Gå til innhold

Hvorfor blir kaken min litt brent på toppen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne oppskriften til sjokoladekake. Men den blir alltid litt brent på toppen. Hvorfor det?  Steker den først på 180C i 30 min

og så på 190C i 20 min

3 egg
250 gram sukker
150 gram smør
4 dl mel
3 SS kakao
1.5 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts vaniljesukker
2-3dl melk
Eddik 1SS

Fyll
400 ml fløte
2 koke sjokoladeplater

Anonymkode: 9ee8f...c4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For høyt oppe i ovnen? For lang steketid? For høy temperatur? Forsøk å dekke til kaken med bakepapir på slutten?

Anonymkode: 4dfc8...b4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel hvor du setter den i ovnen, kanskje den skal stå midt i eller lenger nede.

Anonymkode: d21f8...331

Skrevet

Du steker i allefall lengre enn meg. Jeg bruker steke på ca 180 grader i 25-35 min på langpanner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Følger denne oppskriften til sjokoladekake. Men den blir alltid litt brent på toppen. Hvorfor det?  Steker den først på 180C i 30 min

og så på 190C i 20 min

3 egg
250 gram sukker
150 gram smør
4 dl mel
3 SS kakao
1.5 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts vaniljesukker
2-3dl melk
Eddik 1SS

Fyll
400 ml fløte
2 koke sjokoladeplater

Du må ikke øke varmen det er derfor den brenner!. Neste gang så holder du den kun på 180 grader i ca 40 min på NEDERSTE rille. og la førti min gå så tar du en tre tann pirker og stikker ett hull i midten hvis du ikke får noe på kaka er den ferdig stekt. Den brenner fordi du øker varmen og da r den allerede stekt på flere sider. 

Anonymkode: fd886...2f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må ikke øke varmen det er derfor den brenner!. Neste gang så holder du den kun på 180 grader i ca 40 min på NEDERSTE rille. og la førti min gå så tar du en tre tann pirker og stikker ett hull i midten hvis du ikke får noe på kaka er den ferdig stekt. Den brenner fordi du øker varmen og da r den allerede stekt på flere sider. 

Du må beregne maks 35-40 min ikke mer. Du har en bra komfyr ser det ut som. Så trengs ike noe mer enn det. Mår du nærmer deg det siste ti min så se på kaken at den ike blir svidd eller noe sånt. Du fikser det neste gang. Fyfy og øke på 190 det tåler den ikke. Ikke mer enn maks 180. Bakt langpanne i alle år den kommer ut perfekt hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må beregne maks 35-40 min ikke mer. Du har en bra komfyr ser det ut som. Så trengs ike noe mer enn det. Mår du nærmer deg det siste ti min så se på kaken at den ike blir svidd eller noe sånt. Du fikser det neste gang. Fyfy og øke på 190 det tåler den ikke. Ikke mer enn maks 180. Bakt langpanne i alle år den kommer ut perfekt hver gang. 

Kommer an på om den trenger tre to min ekstra selv om 40 min er gått bare følg med. Men da senker du temp bitte litt så den ike brenner. Hva er merket på ovnen din og fra hvilke årgang? 

AnonymBruker
Skrevet

TS HER

Glemte å skrive at den står midt i ovnen. Og i rund kakeform

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS HER

TS

Hvis du legger i rund Kakeform skal hvertfall ikke varmen økes. Nederste rille 180 grader. Blir den like dårlig så sett i midten på 180 grader 38-40 min 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg putter kaken på nederste rille, 180 C, i ca. 20-25 minutter

Anonymkode: d17c6...676

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg putter kaken på nederste rille, 180 C, i ca. 20-25 minutter

Anonymkode: d17c6...676enig. 

Enig. Må nok ikke være oppi lenger ettersom at formen er mindre enn langpanner.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS HER

TS

Da har du den nesten dobbelt så lenge i ovnen enn meg, på høyere temperatur og høyere opp i ovnen.  Skjønner godt at den blir godt stekt da!

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...