Gå til innhold

ADHD-medisin. Gratis eller betale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er litt ny med resepter, og litt forvirra. Håper på litt oppklaring fra noen med litt mer kunnskap enn meg 🤗

I fjor ble jeg utredet for ADHD, og i høst begynte jeg med medisiner. Jeg har aldri betalt for dette de gangene jeg har hentet ut resepten. 

Da jeg en gang skulle hente ut resepten på Vitusapotek, ble jeg bedt om å betale 900 kroner. Jeg syntes at dette var rart, og sa at jeg ikke ville ha medisinen likevel. Dagen etter ringte jeg til min behandler, og resepten ble endret, så jeg betalte ingenting da jeg dagen deretter hentet ut resepten på Apotek1. Det var lagt inn feil i systemet.

I går skulle jeg på nytt hente ut resept på Vitusapotek, og ble bedt om å betale 400 kr.

Hun sa det er helt umulig at jeg egentlig skal få det gratis. Det er godt mulig hun har rett, men jeg lurer på hvorfor. Hun sa at det står på blå resept. Det fikk jeg beskjed om sist gang jeg ble bedt om å betale også.

Hun sa at det kanskje har noe med frikortet å gjøre. Og det er jo mulig siden det er nytt år, og jeg hadde frikort siste halvdel av året i fjor. Men samtidig ble jeg bedt om å betale i november (?).

...Så for å oppsummere mine spørsmål:

1) Hvorfor har medisinen vært gratis frem til nå? Er det sannsynlig at det er en feil fra utsteder?

2) Hvis det er feil at det skal stå på blå resept, hva er det sannsynlig at det egentlig skal stå på?

3) Hvis det er riktig at det skal stå på blå resept, hva betyr følgende setning om betaling?

"Du betaler egenandel på 50 % av blåreseptbeløpet, men ikke mer enn 520 kroner per blåresept og per egenandelsperiode som tilsvarer en periode på 3 måneder".

En periode på medisinen min er 30 dager. Hvis jeg tar ut tre bokser, skal jeg betale 520 kr eller 1200 kr?

Jeg er ferdig med utredningen, og jeg er ikke lengre pasient hos den som har utstedt resepten. Derfor vet jeg heller ikke helt hvem jeg skal spørre om disse tingene.

Håper at svaret er innlysende for noen her inne 😇

Anonymkode: fbc8a...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du opparbeidet deg frikort i 2023? 

Anonymkode: f5615...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å søke grunnstønad på NAV. Du trenger ikke annet enn et skriv fra legen om at du har diagnosen, så får du minstesatsen hver måned. Mener den er på ca 6000 i året, så da får du indirekte dekt medisinene sånn.😊

Anonymkode: 5ce67...bd2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart frikortgrensen er nådd skal du ikke betale for legemidler på blå resept. Jeg har betalt for medisiner og,legetimer hittil i år, men forrige resept jeg hentet ut (på adhd-medisin) betalte jeg ikke for, fordi jeg da hadde nådd frikortgrensen. Og dermed betaler jeg ikke for denne medisinen ut året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du har blå resept må du fortsatt betale egenandel frem til du har betalt nok til å få frikort for året, etter det vil det være gratis igjen. Søk på "frikort" på Helsenorge så får du informasjon der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Husk å søke grunnstønad på NAV. Du trenger ikke annet enn et skriv fra legen om at du har diagnosen, så får du minstesatsen hver måned. Mener den er på ca 6000 i året, så da får du indirekte dekt medisinene sånn.😊

Anonymkode: 5ce67...bd2

Reglene har endret seg for dette fra i år. Grunnstønad opphører automatisk når man fyller 18 år hvis man hadde det, og hvis man vil søke igjen da må man dokumentere behovet.

https://www.nav.no/grunnstonad#hvem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du betaler inntil 520 for å hente ut på blåresept for 3 måneder, ikke per uthenting. Men det kan tenkes hvis medisinene koster 800 normalt betaler du 400 første gang du henter, så 120 andre gang og ingenting 3 gang. Når du har fått frikort er blåreseptmedisin gratis. 

Mulig at du hadde hvit resept som betyr at du betaler full pris, den gangen du ble bedt om å betale 900.

Anonymkode: 23511...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...