Gå til innhold

Tesla review fra en ikke Tesla eier…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, hadde ikke fått det skikkelig med meg. Lader ikke så ofte utenfor hjemmet, og når jeg gjør det bruker jeg ikke Tesla ladere, men selskaper hvor jeg har app. 
Har sett at det dukker opp på «a better rout planner», når jeg har vurdert bilferie i Europa, men ikke helt inne forstått med at jeg faktisk kan lade der. 

Må jeg da laste ned Tesla sin app? Eller er det kort basert eller noe annet? Takk for info om du vet? Må jeg kjøpe en ledning, da de har annen kontakt? Eller har stasjonene CSS? 

Anonymkode: fbd3a...802

Ja, Tesla sin app.

Ja, stasjonene har akkurat de samme kablene som andre hurtigladere langs veien (Mer, Recharge, CircleK og hva de heter alle), du trenger ikke kjøpe noe.

Jeg har ladet min Hyundai mange ganger hos Tesla og synes app'en enkel. Vha kartet i app'en ser man også enkelt prisene som de oppdaterer en-to ganger pr måned. Hurtiglading har mye blitt dyrere, men de siste månedene har de gått litt ned og jeg tror de skal lenger ned og at Tesla-stasjonene har vært de billigste av hurtigladerne. Om du hurtiglader mye, mer enn 100 kWh pr måned (for tiden) vil det lønne seg med det valgfrie abonnementet som gir rabatt på ladingen, men jeg tror de færreste trenger det.

Noen få Tesla-ladestasjoner er kun åpne for Tesla-biler, tror det er rundt 20% av de, hvilke det er ser du i kartet i app'en.

Anonymkode: 35666...6c0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
48 minutter siden, Maskinfører said:

Fordi sånne biler er tull og tøys hvem vil sitte i kulda og fryse ? min bil Mitsubishi L200 kjører 1 000 km på 1 fylling som tar ca 3 minutter og fylle 🙂 

Å sette i kabelen i garasjen hjemme tar 0 minutter. Slå den!

Anonymkode: 35666...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke så begrenset

Mulig det var dette på Think og 1 gen Leaf

Anonymkode: 0635a...ed7

Hva er forskjellen på minus 20 og pluss 20? Kan det f.eks være 60% rekkevidde på minus 20? Altså 300 km på et 500 km batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er feil å betale mange hundre tusen for en bil som er middels pen, når man kan få en pen bruktbil til under hundre tusen (bensinbil).

Dette er jo ikke en valid sammenligning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å sette i kabelen i garasjen hjemme tar 0 minutter. Slå den!

Anonymkode: 35666...6c0

Lett, hvis elbilen er så å si utladet tar det vesentlig lenger tid før du får kjøre den enn fossilbilen. Fossilbilen er klar til å kjøre på få minutter.

Anonymkode: c2fcf...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Lett, hvis elbilen er så å si utladet tar det vesentlig lenger tid før du får kjøre den enn fossilbilen. Fossilbilen er klar til å kjøre på få minutter.

Anonymkode: c2fcf...4fc

Men hvor ofte har man behov for å plutselig kjøre 40 mil etter at man allerede har vært på tur og tømt batteriet? Om jeg kommer på at jeg har glemt vottene mine i Kristiansand når jeg krysser bygrensa til Oslo snur jeg ikke for å hente dem... 

Jeg skjønner at folk har forskjellig behov når det kommer til bil og transport og slikt, men jeg skjønner ikke den merkelige rekkeviddeangsten til fossilbilfolket. Hvor ille er det å ha en 15 minutters pause etter å ha kjørt i 4 timer?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior
Maskinfører skrev (9 timer siden):

Fordi sånne biler er tull og tøys hvem vil sitte i kulda og fryse ? min bil Mitsubishi L200 kjører 1 000 km på 1 fylling som tar ca 3 minutter og fylle 🙂 

Er det noen som sitter i kulda og fryser?🤔Vet ikke om noen som har sittet å fryst jeg.

Det er raskere å få lade sin egen bil hjemme, istedenfor å måtte kjøre for å fylle bensin eller diesel. I tillegg har det alltid vært grisete å ta i det der som alle tar i for å fylle bensin/diesel og søler til. Hjemme er det bare å sette bilen sin til lading og bare oss selv som tar i det. Ikke tusen andre som griser det til.

I Grosny skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er feil å betale mange hundre tusen for en bil som er middels pen, når man kan få en pen bruktbil til under hundre tusen (bensinbil). Om Tesla er stygg eller pen er forresten veldig variabelt. Hvit modell S med svart tak er faktisk ikke så verst, og særlig hvis lyset faller riktig. 

Elektriske pene biler hva er det? En orange Mustang eller Jaguar er ikke helt ille, og en Volvo XC 40 i militærgrønn og svart er overraskende stilig.

Men bensinbilene, det er der vi finner de vakreste. Alfa Romeo Brera, Jaguar E-type, BMW Z4, Volvo P 40, Ferrari 250 shortwheelbase, gullfarget Lamborghini Miura...Alfa Romeo Giulietta koster ikke mye pent brukt.

For noen er det feil, for andre ikke. 

Alle har forskjellig smak, men å kalle en bil stygg. Det skjønner jeg ikke poenget med. Hvorfor er det så viktig for noen å si at Tesla bil/bilene er stygg? Hvorfor er det viktig å si det høyt? De er så langt i fra stygg som det går an å bli. Derfor tenker jeg ofte, når noen må snakke negativt om Tesla bilene, er de egentlig litt sjalu og synes den er vakker innerst inne? Ikke vet jeg, men å si den er stygg er i alle fall unødvendig men det er nå min mening. De fleste er veldig fornøyd med sin Tesla :) 

Jeg synes ikke bensinbilene er de vakreste. Langt i fra. Noen mindre fine enn andre, men jeg kaller ingen av de stygg av den grunn. Hvorfor snakke negativt om en viss type bil? Det har jeg ikke behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Warrior said:

Jeg synes ikke bensinbilene er de vakreste. Langt i fra. Noen mindre fine enn andre, men jeg kaller ingen av de stygg av den grunn. Hvorfor snakke negativt om en viss type bil? Det har jeg ikke behov for.

Ja, det er ikke alltid type drivstoff og motortype som avgjør om en bil er pen eller ikke...  

image.png.1683f3ec52783cbb73764ef0ba76e16a.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (11 timer siden):

Dette er jo ikke en valid sammenligning.

For meg er det det. En  vakker brukt bensinbil kan jeg kjøpe med penger i lomma, og glede meg over dens skjønnhet . Den koster muligens 25000 mer i året i bom og drivstoff enn en elbil, men verditapet er samtidig f.eks 25000 lavere og renta for f.eks 500000 kroner , hva er det? 25000?

En bensin-skjønnhet innafor budsjett er mulig å anskaffe. En elbil utenfor  budsjett er umulig, fordi budsjett er budsjett. Og en billigere elbil har kanskje for liten rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, I Grosny said:

For meg er det det. En  vakker brukt bensinbil kan jeg kjøpe med penger i lomma, og glede meg over dens skjønnhet . Den koster muligens 25000 mer i året i bom og drivstoff enn en elbil, men verditapet er samtidig f.eks 25000 lavere og renta for f.eks 500000 kroner , hva er det? 25000?

En bensin-skjønnhet innafor budsjett er mulig å anskaffe. En elbil utenfor  budsjett er umulig, fordi budsjett er budsjett. Og en billigere elbil har kanskje for liten rekkevidde.

Tja. Vi sparer ~40.000 i året på å ha kjøpt flunkende ny Tesla kontra å fortsette med dieselbilen. Er selvfølgelig kjipt at man må kunne investere de pengene for å kunne spare penger på sikt, men definitivt verdt det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Tja. Vi sparer ~40.000 i året på å ha kjøpt flunkende ny Tesla kontra å fortsette med dieselbilen. Er selvfølgelig kjipt at man må kunne investere de pengene for å kunne spare penger på sikt, men definitivt verdt det for min del.

Hvis Teslaen koster 600 000 og kastes etter 15 år så er prisfallet 40000 pr år, og typisk mye mer de første årene. Det har noe å si hvor dyre pengene er når du finansierer. Snakker vi om 2% rente elller 25%?  Hadde jeg hatt 600 000 i lomma så hadde elbil vært mye mer aktuelt enn med 100 000 i lomma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (11 timer siden):

Ja, det er ikke alltid type drivstoff og motortype som avgjør om en bil er pen eller ikke...  

image.png.1683f3ec52783cbb73764ef0ba76e16a.png

Nå er det slik at utvalget av vakre klassiske biler med bensin er ganske stor, og vakre elbiler betydelig mindre. Dette kommer nok til å endre seg etterhvert som flere og flere elbiler kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun en pen elbil og det er Hyundai Ioniq 5 😍 Styggeste er den der Honqui (et eller annet.... ) 😝 

Ferdig snakka 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kona sin Model 3 blir 4 år i år og ha ennå ikke vært innom verkstedet en eneste gang ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, I Grosny said:

Hva er forskjellen på minus 20 og pluss 20? Kan det f.eks være 60% rekkevidde på minus 20? Altså 300 km på et 500 km batteri?

Ja det kan det være på noen modeller

Anonymkode: 0635a...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, I Grosny said:

For meg er det det. En  vakker brukt bensinbil kan jeg kjøpe med penger i lomma, og glede meg over dens skjønnhet . Den koster muligens 25000 mer i året i bom og drivstoff enn en elbil, men verditapet er samtidig f.eks 25000 lavere og renta for f.eks 500000 kroner , hva er det? 25000?

En bensin-skjønnhet innafor budsjett er mulig å anskaffe. En elbil utenfor  budsjett er umulig, fordi budsjett er budsjett. Og en billigere elbil har kanskje for liten rekkevidde.

Hva som er skjønnhet og vakkert er vel subjektivt?

Anonymkode: 0635a...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
-jk- skrev (6 timer siden):

Kona sin Model 3 blir 4 år i år og ha ennå ikke vært innom verkstedet en eneste gang ;)

Bare å glede seg til PKK avdekker slitasje av bevegelige deler, som har vert viden kjent i alle år på alle biler. 

Anonymkode: 9f99f...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva som er skjønnhet og vakkert er vel subjektivt?

Anonymkode: 0635a...ed7

Godt spørsmål, og det er mer som spiller inn. Ta feks en Tesla Modell S. Etter min mening har den til tider et kjedelig utseende (og den grå er verst), men når lyset reflekteres finest og perspektivet er bra, så er den veldig pen.

Noen biler er imidlertid som fotomodeller, de ser bra ut nesten uansett lys og vinkel.

Skjønnhet er subjektivt. The beauty is in the eye of the beholder. Jeg synes selv at mange av de vakreste kjøretøyene er traktorer, sportslige biler , motorsykler og tråkkesykler.

Man kan kanskje si at en bil er objektivt vakker dersom en høy prosentandel av folk liker utseendet. Jeg antar at Alfa Romeo Brera og BMW Z 4 gleder veldig manges øyne.

Noen kan synes en bil er vakker fordi de assosierer den med noe annet fint. God opplevelse, bestefar...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brera er jo ikke engang designet for å ha skilt på fronten. Skulle nesten tro italienerne ble overrasket da de fikk beskjed om at det var et krav. Samme med Alfa 4C. De glemte skiltet

image.png.26f8d23251341263a02065cf72992fa4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/8/2023 at 1:00 AM, Maskinfører said:

Fordi sånne biler er tull og tøys hvem vil sitte i kulda og fryse ? min bil Mitsubishi L200 kjører 1 000 km på 1 fylling som tar ca 3 minutter og fylle 🙂 

Forskjellige biler til forskjellige behov.

Jeg har aldri i mitt liv kjørt 1000 km, så hvorfor trenger jeg en bil som kan kjøre så langt? Lengste jeg noensinne har kjørt er fra hjemme i Oslo til hytta på Lillehammer.

Det beste med elbil er at man aldri mer trenger stoppe på en bensinstasjon. Har lader både hjemme og på hytta. Så enkelt!

Anonymkode: 19eb0...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...