Gå til innhold

Blir ikke trøtt! trenger sårt hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, sliter veldig med søvn og vet ikke hva jeg kan gjøre. I perioder hvor jeg har stress, så blir jeg ikke trøtt. Kan ligge rulle i senga hele natten uten å bli trøtt. Som f.eks inatt, fikk max 2 timer lett søvn. Er ikke trøtt dagen heller. Bruker melatonin. Har gode søvnrutiner mtp blålys, trener, spiser sunt og ja. Pulsen er rimelig høy når jeg ligger da alt fra 80-100, så tror at stressnivået er høyt(når jeg sover de få timene) Har noen råd?  😔gjerne også mott stresshåndtering for jeg takler det så dårlig. Savner en god søvn.. 

Anonymkode: 2c7b4...723

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobb med det som stresser deg. Er det noe du kan endre på? 

Anonymkode: 010a2...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov nesten ingenting i mange år, ble alvorlig syk av det. Som deg, ble jeg ikke trøtt, og hadde ekstremt uro når jeg prøvde å sove. Melatonin hjalp ingenting. For meg hjalp tilskudd av magnesium. Viste seg også at jeg var lav i d vitamin, så jeg fikk beskjed om å ta tilskudd av dette også. Snakk med helsekosten vedr doser, jeg tok normale doser, altså ikke noe mer enn anbefalt. Tok litt tid, men sover mye bedre nå, og jeg håndterer også stress mye bedre.

Tryptophan er noe mange også tyr til, anbefaleler at du googler tryptophan + sleep for mer info. God kilde til tryptophan er f.eks egg, melk og fjærkre. Det finnes også tilskudd, men ikke i Norge tror jeg. 

Anonymkode: 0bc7b...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så rart du ikke greier sove når pulsen er så høy. De har noen ulike reseptfrie legemidler på apoteket som skal virke lett beroligende og søvnfremmende som Sedix m.m. Kanskje du kunne prøvd det i stedet? Ellers er der noen reseptbelagte legemidler som ikke er vanedannende som kan hjelpe. Der er blant annet noen allergimedisiner som brukes søvnfremmende. De har også god beroligende effekt og har ikke så mye bivirkninger som en del andre preparater som brukes for søvn. Ellers er der en dokumentar der Linnea Myhre prøver få bukt med søvnproblemene sine. Jeg har bare sett første episode, men den virker informativ.

Anonymkode: 0da6e...ce6

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sov nesten ingenting i mange år, ble alvorlig syk av det. Som deg, ble jeg ikke trøtt, og hadde ekstremt uro når jeg prøvde å sove. Melatonin hjalp ingenting. For meg hjalp tilskudd av magnesium. Viste seg også at jeg var lav i d vitamin, så jeg fikk beskjed om å ta tilskudd av dette også. Snakk med helsekosten vedr doser, jeg tok normale doser, altså ikke noe mer enn anbefalt. Tok litt tid, men sover mye bedre nå, og jeg håndterer også stress mye bedre.

Tryptophan er noe mange også tyr til, anbefaleler at du googler tryptophan + sleep for mer info. God kilde til tryptophan er f.eks egg, melk og fjærkre. Det finnes også tilskudd, men ikke i Norge tror jeg. 

Hvor lite sov du på netterne? er det snakk om at du kunne gå dager uten å sove? Og hvordan syk ble du?  Tusen takk for dine råd. Skal skjekke om jeg har mangel på noe!

Anonymkode: 4980c...9e3

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke så rart du ikke greier sove når pulsen er så høy. De har noen ulike reseptfrie legemidler på apoteket som skal virke lett beroligende og søvnfremmende som Sedix m.m. Kanskje du kunne prøvd det i stedet? Ellers er der noen reseptbelagte legemidler som ikke er vanedannende som kan hjelpe. Der er blant annet noen allergimedisiner som brukes søvnfremmende. De har også god beroligende effekt og har ikke så mye bivirkninger som en del andre preparater som brukes for søvn. Ellers er der en dokumentar der Linnea Myhre prøver få bukt med søvnproblemene sine. Jeg har bare sett første episode, men den virker informativ.

Anonymkode: 0da6e...ce6

Tusentakk, skal undersøke dette!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med søvn. Jeg prøvde melatonin, og fikk høy puls og hjertebank av det. Så virket mot sin hensikt hos meg. Nå bruker jeg magnesium og tryptophan tilskudd, med god effekt. Sovner lett om kvelden; våkner noen ganger på natt, men sovner igjen. 
s

Anonymkode: ca175...a69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor lite sov du på netterne? er det snakk om at du kunne gå dager uten å sove? Og hvordan syk ble du?  Tusen takk for dine råd. Skal skjekke om jeg har mangel på noe!

Jeg sov nesten ingenting. Brukte 4-5 timer på å sovne, men våknet igjen etter 15 minutter. Jeg ble aggressiv, uttmattet, dårlig immunforsvar, osv. Man klarer seg ikke uten søvn over tid, søvn er ekstremt viktig for helsen. 

Mtp d vitamin så fant jeg ut at jeg måtte ligge høyere enn bare rett innenfor normalen. Magnesium viste normalt, men jeg lærte at det ikke alltid betød at man hadde nok magnesium som kroppen klarte å bruke. Magnesium og d vitamin samarbeider, så kombinasjonen av disse var veldig viktig. Og riktig doser. 

Vet ikke om de sjekker tryptophan ved rutineprøver, hør med legen. 

Det er også andre b vitaminer som er viktig for søvn og mental helse, f.eks b-12, b9/folat, b5. Jeg hadde normale nivåer med b-12, men de lå helt i det nedre sjiktet. Så jeg begynte å spise mer rødt kjøtt, dvs rent kjøtt og ikke prosessert, og dette har nok også hjulpet. Jeg spiser heller ikke særlig prosessert mat/mye "hvit" mat eller sukker/kunstig søtning. Er overbevist om at dette også påvirker positivt, og at næringsopptaket blir bedre da. 

Det er veldig undervurdert hvor viktig vitaminer/mineraler er for mental helse og søvn, og hvordan kosthold og tilskudd spiller inn for at nervesystemet roer seg. Det finnes b-kompleks tilskudd man kan prøve i en periode, men med sånne multi-tilskudd så kanskje man får i seg mer av noe man ikke trenger, og mindre av noe man trenger mer av. Og disse inneholder ikke d vitamin, som jeg vet er essensielt for mange å få i seg ekstra av  https://www.kinsarvik.no/produkt/solaray-mega-b-stress-ekstra-sterk-120-kap/?gclid=CjwKCAiAmJGgBhAZEiwA1JZolrnk1QaT-TNMFEC8w19iPBhIDuemySRKA7jaUL2avR_bVtEOcJG5XBoCYG4QAvD_BwE 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg sliter også med søvn. Jeg prøvde melatonin, og fikk høy puls og hjertebank av det. Så virket mot sin hensikt hos meg. Nå bruker jeg magnesium og tryptophan tilskudd, med god effekt. Sovner lett om kvelden; våkner noen ganger på natt, men sovner igjen. 
s

Anonymkode: ca175...a69

Enig, jeg ble faktisk også veldig mye verre av melatonin. Man bør heller se på ubalanser mtp vitaminer/mineraler, det er så undervurdert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om kommunen din har stressmestringskurs eller noe liknende og meld deg på.

Anonymkode: b48a4...83a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...