Thomasine Skrevet 27. desember 2005 #1 Skrevet 27. desember 2005 Vi har en frossen elgstek som skal nytes på nyttårsaften. Kan vi legge den i kjøleskapet og la den få en langsom tining eller bør vi vente litt til?? Hvor lang tid bruker den på å tine? Den er på 1,5 kg. Hører gjerne også hvordan dere ville benyttet den?
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #2 Skrevet 27. desember 2005 Du kan ta den ut 24 timer før hvis du legger den i kjøleskap, ellers kan du ta den ut på ettermiddagen/kvelden før og bare la den ligge på benken. Steketermometer kjernetid 65-70 grader under steking. 1 time pr. kilo, halvannen til to timer antakelig. Han pleier å brune steken i pannen før den går i ovnen.
Arkana Skrevet 28. desember 2005 #3 Skrevet 28. desember 2005 Jeg ville stekt den på rist over en langpanne. I langpannen har du gulrøtter, løk og hvitløk delt i store biter og litt vann (fyll på etterhvert som det fordamper). Når steken er ferdig og hviler heller jeg all sjyen fra langpannen i en kasserolle (presser grønnsakene gjennom en sikt). Så sper jeg på med mer kraft, har i knuste einerbær, tyttebærsyltetøy, brunost, seterrømme og kremfløte. Ha evt i en skvett rødvin og stekt sopp. Serverer med f.eks. råstekte potetskiver, fløtegratinerte poteter (se oppskrift lenger ned på Mat og Drikke, stekes med elgen hviler) eller hasselbackpoteter, grønnsaker etter ønske.
Gjest vimse Skrevet 28. desember 2005 #4 Skrevet 28. desember 2005 (endret) Elgstek tar jeg opp dagen før den skal brukes, og lar ligge på kjøkkenbenken til neste dag. Smører inn steken med salt og pepper, steker den på rist over vannbad, og bruker lang tid på stekingen. Elg har en tendens til å bli fort tørr, derfor anbefaler jeg langsteking. 100 grader ca. Det er viktig å ha vann i langpannen under hele stekingen, hvis ikke blir steken tørr. Og, noe mange ikke tenker på, er at en stek faktisk ettersteker litt, etter at den er tatt ut av ovnen. Sjyen(silt vel og merke), bruker jeg til saus, sammen med creme fraische, brunost, krydder, chili og ketchup. Blomkål, brokkoli, gulerøtter, kålrot, rosenkål. Rosenkål er et must til elg synes jeg! Frest fersk sopp, løk, sukkererter, brekkbønner. Poteter hvis elgsteken brukes som varmrett. Som kaldrett har vi forskjellige typer brød, grønnsaker, flatbrød, potetsalat, waldorfsalat osv til. Endret 28. desember 2005 av vimselims
Thomasine Skrevet 28. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2005 Takk, takk!! :bukke: Gubben om skal ta seg av steika, men jeg har printet ut forslagene deres og så tar han avgjørelsene... Gleder meg...
Gjest Gjest_fru fortuna_* Skrevet 29. desember 2005 #6 Skrevet 29. desember 2005 jeg ville tatt steken ut av fryseren i dag hvertfall (helst i går, men det er jo for sent nå), og tint den i kjøleskapet. på den måten blir den mye mørere enn om du tar den ut dagen før. ta den ut av kjøleskapet tidlig på dagen nyttårsaften slik at den er romtemperert før du steker den.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2005 #7 Skrevet 29. desember 2005 Og her kommer enda en måte å gjøre det på: Ta ut steika i god tid, og la den holde romtemperatur før du bruner den raskt helt rundt. Kvelden før den skal spises setter du steika i ovnen på 70 grader. Bruk enten ei leirgryte eller en stekepose. Fyll på med gulrøtter, løk (gjerne sjalott) og krydder. Legg deg og sov mens steika koser seg i ovnen. En times tid før du skal spise tar du steika ut, og lager saus av kraften som har samla seg. Jeg garanterer kjøtt som smelter på tunga, samme hvor seigt det var i utgangspunktet. (Jeg steiker ofte lårtunge på denne måten) Har du glemt steika? Legg den frossen rett i ovnen på samme måte som ovenfor. Det er ikke ideelt, men blir veldig bra det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå