Gå til innhold

Dere som passer på 17 åring, men når barnet plutselig fyller 18 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undrer når jeg hører foreldre at barnet er 17 år og 9 måneder gammel og ikke får reise til utlandet alene fordi vedkommende er umoden. Det er foreldres ansvar.

Plutselig når barnet fyller 18 år og blir myndig så sier foreldre vi har ikke rett til å stoppe, selv om barnet fortsatt er umoden. 

Har ikke disse foreldre emosjonell bånd til sine barn ?  Umoden ungdom er umoden ungdom.  

Noen vet at barnet åpenbart har møtt kjæreste som er ustabil. Foreldre sier ikke vår sak.

Det er oftere slike foreldre som blir etterlatt helt alene i sine gamle dager, fordi barna har lært å tenke ikke vår sak, vi er selvstendige nå.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal de stoppe 18-åringen fra å reise? Kaste ut og la den umodne klare seg selv? 

Anonymkode: 37e87...156

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Det er ikke mulig å stoppe en 18 åring fra å dra. Man kan si hva man tenker om det, men man får ikke gjort noe med det. 

Anonymkode: 97f81...ab9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er vel ikke snakk om mangel på emosjonelle bånd. Som 18 åring er du myndig og bestemmer selv. 
Hva tenker du foreldre til umodne 18 åringer skal gjøre om 18 åringen har penger til turen selv og drar?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal de stoppe 18-åringen fra å reise? Kaste ut og la den umodne klare seg selv? 

De kan prøve å stoppe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? Det er ikke mulig å stoppe en 18 åring fra å dra. Man kan si hva man tenker om det, men man får ikke gjort noe med det. 

Anonymkode: 97f81...ab9

Problemet er når noen ikke prøver engang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke forstått dette, og ser det er en gjenganger her inne. At man visstnok skal være moden på dagen. Eller som det fremgår i denne tråden, at oppdagelselsstilen er "da kan jeg ikke nekte lenger". 

Jeg fikk reise fra jeg var 16/17, men da veldig kontrollert. De drakk alkohol hjemme (til mat) gjennom hele oppveksten min. Jeg hadde ansvar for å stå opp selv, komme meg på jobb/skole, og de fulgte opp sparing og slikt. Og jeg fikk ta noen slurker vin til et godt måltid (når jeg ville det selv) fra 16-17 år. 

Da vet man jo hva alt dette går i når man er 18. 

Anonymkode: c362f...fae

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Er vel ikke snakk om mangel på emosjonelle bånd. Som 18 åring er du myndig og bestemmer selv. 
Hva tenker du foreldre til umodne 18 åringer skal gjøre om 18 åringen har penger til turen selv og drar?

Kan prøve å stoppe.

AnonymBruker
Skrevet

Skal en 17 åring reise til syden, må jeg skrive under på at vedkommende får lov til å dra. Det gjør jeg ikke. Skal en 18 åring reise, kan jeg si hva jeg mener om det, fraråde det, men ikke bestemme.18 åringen hadde ikke fått penger av meg, så da må de finansiere det selv. 

Jeg slutter ikke å være mamma, selv om barna er myndige. Men foreldrerollen går inn i en ny form. Så lenge de bor under mitt tak, må de følge mine "husregler" Når de flytter for seg selv, vil de få støtte og veiledning, men jeg blander meg ikke inn i deres valg, men av og til får de "råd" de ikke har bedt om

Anonymkode: 9975a...c8f

• Liker 3
Skrevet

Man kan jo stoppe en 18-åring fra å reise med å beslaglegge passet. Mange 18-åringer er knapt nok praktisk anlagt nok til å ordne seg nytt. Men jeg skal ha ganske alvorlig mistillit for å ta et sånt steg. Det må i så fall være at 18-åringen ikke eier dømmekraft og har tenkt seg på ren rølpetur.

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (2 minutter siden):

De kan prøve å stoppe.

Hvordan vet du at de ikke prøver? En attenåring er viljesterk, og når maktmidler mangler er det vel ofte lite man får gjort uten å skade forholdet alvorlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal en 17 åring reise til syden, må jeg skrive under på at vedkommende får lov til å dra. Det gjør jeg ikke. Skal en 18 åring reise, kan jeg si hva jeg mener om det, fraråde det, men ikke bestemme.18 åringen hadde ikke fått penger av meg, så da må de finansiere det selv. 

Jeg slutter ikke å være mamma, selv om barna er myndige. Men foreldrerollen går inn i en ny form. Så lenge de bor under mitt tak, må de følge mine "husregler" Når de flytter for seg selv, vil de få støtte og veiledning, men jeg blander meg ikke inn i deres valg, men av og til får de "råd" de ikke har bedt om

Problemet oppstår når du ikke gjør forsøk på å bestemme selv om barnet har fylt 18 år.

Når du lærer dem "så lenge under mitt tak"  så kutter du noen av bånd til barnet.  Du må jo være like streng hvis barnet er umoden.  Irrelevant hva loven sier.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at de ikke prøver? En attenåring er viljesterk, og når maktmidler mangler er det vel ofte lite man får gjort uten å skade forholdet alvorlig. 

Vedkommende hintet at det ikke er mulig å stoppe.

Skrevet
Akryl skrev (6 minutter siden):

Kan prøve å stoppe.

Joa, men hva hjelper det om 18 åringen allerede har bestemt seg for å dra? 

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Man kan jo stoppe en 18-åring fra å reise med å beslaglegge passet. Mange 18-åringer er knapt nok praktisk anlagt nok til å ordne seg nytt. Men jeg skal ha ganske alvorlig mistillit for å ta et sånt steg. Det må i så fall være at 18-åringen ikke eier dømmekraft og har tenkt seg på ren rølpetur.

Trenger ikke å beslaglegge. Men være streng og si sin mening.

Noen sier til barna nå bor du ikke under mitt tak, du har blitt 18 år , og jeg kan ikke gjøre noe.

Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Strengt tatt ulovlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Joa, men hva hjelper det om 18 åringen allerede har bestemt seg for å dra? 

Problemet er noen noen har lært barnet, at vedkommende kan gjøre hva som helst når vedkommende har fylt 18 år.   

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (11 minutter siden):

Jeg undrer når jeg hører foreldre at barnet er 17 år og 9 måneder gammel og ikke får reise til utlandet alene fordi vedkommende er umoden. Det er foreldres ansvar.

Plutselig når barnet fyller 18 år og blir myndig så sier foreldre vi har ikke rett til å stoppe, selv om barnet fortsatt er umoden. 

Har ikke disse foreldre emosjonell bånd til sine barn ?  Umoden ungdom er umoden ungdom.  

Noen vet at barnet åpenbart har møtt kjæreste som er ustabil. Foreldre sier ikke vår sak.

Det er oftere slike foreldre som blir etterlatt helt alene i sine gamle dager, fordi barna har lært å tenke ikke vår sak, vi er selvstendige nå.

Datteren min fyller ikke 18 år før til høsten og hun skal reise til Italia sammen med ei venninne, de to helt alene reiser i sommer til Italia. Venninnen fyller 18 år i sommer tror jeg, hun er iallfall 18 år når de to reiser, men datteren min er ikke 18 år ennå. Jeg liker ikke helt tanken å sende hun til utlandet, men så tenker jeg hun snart er myndig allikevel og hun bestemmer selv. Jeg må stole på henne og det vil gå bra! De skal besøke ei venninne som er utviklingsstudent og bo sammen med familien hennes i 1 uke. 

Anonymkode: e275b...c54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (Akkurat nå):

Problemet er noen noen har lært barnet, at vedkommende kan gjøre hva som helst når vedkommende har fylt 18 år.   

Nettopp.

Jeg hørte aldri "ikke under mitt tak", eller "du er ikke myndig, jeg bestemmer".  Det er en forferdelig måte å oppdra barn på. 

Men "dette er skummelt fordi...", og "dette fungerer slik...".  Og ikke minst "jeg er redd/bekymret fordi..." 

Så jeg gjorde heller aldri noe dumt etter fylte 18, selv om jeg kunne bestemme helt selv. 

Anonymkode: c362f...fae

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (Akkurat nå):

Når man er 18 år, så er man voksen, selv om man er umoden og de kan strengt tatt gjøre som de vil innenfor lovens rammer. 

Ville du hørt på mamma/pappa når du var 18?

Jeg hadde gjort stikk motsatt, bare fordi jeg kunne...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...