Gå til innhold

Er det bare min familie som ikke går på ski?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke vinter i det hele tatt. Om sommeren er det full fart med fotball og sykling.

Er såklart ute med barna om vinteren. Aking er gøy og skøyter er gøy(av og til). Ingen av oss bor i nærheten av skiløyper og ingen liker å gå på ski.Har prøvd å fått med barna på ski i helgene (kjører et stykke med bil)Men nei,de vil ikke.

Er det bare oss som foretrekker å gjøre andre aktiviteter enn ski? 

Anonymkode: 21204...f9d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Min familie står også veldig sjelden på ski. Ikke stått på ski siden vi solgte hytta for 6 år siden når jeg tenker meg om

Anonymkode: 6b9e8...67c

• Liker 1
Skrevet

Ski er skikkelig kjedelig, tar litt alpint i ny og ned men skitur er noe jeg rett og slett ikke gidder.

Ski på TV er like kjedelig, bleh 

• Nyttig 1
Skrevet

Mine barn gikk noe på ski da de var små, men ble mindre og mindre etterhvert. Da ble det mer snowboard og slalom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke stått på ski siden jeg var 9 år. Barna fikk ski da de var 5 år. Det ble aldri noen flere par, de synes ikke det var så gøy.

Anonymkode: ad28f...dc5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt eigd ski før. Vi hadde dårlig råd i min oppvekst. Søsteren min kjøpte seg miniski for egne penger som hun tjente 16 år gammel på 80-tallet. Jeg har stått på langrenn engang i mitt liv og det er vel 6 år siden. Kanskje min første og siste gang. Datteren min er 17 år og har stått på slalåm med skolen 2 ganger, hun har lånt ski hver gang. Hun begynner å få det til nå! Jeg har heller ikke så god råd. Men…. datteren min sa til meg etter slalåm turen med klassen når hun får bil i framtiden så skal hun og jeg dra å stå på slalåm. 🥹 

Anonymkode: 45747...01d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle betalt meg en klekkelig sum for å ta noe så grusomt på beina. Nei det unngår jeg for allt det er verdt.

Anonymkode: ea0c6...3b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri hatt eigd ski før. Vi hadde dårlig råd i min oppvekst. Søsteren min kjøpte seg miniski for egne penger som hun tjente 16 år gammel på 80-tallet. Jeg har stått på langrenn engang i mitt liv og det er vel 6 år siden. Kanskje min første og siste gang. Datteren min er 17 år og har stått på slalåm med skolen 2 ganger, hun har lånt ski hver gang. Hun begynner å få det til nå! Jeg har heller ikke så god råd. Men…. datteren min sa til meg etter slalåm turen med klassen når hun får bil i framtiden så skal hun og jeg dra å stå på slalåm. 🥹 

Ja dette innlegget viser at dårlig økonomi går i arv og at ski/alpint er for de få.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke brukt ski på 20 år

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri til det der med ski. Er vel fordi foreldrene mine ikke var aktive på ski heller. Var kun på ski på skidager på ungdomsskolen.

Heldigvis liker far til ungene mine å gå på ski, så da får de dosen sin der uten at jeg trenger å være med på det og late som jeg synes det er kjekt for de andres skyld 😬 (vi er skilt)

Anonymkode: 023b0...4ea

AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (14 minutter siden):

Ja dette innlegget viser at dårlig økonomi går i arv og at ski/alpint er for de få.

Jepp. Jeg hadde alltid lyst til å prøve snowboard eller slalom, men det var ikke noe foreldrene mine hadde råd til å la meg prøve. Vi var aldri på fjellet.

Fikk noen par langrennsski i oppveksten, men går ikke i voksen alder. 

Anonymkode: 35ab6...d70

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke siden skoletiden. Mannen fra tyskland så han har heller ingen tradisjon rundt dette. Står på skøyter i blandt. Vi er nok alle mer sommerfolk. ;)  Bor i storby og har ikke tilgang på hytte. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi går ikke på ski, men guttene kjøre slalåm med venner 

Anonymkode: cea47...aae

AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (17 minutter siden):

Nei, du tar grådig feil. Søsteren min som kjøpte seg miniski når hin var 16 år gammel har en god stilling og samme jobb nå i 35 år er det vel, og hun tjener godt! Datteren hennes er i fast arbeid og tjener bra. Ungene til mellomste søsteren vår er i fadt arbeid og de klare seg bra. Datteren min er 17 år og har hatt samme jobb i ett år og hun har fremtidsplaner. Hun legger bort penger til BSU og billappen. 
Så du tar såå feil 😁👌

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

At langrenn er for de med god råd er en helt feilaktig påstand. Alt man i realiteten trenger er et par relativt billige ski som voksen. Altså, man får pakker fra produsenter som Madshus til under 3000 kr med alt unntatt staver. Deretter er det kun bussturen mellom deg og løypa. Alpint er derimot noe HEEEEELT annet. Heiskort alene koster jo oppimot 10 000 mange steder, og det er kun for èn sesong. Utstyr blir ikke så ulikt langrenn, men driften av i interessen er uforenlig med lavtlønnede yrker. Sånn er det bare. 
Mangel på langrennserfaring blant lavtlønnede handler nok mer om sosiokulturelle faktorer enn økonomi. Folk mangler driven og interessen for sporten og mange har dårlige minner fra egen barndom hvor man smurte med stearinlys og annen dritt. Dette leder i tur til at man ikke eksponerer barna sine for moderne langrennsaktiviteter. Det er jo synd ettersom at det for det første er vanskeligere å lære grunnleggende skiteknikk som voksen, og for det andre er det vanskeligere å begynne med noe fremmed enn bare å fortsette med noe man allerede mestrer greit og er komfortabel med. 

Discalimer: Er selv oppvokst i en familie med grei økonomi, men der foreldregenerasjonen hadde «stearinerfaringer» med seg fra egen barndom. Går derfor minimalt på ski, men ekstremt mye til fots vinter som sommer. 

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: 21204...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri hverken gått på ski sammen eller sykkeltur sammen og igjen i familien min driver med sånt sammen andre heller 

Anonymkode: 28d9c...e33

Skrevet (endret)

Skigåing er for tøffinger som gidder å bruke kroppen. Dere andre får bare sitte i sofaen og forfalle. Ikke kan man skylde på dårlig råd, for man får lånt ski av kommunen. Så det er nok bare latskap. 

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (3 minutter siden):

Skigåing er for tøffinger som gidder å bruke kroppen. Dere andre får bare sitte i sofaen og forfalle. Ferdig snakka

Går da an å være aktiv på andre måter enn kun langrenn?

Anonymkode: 35ab6...d70

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på Vestlandet og i utlandet med lite skigåing, og lite fjellhytte-erfaring. Etter et par lange mørke vintre i Oslo innså jeg at jeg måtte lære med å gå på ski hvis jeg skulle overleve. Nå elsker jeg å gå på ski, og drømmer om å kjøpe fjellhytte. 

Anonymkode: 86418...a2c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...