AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #1 Skrevet 5. mars 2023 Hei! Baby er 11 dager og har ikke bæsjet siden han var 4 dager. Da var det litt sånn grønn bek-aktig avføring. Han hadde mye bek de første levedøgnene. Han har ikke fått «morsmelk bæsj» enda, selv om han fullammes. Hs sa dette gikk greit så lenge vektoppgang var fin. noen med samme erfaring? Når kom morsmelk bæsjen? Jeg er redd noe er galt med tarmene. Hvor lenge skal jeg la det gå før jeg kontakter lege? Anonymkode: 1a6d7...613
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #2 Skrevet 5. mars 2023 Jeg ville kontaktet lege i morgen om det ikke har kommet noe. Mest sannsynlig går det nok helt fint, men for sikkerhets skyld. Virker baby plaget? Du kan prøve å sykle litt med beina, la baby ligge på magen osv. Jeg vet mange sier at morsmelkernærte barn skal ha avføring hver dag, men ingen av mine hadde dette, selv ikke som nyfødte. Jeg synes likevel det er litt vel lenge uten avføring på 7 dager for en så liten en. Anonymkode: 8666e...18a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #3 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville kontaktet lege i morgen om det ikke har kommet noe. Mest sannsynlig går det nok helt fint, men for sikkerhets skyld. Virker baby plaget? Du kan prøve å sykle litt med beina, la baby ligge på magen osv. Jeg vet mange sier at morsmelkernærte barn skal ha avføring hver dag, men ingen av mine hadde dette, selv ikke som nyfødte. Jeg synes likevel det er litt vel lenge uten avføring på 7 dager for en så liten en. Anonymkode: 8666e...18a Alle som -ikke- er morsmelkernærte skal ha avføring hver dag. Anonymkode: 07184...c32 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #4 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle som -ikke- er morsmelkernærte skal ha avføring hver dag. Anonymkode: 07184...c32 De sier det samme om nyfødte på morsmelk. Henger til og med plakater på barsel (der jeg fødte). Anonymkode: 8666e...18a 1
Belima Skrevet 5. mars 2023 #5 Skrevet 5. mars 2023 (endret) Tarmtømninger hos spedbarn opptil 6 måneders alder Det er like normalt for et lite spedbarn å ha tarmtømninger flere ganger om dagen som å ha det så sjelden som en gang i uken. I sjeldne tilfeller kan det gå opptil tre uker uten tarmtømming. Hentet fra NHI Endret 5. mars 2023 av Belima la til mer info 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 Hvorfor omtales babyen din i ubestemt form? Anonymkode: 20fe2...f08 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De sier det samme om nyfødte på morsmelk. Henger til og med plakater på barsel (der jeg fødte). Anonymkode: 8666e...18a Det stemmer ikke, så kanskje du har sett feil. Anonymkode: 07184...c32
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 Her er noe som vil hjelpe Anonymkode: fa074...025 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 Når min datter var så liten og ikke hadde noe i bleien , ble jeg redd hun var syk og skulle ta tempen på henne , var redd jeg skulle skade henne så var veldig forsiktig og hadde litt vaselin på tuppen . Hun hadde ikke feber, men derimot kom all bæsjen ut ! Så dette gjorde jeg av og til når jeg syns det var lenge siden normale avføring, og det virket hver gang. Anonymkode: fa074...025
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #10 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer ikke, så kanskje du har sett feil. Anonymkode: 07184...c32 Nei, har ikke sett feil. Husker dette veldig godt da jeg selv stresset med dette med min første. Hvis du googler litt om nyfødte og avføring ser du det samme flere steder, blant annet ammehjelpen.no: "Fra nyfødt til seks uker? De første seks ukene bør babyen bæsje hver dag. Noen babyer bæsjer i forbindelse med hver amming. Bæsjen er vanligvis sennepsgul, flytende og litt kornete. Hvis bæsjen aldri dekker et område større enn en 20-kroning, eller kommer sjeldnere enn annenhver dag, bør det undersøkes nærmere. Sjelden avføring kan bety at babyen får for lite melk. Ta kontakt med helsestasjonen" Anonymkode: 8666e...18a
Eva-Lena Skrevet 5. mars 2023 #11 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når min datter var så liten og ikke hadde noe i bleien , ble jeg redd hun var syk og skulle ta tempen på henne , var redd jeg skulle skade henne så var veldig forsiktig og hadde litt vaselin på tuppen . Hun hadde ikke feber, men derimot kom all bæsjen ut ! Så dette gjorde jeg av og til når jeg syns det var lenge siden normale avføring, og det virket hver gang. Anonymkode: fa074...025 Dette gjorde jeg med mine også. Var helsesøster som ga meg rådet og faktisk viste meg hvordan det skulle gjøres. Fungerte hver gang 😊 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #12 Skrevet 5. mars 2023 Er bare 8 dager siden da, er ikke unormalt at nyfødte som ammes bare bæsjer en gang i uka/hver fjortende dag 😜 Anonymkode: 2f33b...f8c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #13 Skrevet 5. mars 2023 Begge mine som ble fullammet hadde avf hver 4-14 dag, syklet mye med beina, og fant en øvelse hvor man holdt hodet i en vinkel, og strakk beina opp mot magen på en måte, og det fungerte veldig bra. Anonymkode: 5f314...dc9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #14 Skrevet 5. mars 2023 Det kan faktisk gå opptil 14 dager når de fullammes… Men tips om å ta tempen i rumpa , det setter ofte i gang tarmen😊 Anonymkode: 75fed...1c8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 De første 3 månedene gikk det nesten alltid minst 6 dager på det meste 14 dager mellom bæsjebleier her. Fikk 90-99% morsmelk, litt NAN iblant. HS sa det var helt ok. Og så lenge bæsjen som kom når den kom var myk (sånn som de har når de bare får melk, som grøt/krem liksom) så var ikke baby forstoppet. En gang mellom 3 og 4 måneder begynte baby plutselig å bæsje mye oftere og etterhvert ble det hver dag. Anonymkode: 65468...d3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #16 Skrevet 5. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: De første 3 månedene gikk det nesten alltid minst 6 dager på det meste 14 dager mellom bæsjebleier her. Fikk 90-99% morsmelk, litt NAN iblant. HS sa det var helt ok. Og så lenge bæsjen som kom når den kom var myk (sånn som de har når de bare får melk, som grøt/krem liksom) så var ikke baby forstoppet. En gang mellom 3 og 4 måneder begynte baby plutselig å bæsje mye oftere og etterhvert ble det hver dag. Anonymkode: 65468...d3f Må legge til at HS også sa at det var våte tissebleier og vektoppgang som var viktigst og alt det var fint her. Jevn og fin kurve på vekt og lengde etter litt dårlig vektoppgang første uken. Men hør gjerne med egen HS altså Anonymkode: 65468...d3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #17 Skrevet 5. mars 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan faktisk gå opptil 14 dager når de fullammes… Men tips om å ta tempen i rumpa , det setter ofte i gang tarmen😊 Anonymkode: 75fed...1c8 Vi fikk beskjed om at det skal man ikke gjøre. Men at vi kunne gjøre litt babymassasje, sykling med bena osv. Anonymkode: 65468...d3f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #18 Skrevet 6. mars 2023 Vår datter hadde 7-14 dager mellom bæsjebleiene da hun fullammet. Ble oftere da vi introduserte fast føde. Anonymkode: fad48...b66
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #19 Skrevet 6. mars 2023 Jeg både leste og fikk også beskjed om at nyfødte morsmelkernærte skulle ha avføring daglig (de første 6 ukene). Det stod i permen som lå på rommet på barselhotellet. Men ser jo at det ikke står på NHI sine sider nå. Og min erfaring er at det ikke stemmer heller. Min nr. to, som ble fullammet, bæsjet en gang i uken (lenge var det på fredager) frem til hun begynte med fast føde. Hun var på noen ekstra vekstkontroller i starten, men det var pga. sjelden avføring i kombinasjon med at hun ikke fulgte vekstkurven. Det var ikke noe galt, vektnedgangen hadde ikke noe med bæsjingen å gjøre, hun hørte tydeligvis til på en lavere kurve. Anonymkode: 3229a...3ce
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #20 Skrevet 6. mars 2023 On 3/5/2023 at 12:28 PM, AnonymBruker said: Det stemmer ikke, så kanskje du har sett feil. Anonymkode: 07184...c32 Første tiden skal alle ha avføring hver dag jo. Men det kan fort gå over til sjeldnere for de på mm Anonymkode: b29ca...701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå