Gå til innhold

Søknad om få dekket pasientreise til behandling på sykehus - søke selv om man går i "minus" når egenandel trekkes fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forbindelse med behandling på poliklinikk har jeg vært frem og tilbake til sykehus tre ganger den siste måneden. 

Det er 37 km en vei, og jeg har kjørt selv.

Det ser ut utifra søknadsskjema at jeg må krysse av for å ha ikke ha rett til å få egenandelen dekket. Når jeg kommer til slutten av skjemaet så står det minus 164 kr i egenandel hver vei. Det ser heller ikke ut som jeg har rett på å få dekket bompenger heller selv om jeg passerer bom frem og tilbake, da måtte man ha særskilt rett til å få det dekket?

Når jeg finner kilometersats for å få det dekket det jeg har lagt ut så finner jeg at det er 2,60 kr, ganget med 37 km per vei så det blir bare 96 kr per vei jeg får dekket. Når egenandelen er på minus 164 kr så sier det seg selv at jeg ikke får noe igjen, så jeg tenkte det ikke var noe vits i å søke.

Men nå begynte jeg å tenke på at visst det blir registrert en egenandel på meg som er differansen mellom egenandelen jeg må ut for og det jeg får dekket, så vil det si at det vil bli registrert 68 kr x 6 = 400 kr som kommer på registrering til frikort, så vil det jo ha noe for seg ved at jeg oppnår frikort raskere? Jeg har under 1000 kr igjen nå før jeg får frikort, og skal på sykehuset igjen om ca. en måneds tid, og da vil jeg kanskje ha nådd grensen, så da vil det jo ha for seg noe ved at jeg neste gang jeg søker ikke må ut med egenandel og får tilbakebetalt for reisen?

Anonymkode: 95120...323

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja der går ko på å opparbeide frikort

Anonymkode: a5b36...986

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går på frikortgrunnlaget ditt, så om du ønsker frikort raskere ville jeg sendt inn. 

Anonymkode: 1f580...3a2

• Liker 2
Skrevet

Ja, for den reelle utgiften legges til grunn i et evt. frikort

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du sende inn dokumentasjonen og få det registrert som egenandel.

Anonymkode: 35451...85f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 minutter siden):

Ja, for den reelle utgiften legges til grunn i et evt. frikort

Takk for svar.

Så det er riktig slik jeg tenker at det som vil bli registrert er 

Egenandel - reisen jeg får dekt, altså 164 - 96 = 68 kr som blir registrert på frikort, eller tenker jeg feil nå?

Anonymkode: 95120...323

Skrevet

Slik jeg forstår reglene så trekkes egenandel fra eventuelt beløp du skal ha utbetalt, men hele beløpet går inn i grunnlaget for å få frikort. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...