Gå til innhold

Er 41, i begynnende overgangsalder men ble gravid

vimsine

Anbefalte innlegg

Trenger noen solskinnshistorier og håper noen har noe å dele😊      Jeg er 41 år og prøver å bli gravid. Tok fertilitetstester i sommer/høst-22 og fikk beskjed om at jeg var kommet i begynnende overgangsalder. Hadde få egg og dårlig kvalitet. Så vel på dette som håpløst da jeg googlet tallene fra testene og de var ikke særlig oppløftende. Ville uansett ikke godta at dette var over og begynte med Lifeline Care Gravid, d-vitamin, melatonin, høye doser med inositol og coQ10. Hadde brukt dette i ca 6 mnd når jeg hadde sex på eggløsningsdag. Det endte med at jeg ble gravid, men hadde en SA i uke 4😔 En følelsesmessig berg og dalbane kan man trygt si.  Har ikke fått igjen mensen enda, men skal forsette å prøve. Har fra før et vellykket svangeskap, et svangerskap utenfor livmoren, en MA og nå en SA. Klokken tikker farlig fort og jeg er veldig stressa, men siden jeg ble gravid mot alle odds har jeg et håp om at jeg har et og annet egg igjen med god nok kvalitet som holder mål. Noen som har noe oppløftende og lignende å dele?

Reultater blodprøver               Runde 1:                                       AMH: 1.9, FSH: 15,  LH: 8.6, Østradiol: 144

Runde 2:                                          AMH: 2.17, FSH: 19.3, LH: 13,         Østradiol: 228

Endret av vimsine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vimsine skrev (1 minutt siden):

Trenger noen solskinnshistorier og håper noen har noe å dele😊      Jeg er 41 år og prøver å bli gravid. Tok fertilitetstester i sommer/høst-22 og fikk beskjed om at jeg var kommet i begynnende overgangsalder. Hadde få egg og dårlig kvalitet. Så vel på dette som håpløst da jeg googlet tallene fra testene og de var ikke særlig oppløftende. Ville uansett ikke godta at dette var over og begynte med Lifeline Care Gravid, d-vitamin, melatonin, høye doser med inositol og coQ10. Hadde brukt dette i ca 6 mnd når jeg hadde sex på eggløsningsdag. Det endte med at jeg ble gravid, men hadde en SA i uke 4😔 En følelsesmessig berg og dalbane kan man trygt si.  Har ikke fått igjen mensen enda, men skal forsette å prøve. Har fra før et vellykket svangeskap, et svangerskap utenfor livmoren, en MA og nå en SA. Klokken tikker farlig fort og jeg er veldig stressa, men siden jeg ble gravid mot alle odds har jeg et håp om at jeg har et og annet egg igjen med god nok kvalitet som holder mål. Noen som har noe oppløftende og lignende å dele?

Reultater blodprøver               Runde 1:                                       AMH: 1,9                                       FSH: 15                                           LH: 8.6                                  Østradiol: 144

Runde 2:                                            AMH: 2.17                                     FSH: 19.3                                         LH: 13                                   Østradiol: 228

Jeg kan jo fylle på denne. Jeg er 37 har amh på 1.1 som antagelig skyldes problemer med stoffskiftet etter første svangerskap. Har 5 spontanaborter bak meg på litt over ett år. Er nå gravid i uke 13. alt ser foreløpig bra ut. Jeg fikk behandling med lutinus og progynova som en form for eksperiment ettersom det visstnok har fungert på andre i samme situasjon som meg. Det har muligens fungert. Tanken er at jeg har hatt lite østrogenproduksjon og å tilsette det de første 9 ukene har positiv effekt. 

Anonymkode: e2961...0a7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk amh 2 da jeg var 39. Fødte 2 friske barn som 41 og 43-åring. Flere MA/kjemiske svangerskap og mista i uke 9 en gang i mellom de to. Tok ikke noe kosttilskudd. Spiste helt vanlig mat, drakk alkohol som vanlig. Skal sies at jeg ikke prøvde bli gravid. Bare skjedde.

Anonymkode: 016d1...d98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere delte, når jeg hører andres historier så skjønner jeg jo at det faktisk er mulig! Vet dere hva AMH tallet faktisk betyr? Det gjenspeiler jo ikke antall egg🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan jo fylle på denne. Jeg er 37 har amh på 1.1 som antagelig skyldes problemer med stoffskiftet etter første svangerskap. Har 5 spontanaborter bak meg på litt over ett år. Er nå gravid i uke 13. alt ser foreløpig bra ut. Jeg fikk behandling med lutinus og progynova som en form for eksperiment ettersom det visstnok har fungert på andre i samme situasjon som meg. Det har muligens fungert. Tanken er at jeg har hatt lite østrogenproduksjon og å tilsette det de første 9 ukene har positiv effekt. 

Anonymkode: e2961...0a7

Krysser fingrene og håper alt går bra! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk amh 2 da jeg var 39. Fødte 2 friske barn som 41 og 43-åring. Flere MA/kjemiske svangerskap og mista i uke 9 en gang i mellom de to. Tok ikke noe kosttilskudd. Spiste helt vanlig mat, drakk alkohol som vanlig. Skal sies at jeg ikke prøvde bli gravid. Bare skjedde.

Anonymkode: 016d1...d98

4 år etter AMH ble målt til 2 så ble du gravid faktisk🙌👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom i tidlig overgangsalder i starten av 20 årene. 

Hadde sett for meg ett liv uten barn, men  ble plutselig gravid som 34 åring.

Fikk tvillinger som 39 åring, men det etter god hjelp.

Anonymkode: 08bbc...7fe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir 41 senere i år og har blitt gravid 2 ganger i løpet av 9 mnd: først som en overraskelse (vi prøvde ikke en gang, så var nok sånn "en dråpe er nok"), mistet i uke 7. Ble gravid 6 uker etterpå, mistet i uke 8. Har lavt stoffskifte, og tydeligvis også litt lave progesteronverdier. Har hatt mye stress i det siste og har ikke tatt alle kosttilskudd jeg har tatt før, som muligens har påvirket at jeg ikke er blitt gravid igjen. 

Har brukt sikkert flere titals timer på å lese om ulike vitaminer og mineraler som kan øke kvaliteten på eggene mine, samt øke sjansene for å ikke miste igjen. Sink og selen er også viktige, men tar også agnus castus, L-carnitine og masse, masse annet. Det er mye studier om dette, så anbefaler å lese. Tar også laserbehandling, som er mye mer vanlig hos fertilitetsklinikker i Danmark enn Norge (bare søk "laserbehandling + fertilitet  + danmark" så får du opp masse resultater). 

Anonymkode: 896ff...ea7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg tror jeg vitex hadde en stor del å si. Jeg ble gravid nå som 42 åring og hadde brukt vitex to sykluser før det klaffet. Som deg brukte jeg også masse vitaminer, q10, også høydose E vitamin , høydose C vitamin og høydose B6. 

Anonymkode: a9e5d...821

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg blir 41 senere i år og har blitt gravid 2 ganger i løpet av 9 mnd: først som en overraskelse (vi prøvde ikke en gang, så var nok sånn "en dråpe er nok"), mistet i uke 7. Ble gravid 6 uker etterpå, mistet i uke 8. Har lavt stoffskifte, og tydeligvis også litt lave progesteronverdier. Har hatt mye stress i det siste og har ikke tatt alle kosttilskudd jeg har tatt før, som muligens har påvirket at jeg ikke er blitt gravid igjen. 

Har brukt sikkert flere titals timer på å lese om ulike vitaminer og mineraler som kan øke kvaliteten på eggene mine, samt øke sjansene for å ikke miste igjen. Sink og selen er også viktige, men tar også agnus castus, L-carnitine og masse, masse annet. Det er mye studier om dette, så anbefaler å lese. Tar også laserbehandling, som er mye mer vanlig hos fertilitetsklinikker i Danmark enn Norge (bare søk "laserbehandling + fertilitet  + danmark" så får du opp masse resultater). 

Takk for tips😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos meg tror jeg vitex hadde en stor del å si. Jeg ble gravid nå som 42 åring og hadde brukt vitex to sykluser før det klaffet. Som deg brukte jeg også masse vitaminer, q10, også høydose E vitamin , høydose C vitamin og høydose B6. 

Anonymkode: a9e5d...821

Agnus castus / vitex er lite kjent i Norge, men i noen andre deler/land i verden er det mye mer vanlig og anbefales av helsepresonell (for eksempel Tyskland). Samme gjelder bruk av inositol. Jeg har bodd i flere land så pleier å sammenlikne anbefalinger. 

Agnus castus kan øke progesteron, som er det første av hormoner som begynner å synke ved alder.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid ved et uhell som 38-åring (få måneder fra 39), og på tredje forsøk som 40-åring. Andre prøvesyklus som 41-åring. Har ikke hatt mer enn gjennomsnittlig gode verdier for alder.

Anonymkode: 91a14...fff

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...