Gå til innhold

Katt og små barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen erfarne kattefolk her? Vi vurderer en katt (voksen katt) men har 3 ganske viltre barn i alderen 1-7. Jeg er ikke bekymret for at de ikke kommer til å lære seg å behandle katten bra (ikke plage den) men det er et visst lydnivå her i huset. Mye løping, hopping, hoying etc. er det forenelig med å ha katt? Det er snakk om en vanlig voksen kastrert hannkatt som også er utekatt. 

Anonymkode: 82e3d...57e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde venta til minstemann var minst 5 før jeg vurderte å ta inn ett dyr i hus.

Anonymkode: b9ad0...5ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet. Barn kan være ganske voldsomme med dyr, de forstår ikke så bra at dyr føler ubehag når de blir dyttet, dradd i og løftet. med mindre du vil måtte være årvåken og passe på hele tiden, så hadde jeg ventet litt

Anonymkode: 9bd4c...54b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror jeg går bra:) bare pass på at katten får komme og gå som den vil. Ha et klarte tårn den kan komme høyt opp i. Katte luke. Nå skal en katt være inne i 2-3 mnd om jeg ikke husker feil. Og ha en prat med barna. vi adopterte en katt på 2 år når barna var 2 år og 7 år. Det gikk så bra:) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt på katten. Det er katter som vil ta en bråkete småbarnsfamilie med stor ro, og noen katter ender opp med å ligge under en seng, snike seg rundt hjørner og kommer sjeldent inn om de først har gått ut. 

Anonymkode: dcafd...a8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på katten! Spør om katten er vant med små barn, og lær barna at katten ikke er en leke eller bamse, at katten kan få vondt og bite/klore når man løfter osv. Lær dem om halen til katten, hva bevegelsene betyr. 

Vi fikk katt i hus når gutten var ca 3 år. Katten var da vant med barn fra før, så den biten gikk veldig fint mtp støy og herjing. Katten har hele loftet for seg selv som han trekker seg unna når han ikke gidder herjinga til guttungen. Viktig å la katten ha et sted den kan trekke seg unna når barna herjer, om ikke vil katten føle "konstant" stress når den er inne. Lykke til!

Anonymkode: 5a175...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere vurderer voksen katt så skal dere kanskje ta en fra dyrebeskyttelsen el.l. Da vet jo de hvordan katten takler lydnivå, og katter er verdensmester på å finne seg plasser hvor det er ro(ligere).

Anonymkode: e45fc...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent til ungene er større . Små barn er voldsomme . Stakkars katt  , tre viltre unger. 😕

Anonymkode: 9de2d...349

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på katten! Hvis den kan gå ut er det enklere, så den kan gå ut hvis det er for mye lyd. Du nevner det jo,men pass på at de lærer å la katten være ifred. Skaper dårlig stemning for alle om katten klorer barna osv, fordi den er lei. Pass på at katten har egne steder, høyt oppe. Kanskje et rom (feks deres soverom) den kan være litt alene i, der det ikke er så mye lyd? Så kan den signalisere når den vil inn dit, sånn som den gjør ved døren når den vil ut.

Anonymkode: db62e...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på katten. 

Jeg har hatt katter i 20 år, uten egne barn med med mange nieser/nevøer og venninners barn innom. 

De fleste kattene trekker seg unna eller ut når det blir for mye støy. Men noen liker action, og er "med på" leken selv om de ikke har vokst opp med barn og støy. 

Når det gjelder barna vil jeg si at alderen 2-5 er vanskelig, de er raske nok til å få tak, og vanskelige å følge med på. Men det har bare endt med at handen/kinnet får en rask labb, en liten skrape, og et barn som har lært. Mine har i alle fall aldri gjort mer enn det, bare nok til å skremme barnet og komme seg unna. 

Anonymkode: b1024...652

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (På 5.3.2023 den 11.10):

Tror jeg går bra:) bare pass på at katten får komme og gå som den vil. Ha et klarte tårn den kan komme høyt opp i. Katte luke. Nå skal en katt være inne i 2-3 mnd om jeg ikke husker feil. Og ha en prat med barna. vi adopterte en katt på 2 år når barna var 2 år og 7 år. Det gikk så bra:) 

Om man bringer et levende vesen inn i et hjem skal man være sikker på at det går bra. Å tro er ikke godt nok

Anonymkode: 647ca...748

• Liker 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Støynivå går nok greit. Det viktigste er at de er snille med katten og at dere har klare regler for barna når det gjelder katten, la feks katten få et fristed der ikke barna skal oppsøke den eller ha regler om at katten skal gå til barna og ikke omvendt.

Vi overtok en voksen gammel katt da yngste barnet var 6år, katt som egentlig er kjent for å ikke like barn. Det har gått så uventet bra! Katten elsker barna og katten har tatt på seg en rolle med å gå runden for å se at barna sover i sengene sine hver kveld osv, er det noe «feil» feks at et barn ikke er der (overnatter borte) eller at det er et ekstra barn (venn på overnatting) så sier katten ifra til oss. Barna og katten har også vendt seg til at de gir han frokost likt som jeg lager mat til barna, blitt en skikkelig fin familiekatt. Han har et eget teppe i sofaen, ligger han der så er han i fred. Vil han ha kos så kommer han til oss, vi kommer ikke til han når han sover på teppet sitt. 

Anonymkode: 1bf0e...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...