AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #1 Skrevet 5. mars 2023 Hallo! Håper på noen gode råd, da jeg ikke ble klokere av å google mitt spørsmål 😊 Hvordan går man egentlig fram for å finne psykolog? Når jeg googler psykolog i min by, får jeg opp flere treff. Så jeg vet jo hvordan jeg booker en time, men hvordan finner man riktig behandler for problemet man må få løst? Jeg leser jo at psykologene er eksperter på ulike områder, men jeg vet ikke hvilket område som trengs i dette tilfellet. ...Og hvordan skiller man de gode fra de mindre gode? Når man skal finne lege, kan man jo lese anmeldelser på legene. (Ønsket behandling gjelder for voksen mann, som kan kategoriseres som man child (muligens Peter Pan-syndrom). Han sliter med prokrastinering, og å forstå prioriteringen av viktig/fornuftig vs. gøy/avslappende. Altså, store utfordringer med å ta ansvar. Situasjonen er ganske kritisk) Håper på gode råd 😇 Anonymkode: a826a...fc5 1
Daria Skrevet 5. mars 2023 #2 Skrevet 5. mars 2023 Prøv å kontakte noen og høre? Flere av klinikkene i Oslo har kontaktskjema hvor man skriver litt om hva det gjelder, og så blir man kontaktet av den av psykologene deres som er best egnet (det er hvertfall det det står...). Alternativt må man bare prøve - jeg innså at jeg egentlig ikke visste hva jeg trengte i en terapeut og uansett ikke ante hva de forskjellige retningene gikk ut på (samt at man uansett ikke kan lese seg til personkjemi og egnethet), så jeg bare bestilte time på måfå (etter beliggenhet og tilgjengelighet). Jeg valgte bevisst en nokså stor klinikk, med den baktanken at om det ikke funket, kunne det være han hadde en bedre egnet kollega å foreslå. I praksis hadde jeg all verdens flaks og traff blink på første forsøk, men det hadde jeg ikke kunne lese meg til på forhånd. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #3 Skrevet 5. mars 2023 Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på spørsmålet ditt, for det dreier seg i veldig stor grad om kjemi og kontakt mellom psykolog og pasient. Dvs det vil alltid være individuelt om en psykolog er bra for deg og 40 andre. For det hjelper ikke om terapeuten har det og det som fagfelt, hvis h*n ikke klarer å oppnå kontakt/formidle godt. Har du henvisning så blir du vel uansett låst til å velge den med ledig kapasitet, for det er store ventelister og vanskelig å få time. Går du privat så er det lettere. Da tenker jeg at å ta en tlf til flere å legge frem problemet, for å høre om dette er noe de har erfaring med. Anonymkode: f212f...6a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå