AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #1 Skrevet 5. mars 2023 Har flere venninner som sier det ikke er så vondt, og leser det flere plasser her. Jeg ble helt overrasket over hvor vondt det var, og hylte og gråt. Var helt grusomt, både åpningsfase og pressfase selv om fødsel kun varte en time. Gjorde dere noe spesielt eller fikk dere epidural som mener det ikke er så vondt? Anonymkode: 5ef90...dc9 2 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #2 Skrevet 5. mars 2023 Hjalp å ha øvd på hvordan man skal puste. Med en gang jeg stoppet med det tok smertene seg opp veldig og jeg mistet hekt kontroll. Så da var det bare å konsentrere seg om pusten igjen. Anonymkode: 0d9be...a68 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #3 Skrevet 5. mars 2023 Folk og fødsler er forskjellig. Min første var tortur, min andre var ikke så vond. Stemninga, innstilling og ev frykt spiller også inn på opplevd smerte. Anonymkode: 60862...de8 16
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #4 Skrevet 5. mars 2023 Opplevde at fødsel ikke er så vondt. Det gikk fort, ingen smertelindring / smertestillende og det var egentlig ganske gøy å kjenne hvordan kroppen jobber med å få barnet ut. Anonymkode: f9924...abb 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #5 Skrevet 5. mars 2023 Jeg syns smerten var helt overkommelig, og da spesielt fordi jeg kunne hente meg inn i pausene. Fødsel på 1 time høres ut som Tortur, og det høres kanskje ut som om kroppen fikk sjokk? Anonymkode: 3ecd3...d46 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 Raske fødsler. Så ja, det er dritvondt, men overkommelig Anonymkode: 290f6...b11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 Min første: grusom (epidural, fødsel tok rundt 24 timer) Min andre: drømmefødsel (ingen smertestillende, fødsel tok rundt 8 timer) Min tredje: grusom (spinal, fødsel tok rundt 3 timer) Den eneste forskjellen ellers var at jeg var veldig syk og utmattet ved fødsel nr 2. Den babyen var også den største, både vekt og hodeomkrets, men kan ikke si den var veldig smertefull. Riene var helt annerledes, de ble aldri så smertefulle som nr 1 og 3 og var også veldig effektive, så jeg hadde god fremgang. Den gikk heller ikke så fort at jeg mistet kontrollen, som jeg gjorde med nr 3. Anonymkode: 97474...48f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 Hvorfor kan pusteteknikk påvirke hvor mye smerter man har? 🤔 Lurer veldig. Anonymkode: 05948...653 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 De som får epidural tidlig i forløpet, vil jo ikke ha de samme smertene som de som føder uten smertelindring. Enkelte fødende med epidural klarer jo til og med å sove litt underveis i fødselen. Ikke sjans til det uten smertelinding! Så jeg tror mye henger sammen med smertelinding (og selvsagt hvor lang fødselen er). Selv om mange av de som føder med epidural ikke vil godta det jeg skriver her, så er de jo blitt spart for opptil mange timer med sterke smerter. Det kommer sikkert masse protester på dette innlegget - bare vent og se. Anonymkode: f14a7...98f 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #10 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har flere venninner som sier det ikke er så vondt, og leser det flere plasser her. Jeg ble helt overrasket over hvor vondt det var, og hylte og gråt. Var helt grusomt, både åpningsfase og pressfase selv om fødsel kun varte en time. Gjorde dere noe spesielt eller fikk dere epidural som mener det ikke er så vondt? Anonymkode: 5ef90...dc9 Kanskje den opplevelsen av vondt handler om hvor vondt man forventer at det skal gjøre? Jeg har født 5 barn uten smertestillende, og ja, det er vondt, verst i siste del av åpningsfasen syns jeg. Kanskje dine venninner bare har hatt en bedre fødselsopplevelse enn deg. Mine fødsler har vært lange, i hovedsak fordi jeg bruker sykt lang tid på de første 3 cm. Men etter 3 cm så går det uventet fort ifølge helsepersonellet. Jeg har ikke måttet sy noen sting etter fødslene. Anonymkode: 19bc6...4a2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #11 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har flere venninner som sier det ikke er så vondt, og leser det flere plasser her. Jeg ble helt overrasket over hvor vondt det var, og hylte og gråt. Var helt grusomt, både åpningsfase og pressfase selv om fødsel kun varte en time. Gjorde dere noe spesielt eller fikk dere epidural som mener det ikke er så vondt? Anonymkode: 5ef90...dc9 Fikk ikke epidural på noen av mine. Men for min del ble jeg veldig overrasket over at det ikke var i nærheten så ille som heg hadde hørt om. Det var jo selvfølgelig vondt. Men det var jo ikke vondt imellom riene. Siste kom på en pressrie. Den var jo heftig i seg selv. Men sitter ikke igjen med annet enn at jeg hadde to fine fødsler. Men jeg tenker dette er veldig variert, fra person til person. Forskjellige ting skjer under veis. Så ingen har like fødsler. Man hører jo aldri om de lette fødslene på forhånd. Men får servert de verste historiene, og når det ikke blir sånn da, så blir man vel positivt overasket. Men jeg tenker min mann hadde nok ikke taklet å føde. Og jeg har litt høye smerte terskler. Anonymkode: 58076...64d 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #12 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De som får epidural tidlig i forløpet, vil jo ikke ha de samme smertene som de som føder uten smertelindring. Enkelte fødende med epidural klarer jo til og med å sove litt underveis i fødselen. Ikke sjans til det uten smertelinding! Så jeg tror mye henger sammen med smertelinding (og selvsagt hvor lang fødselen er). Selv om mange av de som føder med epidural ikke vil godta det jeg skriver her, så er de jo blitt spart for opptil mange timer med sterke smerter. Det kommer sikkert masse protester på dette innlegget - bare vent og se. Anonymkode: f14a7...98f Bare sånn for å protestere på innlegget ditt så sov jeg gjennom ganske mye av åpningstiden med min første- uten smertelindring. Deilig å våkne opp til at fødselen var skikkelig i gang. (Jeg hadde ventet lenge, siden vannet gikk 42 timer før ungen ble født). Ellers enig med deg angående epiduralen. Anonymkode: 19bc6...4a2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #13 Skrevet 5. mars 2023 Tror bare noen får en enklere fødsel. min var helt jævlig og varte alt for lenge. Rier i 48 timer og presse uten pressrier. Det ble deilig når jordmor bedøvet og klippet opp litt, da var enden nær😜. Skreik og hylte ikke, gikk inn i meg selv, men smerte førte til mye oppkast i en periode. Epidural funka ikke så veldig godt på riene. Anonymkode: 47ebb...666 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #14 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor kan pusteteknikk påvirke hvor mye smerter man har? 🤔 Lurer veldig. Anonymkode: 05948...653 Klarer man å puste rett, så jobber man med kroppen, og ikke mot. Jobber man mot kroppen så kjennes smertene værre ut. Er min erfaring Født 5 barn, kun med lystgass... alle fem var helt overkommelig, og tydeligvis har ikke smertene skremt meg 😂 styrtfødsel på alle fem. Anonymkode: 1e51e...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 Jeg syns det var overkommelig. Det er jo vondt når det står på, men for min del, handlet det om kontroll. Å samle seg. Å puste. Å ta kontroll. Å ikke miste hodet. Å ikke miste seg selv. Og jobbe med, ikke mot, kroppen. Det gjør for min del ikke at ting er mindre vondt der og da, men det gjør at jeg husker fødselen som en veldig fin periode. Jeg følte mestring. Jeg husker jeg jobbet med pusten og riene, og tenkte på dem som bølger jeg skulle komme meg over. Aldri skulle jeg møte akkurat den rien igjen, men jeg skulle komme meg over den som en surfer. Jeg visualiserte mye rart. Så alt det hjalp. Anonymkode: a0b3c...6aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #16 Skrevet 5. mars 2023 Alle fødsler er ikke like. Noen har lette fødsler som ikke er så smertefulle. Noen har godt fungerende epidural også. Andre, derimot, er ikke like heldige… Anonymkode: e0efa...a50 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #17 Skrevet 5. mars 2023 Ser mange snakker om pusting og lengde på fødsel, og ja - det spiller inn. Men det er ikke sånn at det automatisk blir overkommelig bare man «gjør ting riktig». Veldig mye er utenfor ens egen kontroll. Det er for eksempel barnet størrelse, bekkenets størrelse, hvordan barnet ligger (stjernekikkere er for eksempel mye vondere), om man må ha drypp (vondere rier)… Har du hatt en enkel fødsel som var overkommelig smertemessig? Pris deg lykkelig, for du var heldig. Anonymkode: e0efa...a50 14
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #18 Skrevet 5. mars 2023 Hadde det kun vært «vondt» så hadde jeg vært heldig 😁Tortur i over et døgn, drypp som gjorde det ennå vondere så jeg måtte ha epidural. Utslitt etter ekstreme smerter så lenge, to søvnløse netter og nesten ingen mat/drikke. Overfylt fødeavdeling og stressede jordmødre. Anonymkode: 1beb0...eab 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #19 Skrevet 5. mars 2023 3.5t på første, rakk epidural. Syns siste del med å presse ut morkake og det å si var verre enn da babyen kom ut. 1t på andre så rakk jeg ikke epidural, var overkommelig den og. Verken hylte eller gråt, kun fokus på babyen dom kom. Satt oppreist kort tid etter fødselen og reise hjem tidlig. Anonymkode: a5029...24a
mingus Skrevet 5. mars 2023 #20 Skrevet 5. mars 2023 Synes det høres litt merkelig ut at man ikke skal kjenne smerte ved en fødsel Og det er ikke alle som får til å jobbe med kroppen, fordi man har ikke tid da man blir påkjørt av et tog. Vannet her gikk 23 hjemme, fikk klyster på sykehuset klokken 00, og da startet riene med omtrent ingen pustepauser imellom, epiduralen var forsinket og rakk ikke virke før babyen var ute 3 på natta. Hadde det ikke vært for lystgassen hadde jeg følt for selvmord for det der var 3 timer sammenhengende tortur. Men for meg var det faktisk fint å ha vært igjennom noe så jævlig og overleve 😅 og vel verdt at alle smertene som kom på en gang ila noen timer, istedenfor å fordele og drøye det utover 3 døgn som min første fødsel. Da var jeg mye mer sliten. Nå kunne jeg jo gå og legge meg før soloppgang! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå