AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #1 Skrevet 5. mars 2023 Tenker på tegnene isammen, ikke for seg. En som er litt over to år som ikke sier noen ord, babler som en baby. Brukte lang tid på å lære å gå. Sikler, snurrer rundt på hjul og lar sanden gli mellom hendene fremfor å leke med leker i dandkassen. Spiser ikke selv, må mates. Har aldri tatt ting til munnen. Hva tenker dere om det, vet om en baby på 10 mnd som ligger langt forran dette barnet. Anonymkode: d3c7e...b8b 1
tussi84 Skrevet 5. mars 2023 #3 Skrevet 5. mars 2023 Ja her er det flere årsaker til at dere burde være bekymret. Hva sier helsestasjonen og bhg om dette? 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #4 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ditt barn? Anonymkode: b6a11...b50 Ja. Hvordan det? Anonymkode: d3c7e...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #5 Skrevet 5. mars 2023 tussi84 skrev (1 minutt siden): Ja her er det flere årsaker til at dere burde være bekymret. Hva sier helsestasjonen og bhg om dette? De har alltid sagt at det er normalt at noen er sent ute. Spesielt med språk. Anonymkode: d3c7e...b8b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Hvordan det? Anonymkode: d3c7e...b8b Bare lurte ut fra hovedinnlegget. Men, ja jeg ville sjekket dette bedre ut. Min gutt hadde veldig dårlig språk som 2 åring, han ble utredet. Har lett pu og mest sannsynlig autisme. Få hjelp tidlig er mitt råd. Anonymkode: b6a11...b50 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare lurte ut fra hovedinnlegget. Men, ja jeg ville sjekket dette bedre ut. Min gutt hadde veldig dårlig språk som 2 åring, han ble utredet. Har lett pu og mest sannsynlig autisme. Få hjelp tidlig er mitt råd. Anonymkode: b6a11...b50 Takk for svar Sa han noen ord id et hele tatt? De fleste sier jo mamma eller pappa ganske tidlig? Anonymkode: d3c7e...b8b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar Sa han noen ord id et hele tatt? De fleste sier jo mamma eller pappa ganske tidlig? Anonymkode: d3c7e...b8b Ja noen få ord. Og endel ord som bare faren og jeg forsto. Holdt drikkekopp med to hender osv.. Husker ikke alt da han nærmer seg 18 nå. Anonymkode: b6a11...b50
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 Søk hjelp, tidlig innsats er veldig viktig! Høres forøvrig ut som autisme Anonymkode: 727e2...96a 1
Veggdyret Skrevet 5. mars 2023 #10 Skrevet 5. mars 2023 Barna mine hadde også dårlig språk da de var 2 år, men lå foran jevnaldrende motorisk og viste tydelig at de skjønte hva vi sa selv om de ikke hadde ord selv. Hva betyr det at barnet brukte lang tid på å lære å gå - 10 mnd og 15 mnd er begge deler helt normalt, mens 20+ er litt sent. Sikling er også ganske vanlig. Leker barnet ALDRI eller er det bare sand som fenger mer enn plastleker?
Andro Skrevet 5. mars 2023 #12 Skrevet 5. mars 2023 Jeg syns du skal kontakte lege og be om henvisning for utredning. Det kan være et vanlig tregt barn, men min første tanke var autisme. Dette med snurring og sansestimulering med sanden er pekepinn på det. 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. mars 2023 #13 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tenker på tegnene isammen, ikke for seg. En som er litt over to år som ikke sier noen ord, babler som en baby. Brukte lang tid på å lære å gå. Sikler, snurrer rundt på hjul og lar sanden gli mellom hendene fremfor å leke med leker i dandkassen. Spiser ikke selv, må mates. Har aldri tatt ting til munnen. Hva tenker dere om det, vet om en baby på 10 mnd som ligger langt forran dette barnet. Anonymkode: d3c7e...b8b Høres ut som barneautisme.... Hva sier bhg?
tussi84 Skrevet 5. mars 2023 #14 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De har alltid sagt at det er normalt at noen er sent ute. Spesielt med språk. Anonymkode: d3c7e...b8b Vår gutt er snart 2 og et halvt, og er sent ute med språket selv. Sier kun en 10 ord ca, resten er babling. Vi fikk også høre lenge at det var normalt at noen barn var sene med språket fra helse stasjonen men bhg reagerte på den sene utviklingen kort tid etter han fylte 2. Så nå er vi i gang med utredning, for lite har skjedd på et snart halvt år språkmessig. Han sliter også derfor med sosialt samspill med de andre barna i bhg, for dem prater jo. Men det ser ut som utfordringer til ditt barn er enda mer, iht at barnet ikke spiser selv heller. Det er noe barn skulle klare når de begynner i bhg som ett åringer, i alle fall minst å ta en liten små brødbit, og føre til munnen selv. De fleste spiser også fint selv med skje, til tross for en del klin. TA Tak i problemene raskest mulig er mitt råd. BE om henvisning til Ppt 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 WhisperingWind skrev (1 time siden): Høres ut som barneautisme.... Hva sier bhg? Barnehagen er avventende, sier barn er forskjellige, er så lei av å høre den settingen til ALT jeg tar opp. Anonymkode: d3c7e...b8b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #16 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har alltid sagt at det er normalt at noen er sent ute. Spesielt med språk. Anonymkode: d3c7e...b8b Men forstår hen språk da? Det er det viktigste i den alderen. Anonymkode: 9d977...3ca
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #17 Skrevet 5. mars 2023 Og sjekk hørsel, det er pri nr. 1! Anonymkode: 9d977...3ca 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #18 Skrevet 5. mars 2023 Alt dette sammen ville jeg kontaktet lege for, og fått det utredet. Språket alene, nei, der er det store variasjoner. Min 2-åring har heller ingen tydelige ord (har først nå nylig begynt å si mamma og ja), men hun har stor ordforståelse, forstår alt som blir sagt og bruker mye kroppsspråk, så hverken barnehagen eller helsestasjonen er bekymret for det. Hun var også sent ute med å gå, men etter at hun knakk den koden har det gått fint motorisk og nå ligger hun litt foran andre i sin aldersgruppe. Men det du beskriver, er tidlige tegn på barneartikler eller lettere psykisk utviklingshemming, og det er veldig fint å få vite slike ting så tidlig som mulig. Anonymkode: 0b673...bb4
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. mars 2023 #19 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnehagen er avventende, sier barn er forskjellige, er så lei av å høre den settingen til ALT jeg tar opp. Anonymkode: d3c7e...b8b Si at du vil at ppt skal observere. Om de bekrefter mistanke om barneautisme får barnet assistent. Om assistent også bekrefter mistanken vil barnet sendes til Habiliteringstjenesten for grundigere utredning. Er det barneautisme er tidlig utredning kritisk for videre utvikling og rettigheter. "snurrer rundt på hjul og lar sanden gli mellom hendene fremfor å leke med leker i sandkassen. Spiser ikke selv, må mates." Dette er klassiske tegn på barneautisme. Og forsinket språk og motoriske evner.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #20 Skrevet 5. mars 2023 Hvordan er språkforståelsen? Når pekte barnet? Bruker barnet øyekontakt til å kommunisere? Leker han bare ve då snurre på hjul eller leker han med leker på riktig måte også? Noe liksom-lek? Anonymkode: b1817...dfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå