Gå til innhold

Gender reveal… hvem bryr seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser at flere og flere i Norge velger å ha «Gender reveal party» når de er gravide. 

Jeg er selv gravid og for oss som par var det selvsagt ekstremt spennende om det ble gutt eller jente. Samtidig så forstår vi jo at det ikke er så himla interessant for andre enn oss og evt foreldrene våre. 

Hvis folk spør om det er gutt eller jente, så svarer vi, men ut over det maser vi ikke noe om det. 

Er gender reveal party et resultat av manglende selvinnsikt eller finnes det folk der ute, andre enn foreldrene som faktisk finner det interessant?

Anonymkode: 0c07f...65c

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er smakløst. Det blir et barn. De er like verdifulle og trenger akkurat det samme.
I våre dager er denne amerikaniseringen av kjønn og kjønnsroller ekstra motbydelig.
Nå når vi endelig har fått mer kunnskap om kjønn og kjønnsidentitet, og hvor kunstig kjønnsroller er; da skal amerikansk kultur sprenge seg inn med konservativt fjas.

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig, men tenker det samme om bryllup også feks. Hvem bryr seg om folk har bestemt seg for å fortsette å være sammen en stund til? Folk må for all del gifte seg, men må virkelig vi andre kaste bort dagen på det også?

Babyshower er også teit. Mye kjekkere å feire den lille når den er her. Med feiring her tenker jeg å stikke innom med barselgave og noen ferske bakevarer til mor e.l. når mor ønsker og orker.

Anonymkode: 8b746...c58

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, men tenker det samme om bryllup også feks. Hvem bryr seg om folk har bestemt seg for å fortsette å være sammen en stund til? Folk må for all del gifte seg, men må virkelig vi andre kaste bort dagen på det også?

Babyshower er også teit. Mye kjekkere å feire den lille når den er her. Med feiring her tenker jeg å stikke innom med barselgave og noen ferske bakevarer til mor e.l. når mor ønsker og orker.

Akkurat med bryllup er jeg litt uenig. Det har lange tradisjoner i Norge og handler om å feire kjærligheten mellom to mennesker man er glad i. 

Sammenlignet med å hemmeligholde og med brask og bram skulle «lansere» hvilket kjønn ungen din er….. den forstår jeg faktisk ikke. Å feire når ungen faktisk kommer, er noe annet, men kjønnet? Hvorfor er det så big deal?

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller for å si det på en annen måte: finnes det et galt svar? At man blir skuffet på festen hvis kjønnet er «feil»? Og hvis det er akkurat det samme…. Hvorfor fest?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir litt mye å ha gender reveal party i tillegg til baby shower og dår/navnefest synes jeg🙈 er gøy å avsløre kjønnet på en litt kreativ måte til de nærmeste (tanter/onkler/besteforeldre) men hadde aldri i verden invitert en hel gjeng bare for det😂 vi ønsket at den nærmeste slekta skulle få vite kjønnet samtidig, så vi lagde muffins med rosa fyll en dag vi uansett tenkte å invitere på søndagskaffe 😜 no big deal

Anonymkode: e4f73...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det ikke bare influensere som holder hender reveal party? 🤔 

Anonymkode: f91c5...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gender*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere og flere tilsynelatende  normale mennesker har begynt med det. Jeg syntes det er en uting. Ekstremt navlebeskuende

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat med bryllup er jeg litt uenig. Det har lange tradisjoner i Norge og handler om å feire kjærligheten mellom to mennesker man er glad i. 

Sammenlignet med å hemmeligholde og med brask og bram skulle «lansere» hvilket kjønn ungen din er….. den forstår jeg faktisk ikke. Å feire når ungen faktisk kommer, er noe annet, men kjønnet? Hvorfor er det så big deal?

Tradisjon eller ei...like teit og unødvendig. Jeg driter i om folk vil være gift eller ei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må bare spørre, når jeg ser videoer av slike gender reveal’s, virker det som om foreldrene ikke vet hva kjønnet blir før de åpner den kassa med ballonger eller popper den konfettikanonen… 

Hvem er det som lager disse greiene? Får foreldrene svaret i en konvolutt og gir denne konvolutten til dem de kjøper disse tingene av, som da lager dette stæsjet for dem? 

Anonymkode: 1ab51...fcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tradisjon eller ei...like teit og unødvendig. Jeg driter i om folk vil være gift eller ei.

Bryllup innebærer ofte god mat, drikke og kaker + en fest med venner og kjente. Jeg har ikke sett så mange gender reveal, men ser ut som det bare er kaker også gjetting av kjønn i forkant av annonsering. Jeg kan virkelig ikke se sammenligningen. 

All feiring er jo egentlig unødvendig, men det blir et ganske kjedelig liv om ingenting kan feires. Jeg synes det er veldig hyggelig med feiringer, og bruker en hver anledning til å arrangere en fest med venner og familie. Synes likevel gender reveal er en uting fordi, som andre også har nevnt, blir man skuffet om det er «feil» kjønn? Helt fint å feire når babyen har kommet fordi man er glad i babyen uansett hva. Veldig teit å feire at det heldigvis ikke er en gutt fordi mor ønsker seg en liten prinsesse. 

Synes også det er ganske spesielt om foreldre forventer gaver til gender reveal, baby shower, barselgave og til dåp/navnefest. Det er hyggelig når venner og familie får barn, men de fleste andre bryr seg faktisk ikke såå mye. 

Anonymkode: 2a80c...fac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan og invitere til fest fordi man har kjøpt seg et par nye sko, eller har bæsja helt perfekt. Hva er greia liksom?

Det avslører hva en gretten gammel gubbe mener om slike intetsigende og idiotiske markeringer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel mest det at eg ikkje forstår meg på konseptet, er vel kanskje litt gammaldags. Synest det blir veldig amerikansk på ein måte. Det er jo det..

Om vi på ein måte "må" importera sånne tradisjonar kan vi ikkje i det minste gje dei eit norskt namn? Baby shower og gender reveal party klinger litt rart for meg.

Velkommen til kjønnsavsløringsfest wohooo.
Velkommen til babyfest

Samtidig tenkje eg at så lenge folk synest det er koselig, hyggelig o.s.v så er det vel ikkje så gale. Er jo mange som liker å feira valentinsdagen og halloween. Eg deltar på sånne ting utan å laga kvalm altså. Er ikkje så vanskelig å ha med å gjera 😅. Vile ikkje ha noko av det sjølv da, det må vere greitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min familie (ikke norske) maste veldig om at jeg måtte ha gender reveal. 

Også måtte jeg annonsere graviditeten på sosiale medier. Det er virkelig en uting og mas uten like. Jeg gikk med på å la de arrangere babyshower, men da ble jeg tagget på fb om at jeg venter barn. 

Jeg trodde at dette var vanlig i utlandet, men trenden har dessverre kommet til Norge, for alle i barselgruppen har hatt det. De er alle norske. 

Anonymkode: aac59...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Må bare spørre, når jeg ser videoer av slike gender reveal’s, virker det som om foreldrene ikke vet hva kjønnet blir før de åpner den kassa med ballonger eller popper den konfettikanonen… 

Hvem er det som lager disse greiene? Får foreldrene svaret i en konvolutt og gir denne konvolutten til dem de kjøper disse tingene av, som da lager dette stæsjet for dem? 

Anonymkode: 1ab51...fcd

Jeg har tenkt på det samme. Noen andre enn foreldrene må ha fått vite kjønnet først.

Anonymkode: 183fb...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns gender reveal er kjempegøy i utgangspunktet! Ikke vært i en selv eller hatt selv, men det er fordi jeg ikke ønsker så mye oppmerksomhet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo ikke akkurat politisk korrekt i disse dager når barn kan velge selv hvilket kjønn de vil være, er ikke særlig populært å være det kjønnet man blir født som.

Kan jo være at det er noen som er så fornuftige at de feirer at det blir et hen them/they.

Anonymkode: b5477...b27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat med bryllup er jeg litt uenig.

Og her treff du spikeren på hovudet. Du synest brullaup er fint, andre synest det er unødvendig. Nett som med gender reveal. Så kan dei som vil få feire det. 

mammahjarte skrev (25 minutter siden):

Spedbarnfest, kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...