Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får du vanlig fastlønn i august, når du har hatt 3 uker ferie i juli? Eller hvordan funker dette?

Jeg har tidligere fått full lønn i august, selv etter 3-4 uker ferie i juli. Var da kommunalt ansatt. Nå er jeg ansatt privat, og får ingen lønn i august.

Hva er mest vanlig?

Anonymkode: 5389c...a54

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1661597-du-som-har-fastl%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg får vanlig lønn 11 måneder i året, feriedagene  trekkes på juni utbetalingen som er oppsparte feriepenger fra året før.

Så lønn under ferie, men trekk i juni ved feriepenge utbetalingen

Anonymkode: 95eeb...c3d

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her

Er dette fordelen ved å ha fastlønn? Får man får ikke lønn i august, altså 11 mnd, ved å være timesbetalt?

Når du har timesbetaling får du betat for timene du jobbet forrige mnd. 

I juli har du ikke jobbet, ergo ingen betaling i august. 

Men!  Da får du "dobbelt" i juni. Feriepenger og timelønn for timene i mai. Så da bør du spare feriepengene til august

Anonymkode: 78da7...96e

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når du har timesbetaling får du betat for timene du jobbet forrige mnd. 

I juli har du ikke jobbet, ergo ingen betaling i august. 

Men!  Da får du "dobbelt" i juni. Feriepenger og timelønn for timene i mai. Så da bør du spare feriepengene til august

Aha, skjønner!! Så egentlig går det for det samme? Jeg taper ikke inntekt på å ha timebetaling fremfor fastlønn mtp august utbetalingen?

AnonymBruker

Lønna på årsbasis er den samme, gitt at du jobber 100%

Når det er sagt, med ny jobb i år, vil du ikke få feriepenger fra ny arbeidsgiver i juni, og heller ikke fule feriepenger for neste år om du startet i ny jobb senere enn 1/1, og må derfor spare feriepengene/sluttoppgjøret du får fra tidligere arbeidsgiver til å dekke dette, 

AnonymBruker

Som kommunalt ansatt fikk du vanlig lønn i august. Men da fikk du ikke lønn i juni.

Det er det som er mest normalt med fastlønn, at man får vanlig lønn juli-mqi, og ingen lønn i juni. Og i juni utbetales feriepenger.

Får du ikke lønn i august nå, så får du uansett feriepenger som skal dekke inn det. Feriepenger enten fra denne arbeidsgiveren, eller de oppsparte fra forrige arbeidsgiver.

Anonymkode: 20279...efb

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Aha, skjønner!! Så egentlig går det for det samme? Jeg taper ikke inntekt på å ha timebetaling fremfor fastlønn mtp august utbetalingen?

I forhold til ferie taper du ikke noe nei. Du opparbeider deg feriepenger uansett, forskjellen er bare hvordan utbetalingen skjer.

Anonymkode: 46aa7...d6c

• Liker 1

Det finnes flere måter å betale ferielønn på, jeg har vært borti to:

I min forrige jobb var det som i det offentlige, i juni får man vanlig lønn, fratrukket 5 uker ferie, lagt til opptjente feriepenger. Og så lønn som vanlig resten av året.

I min nåværende jobb får vi vanlig lønn i juni, ingen fratrekk. Og så får vi opptjente feriepenger. Da får vi ikke lønn i juli (for den skal feriepengene dekke opp for), og så vanlig lønn i august. 

Uansett må du spare på utbetalte feriepenger fra gammel arbeidsgiver for å dekke opp for mindre lønn i feriemåneden. 

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Får du vanlig fastlønn i august, når du har hatt 3 uker ferie i juli? Eller hvordan funker dette?

Jeg har tidligere fått full lønn i august, selv etter 3-4 uker ferie i juli. Var da kommunalt ansatt. Nå er jeg ansatt privat, og får ingen lønn i august.

Hva er mest vanlig?

Mest vanlige er å bli trukket for ferie i juni og få utbetalt feriepenger da uavhengig når du skal ha ferie. Men noen arbeidsplasser tilbyr også at man kan bli trukket for ferie når man har det

Anonymkode: 1fdf5...500

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Riktig du taper ikke inntekt

Anonymkode: 1fdf5...500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...