AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #1 Skrevet 5. mars 2023 Har ei venninne som hver gang vi møtes klager over partneren sin. Partneren sliter med lav selvfølelse, havner lett i konflikter og tar de negative følelsene sine ut over henne og drar henne ned med seg. Og en rekke andre negative kvaliteter. Hun sier at hun blir utslitt av han og ser ingen tegn til forbedringer. Likevel har de vært sammen i snart 10 år, giftet seg ifjor og nå planlegger de barn. Hun sier fremdeles at hun er bekymret for å få barn med han og føler han sliter henne ut. Det jeg aldri forstår er hvorfor i all verden hun likevel velger å være sammen med han år etter år, gifte seg og nå planlegger barn med han? Jeg forstår ikke hva som driver en person til å ønske å være i et slikt forhold? Jeg hadde aldri maktet dette... noen som har gode forklaringer på hvorfor noen holder ut i et slikt forhold? Anonymkode: 0ee55...a9c 2
Andro Skrevet 5. mars 2023 #2 Skrevet 5. mars 2023 Kanskje hun nyter den oppmerksomheten det gir å være offer for omstendighetene. Ikke gi henne medhold i noe i alle fall. Påpek at "jammen du velger ham jo selv, hver dag." Hun kan velge å gå, hver dag, men velger ham. Tror hun kanskje at voksne forandrer seg? De gjør ikke det!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #3 Skrevet 5. mars 2023 Vi kan ikke svare på hva som gjelder for hennes tilfelle. Men det er utrolig mange som ikke har godt nok selvbilde til å gå og som tror det er dødfødt å starte på nytt igjen. Har en venninne med tre barn og fjerde på vei, hun gjør ikke annet enn å snakke om hvor slitsomt forholdet er og hvor lite støttende og hjelpsom den sure mannen hennes er. Snakker timesvis hver uke hvor hun i årevis har snakket om dette og ytret ønske om å gå fra han fordi hun ikke har det bra. Når jeg spør hun hva som hindrer hun så er det først og fremst økonomi, hun er redd for hvordan hun og barna kommer til å klare seg på hennes lave inntekt. Hun vil ikke ha råd til noe større enn en liten toroms eller kjeller hybel og syns ikke det er noe miljø å la barna vokse opp i. Hun vil aldri få råd til ferier og leker og hun er fra før så utslitt at å være helt alene med de tror hun ikke hun har helse til. I tillegg så sier hun ting som "hvem vil ha meg med fire barn, og med helseproblemer og utslitt" og man kan godt forstå at man tenker sånn. Selv jeg som barnløs og yngre tenker om meg selv i blandt "hvem vil velge meg når det fins så mange andre". I tillegg har hun jo hørt fra oss single venninner hvor vanskelig nettdating og dating har blitt i dag, når til og med vi mistet håpet skjønner jeg veldig godt at det er skremmende for andre å forlate relasjonen de er i og bli kastet ut i en kanskje enda mer håpløs datingverden Anonymkode: a9979...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #4 Skrevet 5. mars 2023 Andro skrev (7 minutter siden): Kanskje hun nyter den oppmerksomheten det gir å være offer for omstendighetene. Ikke gi henne medhold i noe i alle fall. Påpek at "jammen du velger ham jo selv, hver dag." Hun kan velge å gå, hver dag, men velger ham. Tror hun kanskje at voksne forandrer seg? De gjør ikke det! Nei syns ikke du har rett her. Da snakker du kun for privilegerte kvinner med svært god inntekt og helse etc. Og ikke for kvinner med lav inntekt osv. Da er det ikke mannen de velger, men at barna får vokse opp i verdige omgivelser, i et hus med hage og ikke i en ettroms de må dele på køyeseng til de blir voksne. Og det er ikke mannen de velger men at barna får være med aktiviteter med venner og får en normal oppvekst som bare god økonomi kan gi de istedet for å sende barna ut i en stor fattigdomstilværelse. Anonymkode: a9979...7bb 2
Nymerïa Skrevet 5. mars 2023 #5 Skrevet 5. mars 2023 Kan du ikke bare spørre henne neste gang hun klager? 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 Nymerïa skrev (3 minutter siden): Kan du ikke bare spørre henne neste gang hun klager? Har gjort det, da sier hun at hun elsker ham og så er det rett tilbake til det negative . Hun sier at hun har veldig stor medfølelse for han og forstår han veldig godt, men så kommer alt det negative her.. Anonymkode: 0ee55...a9c
Andro Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da snakker du kun for privilegerte kvinner med svært god inntekt og helse etc. Og ikke for kvinner med lav inntekt osv. Da er det ikke mannen de velger, men at barna får vokse opp i verdige omgivelser, i et hus med hage og ikke i en ettroms de må dele på køyeseng til de blir voksne. Verdige omgivelser ja. Det er ikke noe verdig eller sunt å være en partners hoggestabbe, og ikke stå opp for seg sjøl. Det er et dårlig forbilde. Lær ungene at man kan stå opp for seg sjøl, og skaffe seg det livet man fortjener. Hun har ikke engang barn enda, så hun er helt fri. Heeeelt fri til å gå.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 Vet ikke, men jeg hadde ikke orket å høre en venn klage sånn. Hadde blitt irritert og sagt fra. Anonymkode: f7a4a...4e6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 Vel, har du virkelig lyst til å høre grunnene? Sjansen er stor for at svaret enten berører sex, spenning eller penger. Anonymkode: e10ad...984
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #10 Skrevet 5. mars 2023 Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er vel litt lik din venninne. Det er flere faktorer: 1) Det er mer behov for å blåse ut til min nærmeste venninne enn å fortelle om de gode dagene. Ala hører hun som oftest kun om de dårlige tingene. De kan gi inntrykk av at absolutt alt er rævva uten at det er det. Selv prøver jeg å huske å snakke om gode dager også. 2) Jeg elsker mannen min, på tross av hans lave selvfølelse og depresjoner. Jeg har lovt å være der i gode og onde dager. Akkurat nå er det mange onde, men det er ingenting som ikke kan gå over på sikt. Også har man andre faktorer for andre. Penger, frykt for å være alene, håpet om bedre tider etc. Ingenting i livet er faktisk svart-hvitt Anonymkode: 0b4ea...20a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #11 Skrevet 5. mars 2023 Det er det man har venner til. Man tømmer seg for frustrasjoner, får noen kilo av skuldrene og kommer hjem til partneren med mer overskudd enn da man dro. Alle forhold har frustrasjoner. I perioder uutholdelige. Da er det godt å snakke med venner om det. Anonymkode: f437f...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #12 Skrevet 5. mars 2023 Hun har det vel like greit som de fleste andre. Ingen har bare solskinnsdager med mannen sin. Forskjellen er gjerne at venninnen din liker å klage for å få medlidenhet, etc. Anonymkode: 1185a...8c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå