så jeg har inspisert godt på senga, under nattbord, i sofaen, bak møbler på rommet mitt og til barna, men finner ikke noe tegn på veggdyr. Ser ingen veggdyr og ingen svarte prikker som skulle tilsi noe avføring etter veggdyr. Jeg og barna sover i samme seng og de har foreløpig ikke fått noe på kroppen. Kan tilføye at jeg er litt forkjølet med vond hals, hvis det kan ha noe å si. Ganske sikker på at det ikke er skabb, da vi har hatt det før og det ikke ligner noe på det i forløp eller i utslett. Så lurer egentlig på om noen har noe anelse om hva det kan være? Blir selvsagt å kontakte lege hvis det ikke går over, eller om barna også får noe. legger med et bilde av 2 av prikkene. Alle prikkene ser like ut Anonymkode: e187b...541
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fuglelopper? Anonymkode: 2e45b...7f6 Ja det kan jo kanskje være fuglelopper 🤔 Har støvsuget sengen og hele soverommet. Støvsuget godt ved lister og slikt. Kan det være at jeg har fått tatt loppen da? Må jeg finne rede den har kommet fra for å unngå og få det på nytt? ts Anonymkode: e187b...541
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det kan jo kanskje være fuglelopper 🤔 Har støvsuget sengen og hele soverommet. Støvsuget godt ved lister og slikt. Kan det være at jeg har fått tatt loppen da? Må jeg finne rede den har kommet fra for å unngå og få det på nytt? ts Anonymkode: e187b...541 https://www.helsenorge.no/helse-og-miljo/insekter-og-skadedyr/fuglelopper/ Her står det hva du kan gjøre Anonymkode: 08238...a04
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): https://www.helsenorge.no/helse-og-miljo/insekter-og-skadedyr/fuglelopper/ Her står det hva du kan gjøre Anonymkode: 08238...a04 Hvordan kommer fuglekopper plutselig inn i senga midt på vinteren? Her hadde en datter og mannen noen kløende prikker for et par uker siden. Pga sykdom generelt sover mannen på eget rom nå så vi ikke forstyrrer hverandres søvn mer enn nødvendig, så de sov ikke en gang på samme sted. Kan skjønne om ungene drar med seg noe ved utelek, men med alle vinduer igjen osv er det så rart om noe har kommet seg inn. Jeg skiftet sengetøy, pysj osv på barnet og det kom allikevel en ny prikk ETTER det. Og så var det stopp. Jeg og andre datter har ikke fått noe. Så helt ærlig konkluderte jeg med at det antagelig fulgte med den lette forkjølelsen vi hadde i hus, at det var et slags virusutslett. Kommer ikke på noen annen forklaring. Gikk over og forsvant igjen. De rareste ting kan skje, men det finnes jo mange ulike virusutslett. Så KAN være så enkelt også. Særlig om man har hatt eller har noen andre forkjølelsessymptomer. Men eks med covid var det jo vist at særlig hos barn kunne et lett utslett være eneste symptom faktisk, hvilket betyr at virus kan forårsake kløende utslett også uten andre symptomer. Syns det er en milliard virus ute og plager oss denne vinteren, kanskje fler enn vi vet om til og med... Anonymkode: 83d7a...03e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 Fuglelopper er det mest sannsynlige. Det har jo vært veldig mildt mange steder, og da våkner slikt til liv og leter etter en vert. Kan være noen som har gjemt seg i en krik eller krok i bordkledningen, og kommet inn luftesluser i vinduer. En småfugl som har vært på veggen for å lete etter innsikter kan ha droppet en loppe. Kommer de først inn overlever de ei stund, før de tørker ut. Så ei loppe eller to kan bite noen ganger, og så bare bli borte. Anonymkode: 73bee...dd6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Fuglelopper. Har dere husdyr? Kan også ligge i lufteventilen og våkne fra vinterdvale nå som det begynner å bli varmere ute. Anonymkode: 58fac...217
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Hvis dere har hund eller katt evt vært et sted der det er hund eller katt så kan dere fått på dere en loppe derfra. Loppa overlever ikke på mennesker og menneskeblod men kan fint bite fra seg før den gir opp. Anonymkode: a367c...88c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvordan kommer fuglekopper plutselig inn i senga midt på vinteren? Her hadde en datter og mannen noen kløende prikker for et par uker siden. Pga sykdom generelt sover mannen på eget rom nå så vi ikke forstyrrer hverandres søvn mer enn nødvendig, så de sov ikke en gang på samme sted. Kan skjønne om ungene drar med seg noe ved utelek, men med alle vinduer igjen osv er det så rart om noe har kommet seg inn. Jeg skiftet sengetøy, pysj osv på barnet og det kom allikevel en ny prikk ETTER det. Og så var det stopp. Jeg og andre datter har ikke fått noe. Så helt ærlig konkluderte jeg med at det antagelig fulgte med den lette forkjølelsen vi hadde i hus, at det var et slags virusutslett. Kommer ikke på noen annen forklaring. Gikk over og forsvant igjen. De rareste ting kan skje, men det finnes jo mange ulike virusutslett. Så KAN være så enkelt også. Særlig om man har hatt eller har noen andre forkjølelsessymptomer. Men eks med covid var det jo vist at særlig hos barn kunne et lett utslett være eneste symptom faktisk, hvilket betyr at virus kan forårsake kløende utslett også uten andre symptomer. Syns det er en milliard virus ute og plager oss denne vinteren, kanskje fler enn vi vet om til og med... Anonymkode: 83d7a...03e Som noen andre skriver her så har det vært mildt i flere dager, og da kan det oppstå fuglelopper. Bruker å ha soveromsvinduet åpent så kan være den har kommet inn gjennom der ts Anonymkode: e187b...541
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis dere har hund eller katt evt vært et sted der det er hund eller katt så kan dere fått på dere en loppe derfra. Loppa overlever ikke på mennesker og menneskeblod men kan fint bite fra seg før den gir opp. Anonymkode: a367c...88c Har ikke noe dyr og men har vært hos noen med dyr. Satser på at det går over om en liten stund da. Intens kløe flere steder på kroppen er nesten ikke til å holde ut😩 ts Anonymkode: e187b...541
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 Hei, vi opplever akkurat det samme nå og det er sesong for fuglelopper viser det seg. Vi har katt, så tror det kommer fra den. Men de kan også ta seg inn i hus gjennom luftventiler og vinduer. Vi er tre av fire som blir stukket hovedsaklig om natta, og fant fire stk fuglelopper i senga til et av barna idag og fikk da bekrefta at det er lopper og ikke veggdyr (heldigvis!) Støvsug godt på soverommene, lukk dørene om dere har husdyr, og rist dyner og puter. Det er vanskelig å bli kvitt de, men trøsten er at de ikke overlever lenge. Anonymkode: 09a69...b86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå