Gå til innhold

Du som har fastlønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får du vanlig fastlønn i august, når du har hatt 3 uker ferie i juli? Eller hvordan funker dette?

Jeg har tidligere fått full lønn i august, selv etter 3-4 uker ferie i juli. Var da kommunalt ansatt. Nå er jeg ansatt privat, og får ingen lønn i august.

Hva er mest vanlig?

Anonymkode: 5389c...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg får vanlig lønn 11 måneder i året, feriedagene  trekkes på juni utbetalingen som er oppsparte feriepenger fra året før.

Så lønn under ferie, men trekk i juni ved feriepenge utbetalingen

Anonymkode: 95eeb...c3d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første året trekkes det for ferie siden du ikke opptjent feriepenger hos ny arbeidsgiver. Feriepenger opptjent 2022 fra tidligere arbeidsgiver skal dekke ferien din.

Anonymkode: 6231c...b38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vanlige er som AB over her beskriver, at man får vanlig lønn alle andre måneder enn juni.

Anonymkode: 1a117...ea5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trekkes for 5 uker ferie i juni, da utbetales feriepengene. De 11 andre månedene i året får jeg vanlig lønn. 

Anonymkode: 6daa3...6fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Er dette fordelen ved å ha fastlønn? Får man får ikke lønn i august, altså 11 mnd, ved å være timesbetalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her

Er dette fordelen ved å ha fastlønn? Får man får ikke lønn i august, altså 11 mnd, ved å være timesbetalt?

Når du har timesbetaling får du betat for timene du jobbet forrige mnd. 

I juli har du ikke jobbet, ergo ingen betaling i august. 

Men!  Da får du "dobbelt" i juni. Feriepenger og timelønn for timene i mai. Så da bør du spare feriepengene til august

Anonymkode: 78da7...96e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når du har timesbetaling får du betat for timene du jobbet forrige mnd. 

I juli har du ikke jobbet, ergo ingen betaling i august. 

Men!  Da får du "dobbelt" i juni. Feriepenger og timelønn for timene i mai. Så da bør du spare feriepengene til august

Aha, skjønner!! Så egentlig går det for det samme? Jeg taper ikke inntekt på å ha timebetaling fremfor fastlønn mtp august utbetalingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lønna på årsbasis er den samme, gitt at du jobber 100%

Når det er sagt, med ny jobb i år, vil du ikke få feriepenger fra ny arbeidsgiver i juni, og heller ikke fule feriepenger for neste år om du startet i ny jobb senere enn 1/1, og må derfor spare feriepengene/sluttoppgjøret du får fra tidligere arbeidsgiver til å dekke dette, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som kommunalt ansatt fikk du vanlig lønn i august. Men da fikk du ikke lønn i juni.

Det er det som er mest normalt med fastlønn, at man får vanlig lønn juli-mqi, og ingen lønn i juni. Og i juni utbetales feriepenger.

Får du ikke lønn i august nå, så får du uansett feriepenger som skal dekke inn det. Feriepenger enten fra denne arbeidsgiveren, eller de oppsparte fra forrige arbeidsgiver.

Anonymkode: 20279...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Aha, skjønner!! Så egentlig går det for det samme? Jeg taper ikke inntekt på å ha timebetaling fremfor fastlønn mtp august utbetalingen?

I forhold til ferie taper du ikke noe nei. Du opparbeider deg feriepenger uansett, forskjellen er bare hvordan utbetalingen skjer.

Anonymkode: 46aa7...d6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere måter å betale ferielønn på, jeg har vært borti to:

I min forrige jobb var det som i det offentlige, i juni får man vanlig lønn, fratrukket 5 uker ferie, lagt til opptjente feriepenger. Og så lønn som vanlig resten av året.

I min nåværende jobb får vi vanlig lønn i juni, ingen fratrekk. Og så får vi opptjente feriepenger. Da får vi ikke lønn i juli (for den skal feriepengene dekke opp for), og så vanlig lønn i august. 

Uansett må du spare på utbetalte feriepenger fra gammel arbeidsgiver for å dekke opp for mindre lønn i feriemåneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Får du vanlig fastlønn i august, når du har hatt 3 uker ferie i juli? Eller hvordan funker dette?

Jeg har tidligere fått full lønn i august, selv etter 3-4 uker ferie i juli. Var da kommunalt ansatt. Nå er jeg ansatt privat, og får ingen lønn i august.

Hva er mest vanlig?

Mest vanlige er å bli trukket for ferie i juni og få utbetalt feriepenger da uavhengig når du skal ha ferie. Men noen arbeidsplasser tilbyr også at man kan bli trukket for ferie når man har det

Anonymkode: 1fdf5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Riktig du taper ikke inntekt

Anonymkode: 1fdf5...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...