Gå til innhold

tran eller omega 3?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt grønn på området.....så jeg spør dere. Lurer på om tran kan brukes i stedet for omega 3 tilskudd. Eller er det det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta tran istedet,ja. Har akkurat begynt å ta det hver dag. Hadde jeg aldri trodd jeg skulle :) Med sitronsmak da....

Skrevet

Hva er forskjellen på omega 3 og tran?

- tran blir laget av fiskelever (hovedsakelig torsk) og inneholder i tillegg til fettsyrene bl.a. vitamin som ikke skilles ut av kroppen og som av den grunn ikke er bra å få i seg for mye av. Omega 3 blir laget av fiskekjøttet og er et foredlet og renere produkt.

Utdrag herfra:

http://www.smartkid.no/index.php?1=faq

Skrevet

Tran er renset og er således rent for giftstoffer.

Det er riktig at tran inneholder vitaminer (a og d) som man ikke skal ha for mye av, men ingen drikker da ei flaske tran om dagen?

Det er velkjent at helsekostbransjen kjører hardt på at tran ikke er rent og at det er mye bedre at folk kjøper spesielle omega 3 produkter - de skal selge de. :kgblunk:

Tran bidrar til å holde blodårene elastiske - noe som er veldig viktig i forbindelse med forebygging av slag.

Nevner også at det er skapt en myte om at man like gjerne kan gi barn Sana-sol fremfor tran. Det stemmer ikke, vitaminprodukter kan ikke erstatte tran. Hjelp barna til en god helse og gi dem tran fra de er små.

Skrevet

Tran inneholder både omega-3 og a- og d-vitaminer. Det er riktig at disse vitaminene lagres i kroppen, men man får ikke for mye av dem ved riktig dosering av tran. (5 ml daglig) Hvis man tar et vitamin/mineraltilskudd i tillegg bør man ta et uten a- og d-vitaminer, fås på apoteket. Ren omega-3 i høyere styrke brukes ofte av personer med revmatisme. Tran er lurt å ta om man ikke er veldig flink til å spise fet fisk flere ganger i uken. :Nikke: Helt riktig som gjest over skriver; Sana-sol blir ikke det samme, den har vitaminer i seg og det er jo bra, men den har ikke fiskeoljene. Spørs forressten om ikke tranen er renere enn fiskekjøttet vi får i oss til middag, men renheten på fisk vet jeg ingenting om!Fortsatt god jul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...