Gå til innhold

Hva tenker du om slankeoperasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får det. 

Nå får de ikke prøve ozempic, men wegovy, som er det samme, men laget for vektnedgang. 

Men nå må man betale alt selv, da de trakk blå rp muligheten på Saxenda. 

Mysimba får man fortsatt på blå. + en annen tbl som jeg ikke husker navnet på. 

Problemet er jo at mange ikke har råd til Saxenda eller wegovy pga at de ikke kan fåes på blå. 

Anonymkode: 2c59b...b36

Nei, man får ikke det. Ble som nevnt tidligere operert for under ett år siden, og jeg har aldri prøvd medikamenter først. Det ble nevnt som et tilbud, men jeg ble aldri spurt om det var aktuelt og det er heller ikke et krav at man må forsøke det først før man får operasjon. 

Det som er dumt med å spørre på et forum om erfaringer rundt en slik operasjon, er at du får meninger også fra mennesker som ikke har noen erfaringer. De har kun gjort seg opp en mening basert på feilinformasjon og personlige meninger. En slankeoperasjon er ingen enkel løsning, du må fortsatt gjøre jobben selv. Den er et hjelpemiddel som gjør det enklere å holde vekta nede, men du selv gå ned i vekt ved å forandre på kostholdet. 
Jeg valgte å la være og høre på hva alle andre sa og mente om en slik operasjon, og valgte heller å stole på fagpersonell. De kan det, og de har ingen spesielle ønsker om at du skal operere deg. Det er ikke slik at de tjener ekstra av at du opererer deg. En gastrokirurg gjør veldig mye mer enn bypass og sleeve, så både kirurgen og teamet rundt får den lønna de skal ha, helt uavhengig av om du velger operasjon eller ikke. Å påstå at de pusher en til operasjon er bare dumt å si. På det kurset jeg gikk på i forkant, var det litt under halvparten som valgte å gjennomføre en operasjon, resten valgte andre løsninger. Jeg vil ikke påstå at helsepersonell pusher pasienter til å velge operasjon da akkurat. 

Som pasient blir man informert om alle mulige komplikasjoner, alt fra død til mindre fysiske plager. Valget er helt og holdent opp til en selv. 

Anonymkode: 3f5e4...40d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok gastric bypass for 6 år siden. Gikk ned 55 kg første året. Holdt meg helt vektstabil +\- 1 kg siden. Angrer ikke et sekund, trener og lever et aktivt og sunt liv! 

Anonymkode: 686c9...4c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De tilbyr en oppmerksomhet som den som skal opereres aldri har fått før, en føler seg spesiell fordi akkurat du skal få bidra til forskning. Du er kjempeviktig, og ditt bidrag betyr så mye. Feks så kom alkoholproblem etter fedmekirurgi som et sjokk på forskerene, de leter etter resultat som bygger opp om fedmekirurgi da det gir fortsatt finansiering til deres forskning. Fedmekirurgi burde kun bli vurdert i ekstreme tilfeller.

Anonymkode: f2d98...9f2

Ble da fortalt om økt fare for alkoholavhengighet for 10 år siden. Så det er da ikke noe nytt. Ikke så vanskelig å skjønne hvorfor heller. Man bytter ut en avhengighet (mat), mot en annet. Mange blir fort full og like raskt edru igjen. Og da fyller man på med mer. 

Anonymkode: 2c59b...b36

• 2 år senere...
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, alle sidene. Om du tviler er ikke dette for deg. Jeg tvilte, men gikk for informasjon. Var på grensen til stor nok, sidesykdommer gjorde at jeg fikk dette innvilget. Du må gjøre det som er rett for deg. For meg var slankeoperasjon riktig. Har egentlig ikke endret kosthold. Bare spiser jevnt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...