Gå til innhold

Hva kaster man på brudeparet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal være forlover på nyttårsaften, og nå er vi nede på detaljnivå i planleggingen.... ;)

Bruden sa i sta at de gjerne ville bli kastet noe på etter vielsen, men jeg er så usikker på hva vi skal kaste... Puffet ris? Konfetti? Hva pleier man å bruke, som ikke forsøpler og som ikke er farlig for småfuglene?

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg tror man kaster ris faktisk. Du kan jo koke den først så blir den ikke farlig for småfuglene. :ler: Ris som fruktbarhetssymbol har jeg hørt.

Var i et bryllup der forlover listet seg hjem til brudeparet for å strø ris i sengen deres faktisk. Det viste seg at de ikke hadde ris i huset så hun brukte det hun fant, som viste seg å være makaroni. :overrasket: Brudgommen hadde visst vært mildt sagt forbannet. :grine2:

Skrevet

Det vanlige er å kaste ris (ukokt).

Det har blitt en myte her i landet at ris er farlig for småfuglene fordi den sveller i magene deres så fuglene sprekker. Dette stemmer ikke - det finnes fugler i risdyrkende land også. Og har noen hørt om sprekte småfugler som ligger rundt omkring? :klø:

Kast ris med god samvittighet.

Skrevet

Fuglefrø. Gir den samme symbolikken (fruktbarhet, velstand, osv), og fuglene blir garantert ikke skadet. Det er forskjell på den risen som fuglene spiser rett fra planten, og den du får kjøpt på butikken ;)

Mynter er og brukt i enkelte tradisjoner, men jeg innbiller meg at det kan være vondt? Konfetti kan visstnok føre til missfarging på kjolen om det kommer fuktighet på de.

Skrevet
Det er forskjell på den risen som fuglene spiser rett fra planten, og den du får kjøpt på butikken
Poenget er at risen ikke sveller og at fuglene ikke sprekker.
Skrevet

Sveller ikke ris som blir lagt i et vannglass? Mener jeg gjorde det eksperimentet for ørten år siden, og det økte en del i volum.

Men uansett, (behandlet) ris er ikke noe jeg tror er heldig for fuglers fordøyelsessystem, spesielt ikke når de får det i nærmest ubegrensede mengder. Sprekker gjør de nok neppe, men at de kan ta skade av det ellers hadde jeg ikke hatt lyst til å gamble med. Så jeg hadde tatt med meg en pose fuglefrø om jeg hadde blitt invitert i bryllup, og blir det noen gang alvor av bryllupsplanene våre så kommer det til å stå på invitasjonen at jeg håper de tar med fuglefrø og ikke ris. Hirse, sesamfrø el ser i tillegg nesten ut som ris, og da ser jeg ikke helt problemet med å være på den sikre siden :)

Skrevet

Jøye meg for synsing. :ler:

Uansett så er ikke ris skadelig for fugler.

Når det gjelder ris og fuglefrø på kirkegulvet, så er det vel ingen som er så tullete at de kaster det inni kirka? :overrasket:

Det kastes over brudeparet på utsiden.

Skrevet

Og jeg som skulle holde kjeft :ler:

Må bare kommentere en av setningene, og det er at der jeg jobbet var det ikke uvanlig at brudeparet stod på dørstokken (spesielt om været var guffent), og det ble kastet mot de, dermed kom nesten alt inn i kirken.

Men nå bør jeg bevege meg i retning køya her :ler:

Skrevet

Det finnes bryllups-ris som er spesialbehandlet så fuglene ikke skal ta skade av det... Rådyrt, men jeg har en mor som sikkert føler at hun har fått ta for lite del i forberedelsene, så hun har lagd tyllposer til alle gjestene med litt sånn ris inni.

Skrevet

Ville brukt confetti. Det er inmari vondt å få ris eller fuglefrø i øyet ;) det erfarte en vennine av meg...

Skrevet
Det finnes bryllups-ris som er spesialbehandlet så fuglene ikke skal ta skade av det... Rådyrt, men jeg har en mor som sikkert føler at hun har fått ta for lite del i forberedelsene, så hun har lagd tyllposer til alle gjestene med litt sånn ris inni.

Nesten så jeg blir imponert over oppfinneren av spesialbehandlet bryllupsris. Tenk å gjøre penger på noe så dumt. :ler:

Dvs. er jo kanskje smart å tjene penger på folks uvitenhet, men dette blir nesten for dumt. Fugler tar ikker skade av å spise ris - om det så er Geisha eller Uncle Bens.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

I alle dager- start da for pokker en egne tråd om ris og fugler som sprekker eller ei. Herregud til påstålighet.

Uansett er det ikke godt og få ris i øyet etc og jeg tror kirken setter pris på hvis dere ikke kaster det.

Vi har blåst såpebobbler utenfor kirken

Skrevet

Vi og våre venner har gode erfaringer med å kaste litt puffet ris med en dash av parfyme på brudeparet. Det er en slager hver gang!

..Og ingen av parene er ennå skilt, om det har å gjøre med de parfymerte risene å gjøre vet ingen.

Annonse
Skrevet

vi hadde såpebobler som brudepikene våre blåste.

are pass på at d ikke setter flekker på kjolen....

Skrevet
Bryllup og riskasting. Ris som kastes på brudeparet blir ofte etterpå fortært av fugler. Den ukokte risen svulmer opp i fuglemagen, og i verste fall kan fuglen dø. Kast derfor aldri ris på brudepar, bruk heller små helkornfrø eller annet frø som ikke svulmer når det spises.

http://dyrebeskyttelsen.no/aktuelt/2000072...merregler.shtml

Skrevet

Aldri hørt at det IKKE er farlig. Jeg har til og med lest i menighetsblad, at kirken oppfordrer til å ikke kaste ris pga. småfugler. Better safe than sorry :) Kan vel kaste noe annet? Lettkokt ris, kanskje? Er ikke like hardt og tungt fordøyelig som ukokt?

Skrevet

Jeg kommer fra et land i sør-europa, og der er det vanlig å kaste godteri (eks twist)og småpenger på brudeparet, har samme symbolikk som risen i norge, men forskjellen er at gjestene i bryllupet skal plukke opp denne godterien og pengene. Godteri fra et brudepar skal være ekstra godt og hyggelig å spise, og pengene skal mann helst gi til noen som trenger dem (eks røde kors), eller dersom det er barn i bryllup, la dem få de pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...