Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kniv hvor ting ikke setter seg fast?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen holder på å tilte av kjøkkenknivene mine (80% arvgods :fnise:), og mest spesifikt at ting setter seg fast på selve knivbladet(agurkskiver f.eks.) Ser at en del kniver har sånne riller o.l, vil det hjelpe? Noen som kan anbefale en fra kitcn? Litt sånn allround type kniv. Vi er ikke så avansert på kjøkkenet akkurat.

Anonymkode: 380fe...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Den må tåle oppvaskmaskin:P

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp kniver fra Victorinox, veldig gode og rimelige 

Anonymkode: b3035...d11

AnonymBruker
Skrevet

Riller vil hjelpe dersom grønnsaker henger fast på knivbladet. De knivene som har slike riller heter oftest «grønnsakskniv» (dersom du leter på nett).

Det kan være lurt å ha en god kokkekniv, grønnsakskniv, brødkniv og en liten kniv som passer til små pirkejobber. Dersom du finner en serie du liker, er dette fine gaveønsker til jul / bursdag. :) 

Victorinox er et godt merke, som ikke koster skjorta. Selv bruker jeg Global, men har også godt inntrykk av Mac og Fiskars.

Dersom du virkelig er på budsjett, ryktes det om at noen av knivene fra IKEA er ganske gode. 

Anonymkode: 4bbb1...6ac

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen kniver tåler oppvaskmaskin.

Anonymkode: 4ea33...e99

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen holder på å tilte av kjøkkenknivene mine (80% arvgods :fnise:), og mest spesifikt at ting setter seg fast på selve knivbladet(agurkskiver f.eks.) Ser at en del kniver har sånne riller o.l, vil det hjelpe? Noen som kan anbefale en fra kitcn? Litt sånn allround type kniv. Vi er ikke så avansert på kjøkkenet akkurat.

Ja kniver med riller hjelper, rillene er der så ting ikke skal sette seg fast,

God kniv du får kjøpt på Kitchn: https://www.kitchn.no/kjokken/kjokkenkniver/kokkekniv/mac-kokkekniv-m-luftlommer-th-80/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Riller vil hjelpe dersom grønnsaker henger fast på knivbladet. De knivene som har slike riller heter oftest «grønnsakskniv» (dersom du leter på nett).

Det kan være lurt å ha en god kokkekniv, grønnsakskniv, brødkniv og en liten kniv som passer til små pirkejobber. Dersom du finner en serie du liker, er dette fine gaveønsker til jul / bursdag. :) 

Victorinox er et godt merke, som ikke koster skjorta. Selv bruker jeg Global, men har også godt inntrykk av Mac og Fiskars.

Dersom du virkelig er på budsjett, ryktes det om at noen av knivene fra IKEA er ganske gode. 

Global og Mac er bra, Victorinox er ok, Fiskars er noe skikkelig drit.

Jeg ville tatt MAC

Mac, kokkekniv m/luftlommer TH-80 - Kitchn.no

$_57.JPG?set_id=8800005007

Anonymkode: b6cb7...def

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det spiller ingen rolle hva slags kniv du kjøper om du ødelegger den i oppvaskmaskinen.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja kniver med riller hjelper, rillene er der så ting ikke skal sette seg fast,

God kniv du får kjøpt på Kitchn: https://www.kitchn.no/kjokken/kjokkenkniver/kokkekniv/mac-kokkekniv-m-luftlommer-th-80/

Tenkte på akkurat samme :)

Og ja, riller hjelper som du sier. Om jeg bare skulle hatt én kniv (og var på budsjett) ville jeg nok kjøpt den der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Global og Mac er bra, Victorinox er ok, Fiskars er noe skikkelig drit.

Det trodde jeg også, men jeg tror at det er et inntrykk som sitter igjen fra gammeldager.

Fikk nylig en kniv fra All Steel-serien i gave, de som har et slags hulrom i håndtaket:

26883288-DEFB-4E7E-9F41-8703AEA851C3.jpeg.aa391cc54dd0075f7673abbd20d187d1.jpeg
Tenkte at den sikkert var ubehagelig å holde i, og at bladet var så-som-så. Men den hadde faktisk mer behagelig grep enn Global-knivene mine og hadde veldig skarp egg. Så jeg er imponert!

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skikkelige kniver må vaskes for hånd

Skrevet

Selv er jeg veldig fornøyd med mine Global-kniver. 

Vi har en rimeligere en på hytta, kjøpt på Clas Ohlsson. Fungerer greit der, men ville nok ikke hatt den til hverdags. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Fiskars eller Global, og synes de fungerer ypperlig. 
Jeg vasker ofte i oppvaskmaskin, slik som alle kokker jeg kjenner også gjør, og slik alle restauranter jeg har jobbet på gjør. 
Har jobbet rundt 10 år i restaurantbransjen, og knivene ble alltid vasket i maskin, så lenge det ikke er tre-skaft. 
Joda, de holder bittelitt lengre om man vasker for hånd, men de færreste vasker i tilstrekkelig temperatur til å faktisk få knivene rene. 

Ser det også veldig godt på renholdsprøver og ATP-målinger hvilke kniver som er vasket for hånd og hvilke som er vasket i maskin, men de ser alltid rene ut da... 
Jobbet som inspektør tidligere og tok ATP-målinger av kniver flere ganger om dagen, og det var svært ofte utslag på prøvene om knivene var vasket for hånd. 

Anonymkode: 39bf9...af1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vasker ofte i oppvaskmaskin, slik som alle kokker jeg kjenner også gjør, og slik alle restauranter jeg har jobbet på gjør. 

Hehe. Nei.

Anonymkode: a4385...e0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...