Gå til innhold

Hva tenker du om slankeoperasjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er jo ikke bare det å spise mindre. Jeg har til sammen gått ned nesten 50 kg! Og har vurder slankeoperasjon lenge, men er for pyse. Var også livredd for å måtte ta ks når jeg fikk barn.  Jeg har vært overvekt siden barnehagen. Så har levd med det lenger, er snart 30 år.

Men kroppen min trenger veldig lite kcal i forhold til andre.  Så det har vært greit å gå ned disse kiloen, men det begynner å bli vanskelig.  Jeg har rett og slett ikke nok kcal budsjett hver dag for å få i meg det jeg trenger av proteiner, fiber, vitaminer osv.  Kan ikke si hvor mange kcal jeg spiser (i samråd med lege) for det er vist ikke lov her på KG.

Men en person som har normal vekt hele livet kan spise mer enn meg, med samme aktivitetsnivå og allikevel holde vekten.  Så grunnen for at bypass operasjon frister er jo også at kroppen ikke tar opp like mange kcal. Så jeg kan spise mer som en vanlig normalvektig person.  Men det hjelper jo ikke på å få i seg nok næringsstoffer.  Så sånn sett hjelper det ikke.

Anonymkode: 11d84...2ab

Dette er en av årsakene til at mange går opp igjen. Nei, du kan antagelig aldri spise som en "normalvektig" person. Kroppen vender seg til kaloriunderskuddet og vil ha mindre og mindre for å opprettholde vekten. Noen stoffer suges lettere opp enn andre, og det er årsaken til at man får vitamin og mineralmangel og man da får mangelsykdommer. Kroppen tar opp like mange Kcal, da det er mye Kcal i de næringsstoffene som kroppen lett tar opp. Hensikten med bypass er at du skal få plass til mindre mat og dersom du ikke velger ernæringsriktig mat, går du opp igjen i vekt og marginene er enda mindre etter operasjon. 

Anonymkode: 81bf1...05f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Egentlig mest for å putte minst mulig piller inn i kroppen. Tannhelsen går til dundas hvis en må bruke medisiner som gir munntørrhet. 

Ingen av de tbl man skal bruke etter en slik operasjon, gir munntørrhet. 

Anonymkode: 2c59b...b36

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kunne vært verdt forsøket å gi folk som klassifiserer for slankeoperasjon, tilbud om en personlig veileder, en slags coach med utdannelse i ernæring, psykologi og helse. En som følger personen over lang tid, legger opp et program og følger opp og støtter. Tilbudet kunne kanskje være et bra tiltak for mange som lever tunge, vanskelige liv, som trenger intensiv støtte og oppfølging for å klare å endre livsstilen sin. En blanding av PT, ernæringsfysiolog og psykiatrisk sykepleier. 

Alt bør være prøvd før en slankeoperasjon blir aktuelt. Jeg føler at en slankeoperasjon er å fikse en bivirkning heller enn å fikse selve sykdommen. 

Anonymkode: 30499...fa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket kolesterol er det du har som er høyt? HDL eller LDL? Hvis du er forbi overgangsalder men sliter med vekt, ville jeg faktisk prøvd å finne ut av det hormonelle. Tatt bio-identisk progesteron og satset på hormondiett i et par år for å få igang metabolismen igjen. Men jeg ser at du tenker at vi som er operert og advarer, prøver å "skremme". Det er ikke det som er målet mitt; det dukker opp her igjen, "alle" som folk kjenner som det går "helt greit med". I to, 5 eller 7-8 år. Det varierer hvor lenge kroppene våre klarer å holde maska, akkurat som vi mennesker gjør også. Det handler om at de som er uheldige, og det kan være deg - det vet du ikke, og ikke legen heller, og de har definitivt ikke noe svar på hvem eller hvorfor det skjer, som burde være et STORT rødt flagg for alle - får livet sitt helt ødelagt. Du blir aldri funksjonell igjen om du trekker korteste strå og fjerner magesekk og tarmer og så fungerer det ikke. Det er 1 kirurg i hele landet som opererer tilbake de som blir så sjuke at de må mates med sonde, har så smerter at de ikke får i seg drikke og mat, eller har så store plager at de ikke kan fortsette. Hvem er disse pasientene? Det vet ikke du, jeg eller han som fjerner magesekken din heller. De -vet ikke-. Det er totalt sjansespill. Det er ikke skremsel, det er statistikk. 

Du skriver at du sliter med refluks/halsbrann. Det er godt mulig lukkemuskelen til magemunnen din ikke fungerer; det er en mye enklere operasjon enn gastric bypass. Det kan også være du har spiserørsbrokk. Det fikk jeg -etter- operasjon (det kan man også få gitt). Det er det løsninger på, slik som veldig mye annen helseproblematikk, hvor man fortsatt ikke må fjerne friske organer. Jeg vil deg ikke vondt, og ønsker deg all lykke til, jeg håper bare alle tenker seg om 10 ganger til når de får høre hvordan det er på den andre siden. 
Jeg er ung, ble operert før jeg var 30, men kommer aldri i jobb igjen og var fullt funksjonell før jeg fikk slankeoperasjon. Jeg var bare tjukk. 

Vi får se, selvfølgelig, men jeg tror veldig sterkt at innen 10-15 år er gått så vil disse operasjonene være oppe til høy debatt i helsevesenet.

Anonymkode: 737e5...f69

Hos meg er det det dårlige kolesterol som er blitt forhøyet plutselig. 

Når det gjelder det hormonelle ved overgangsalder så er jeg nå uten medisin fordi jeg har en genfeil som gir meg ekstra risiko for brystkreft. Derfor har jeg verken østrogen eller progesteron behandling av fri vilje. 

Tror du misforsto meg, de slankeopererte prøver ikke å skremme meg! De er veldig positive ( og gir gode råd). Det er familien og venner rundt som skremmer. " du kommer til å dø" " tenk om du får lekkasje eller ikke kan leve normalt" osv. De er ikke så belest om dette heller, så jeg forstår at de kun får lese om de som det ikke går så bra med. Den der " du kan jo bli for tynn" osv. Altså uvitenhet, kaller jeg det. ( Og ja jeg vet risikoene da jeg har vært gjennom all utredning for dette og tatt kurset i 10 uker) 

Jeg får heller ikke bypass fordi jeg har syre problemer, jeg får bypass pga at sleeve gir Mer syre. 

Jeg er 44 år og ufør, har mye problemer med ledd osv pga overvekt. Jeg er 153 høy og veier nå 84 kg, ned fra 94.9 kg som jeg var da jeg skulle operere sist. 

Nå fjerner ikke gastric bypass noe som helst, men det vet du vel antageligvis siden du selv har tatt? Sleeve fjerner deler av magesekk men bypass endrer  tarmene og lar alt bli igjen. Den kan altså reverseres ifølge sykehuset, dersom kriteriene for det er der. Altså ikke bare ved å angre. 

Faktisk har samtlige som jeg vet om, som har mislykkes med denne, ikke fulgt anbefalinger. Og ja det er alltid en risiko. Men det som venner og familie ikke tenker på, er risikoen ved å være fet i seg selv. For meg er det stor risiko da jeg har mye mer risiko for kreft enn mange. Samt at mange i min familie sliter med kolesterol og blodtrykk ( men de er alle slanke) 

Men takk for råd 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (39 minutter siden):

Hos meg er det det dårlige kolesterol som er blitt forhøyet plutselig. 

Når det gjelder det hormonelle ved overgangsalder så er jeg nå uten medisin fordi jeg har en genfeil som gir meg ekstra risiko for brystkreft. Derfor har jeg verken østrogen eller progesteron behandling av fri vilje. 

Tror du misforsto meg, de slankeopererte prøver ikke å skremme meg! De er veldig positive ( og gir gode råd). Det er familien og venner rundt som skremmer. " du kommer til å dø" " tenk om du får lekkasje eller ikke kan leve normalt" osv. De er ikke så belest om dette heller, så jeg forstår at de kun får lese om de som det ikke går så bra med. Den der " du kan jo bli for tynn" osv. Altså uvitenhet, kaller jeg det. ( Og ja jeg vet risikoene da jeg har vært gjennom all utredning for dette og tatt kurset i 10 uker) 

Jeg får heller ikke bypass fordi jeg har syre problemer, jeg får bypass pga at sleeve gir Mer syre. 

Jeg er 44 år og ufør, har mye problemer med ledd osv pga overvekt. Jeg er 153 høy og veier nå 84 kg, ned fra 94.9 kg som jeg var da jeg skulle operere sist. 

Nå fjerner ikke gastric bypass noe som helst, men det vet du vel antageligvis siden du selv har tatt? Sleeve fjerner deler av magesekk men bypass endrer  tarmene og lar alt bli igjen. Den kan altså reverseres ifølge sykehuset, dersom kriteriene for det er der. Altså ikke bare ved å angre. 

Faktisk har samtlige som jeg vet om, som har mislykkes med denne, ikke fulgt anbefalinger. Og ja det er alltid en risiko. Men det som venner og familie ikke tenker på, er risikoen ved å være fet i seg selv. For meg er det stor risiko da jeg har mye mer risiko for kreft enn mange. Samt at mange i min familie sliter med kolesterol og blodtrykk ( men de er alle slanke) 

Men takk for råd 😊

Jeg har reversert; men det er ikke "bare" altså det heller, og det løser ikke mangelproblemene og metabolismen - ikke på mange, mange år hvis man som meg har gått slankeoperert i 10+ år. Og når tarmen og magesekk ligger brakk i mange år, blir de dårlige selv om de er der. Jeg døde nesten; ikke 1, ikke 2, men 3 ganger fordi det er en så komplisert affære å operere og prøve å ordne opp etter bypass. Det er masse som kan bli feil; skjøtene på liten/stor magesekk, ødelagte biter av tarm, du skjønner tegningen. Milten min er skadet for livet, jeg har mistet mange meter tarm, galleblære, nyrestein osv. Jeg oppfylte alle kriterier, både for bypass og så for reversering; men du blir aldri normal igjen. Dette er for alltid, både bypass og en "reversering". Bare så du vet hva du gir deg inn på. Jeg kan forstå at -risiko- for kreft er kjedelig å leve med, men kan love deg at den garanterte, permanent endrede og svært medtatte kroppen etter disse operasjonene, er like tøft. Du skal leve i et smertehelvete for å få godkjent reversering, jeg fikk det innvilget på 1 legebesøk og fikk operasjonsdato 2 uker senere. Da er man veldig dårlig. Jeg kjenner 5 andre som er reversert i skandinavia, samtlige av oss har lagt ut flere hundre tusen kroner i tannlegeregninger, er eller har vært nære døden av enten slankeoperasjon eller følger og jeg vil bare at du skal være klar over at livet aldri blir det samme igjen, enten man er "flink" (jeg holdt vekten i samtlige 10 år) eller bare er skikkelig, skikkelig uheldig. Og det er det mange som er, fordi dette er summa summarum et folkehelseeksperiment.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte meg for ca 12 år siden. Gastric bypass. Gikk ned nærmere 60 kilo og så ut som ett vandrende lik til slutt. Så stabiliserte vekten seg i flere år. Så havnet jeg i overgangsalderen og kiloene kom på igjen. Nå har jeg lagt på meg 30 kilo og mye av skylden er tabletter jeg bruker som gir meg skikkelig ulvehunger.

Jeg har forsøkt Ozempic ett helt år og gikk ned disse 30 kiloene igjen. Så kom de på igjen da jeg sluttet på Ozempic.

Nå skal jeg igang med Ozempic igjen og skal aldri slutte. Skal gå nes disse kiloene og fortsette med vedlikehold av Ozempic resten av livet.

Bakdeler for min del ved operasjon var mye dårligere tenner. Hadde nesten aldri hull, nå er det hull hver gang jeg er hos tannlegen. Selv på mitt tynneste følte jeg meg feit. Klarte aldri å se at jeg var tynn. Jeg trudde psyken skulle bli bedre, men det skjedde ikke. Jeg opererte magen, ikke tankegangen min.

Anonymkode: e693b...d5b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har reversert; men det er ikke "bare" altså det heller, og det løser ikke mangelproblemene og metabolismen - ikke på mange, mange år hvis man som meg har gått slankeoperert i 10+ år. Og når tarmen og magesekk ligger brakk i mange år, blir de dårlige selv om de er der. Jeg døde nesten; ikke 1, ikke 2, men 3 ganger fordi det er en så komplisert affære å operere og prøve å ordne opp etter bypass. Det er masse som kan bli feil; skjøtene på liten/stor magesekk, ødelagte biter av tarm, du skjønner tegningen. Milten min er skadet for livet, jeg har mistet mange meter tarm, galleblære, nyrestein osv. Jeg oppfylte alle kriterier, både for bypass og så for reversering; men du blir aldri normal igjen. Dette er for alltid, både bypass og en "reversering". Bare så du vet hva du gir deg inn på. Jeg kan forstå at -risiko- for kreft er kjedelig å leve med, men kan love deg at den garanterte, permanent endrede og svært medtatte kroppen etter disse operasjonene, er like tøft. Du skal leve i et smertehelvete for å få godkjent reversering, jeg fikk det innvilget på 1 legebesøk og fikk operasjonsdato 2 uker senere. Da er man veldig dårlig. Jeg kjenner 5 andre som er reversert i skandinavia, samtlige av oss har lagt ut flere hundre tusen kroner i tannlegeregninger, er eller har vært nære døden av enten slankeoperasjon eller følger og jeg vil bare at du skal være klar over at livet aldri blir det samme igjen, enten man er "flink" (jeg holdt vekten i samtlige 10 år) eller bare er skikkelig, skikkelig uheldig. Og det er det mange som er, fordi dette er summa summarum et folkehelseeksperiment.

Så trist at det hendte deg! 

Og jeg føler med alle det skjer med. Ingen har garantier for noe når man opererer, man trenger ikke engang våkne av den igjen. 

Takk altså, men jeg er veldig (!!) klar over hva som kan skje. Jeg vet det, legger det på minne, men forsøker å fokusere på hva godt som kan komme ut av det. Det er ikke risikofritt med medisiner heller, faktisk er ingenting i livet risiko fritt. 

Tennene mine er allerede byttet ut med broer og kunstige tenner, så den bakdelen der slipper jeg. 

Jeg har gått til terapi hos psykiater i mange år ( ikke nå lenger) da jeg er ufør og de vektla også det på sykehuset. Jeg har fått mye behandling og sjekket det jeg kan sjekke av verdier osv. 

Jeg har selv researchet alle negative konsekvenser og risikoer ( og positive) nå i fire år. Jeg brukte et år før jeg søkte også, samt det gikk et år fra jeg søkte til jeg var klar etter kurs og alt det. Dette er ikke en "hoppe - på" avgjørelse, det håper jeg ingen gjør! 

Og jeg blir helt ærlig litt fornærmet når du tror jeg ikke har satt meg inn i hva jeg skal gjøre. Ingen får offentlig operasjon idag i Norge uten mye opplæring osv. Det kan sikkert kjøpes privat, vet noen gjør det, men dette er ikke slik. Takk for tips, men dette føler jeg er noe jeg har satt meg MYE inn i, antagelig høres det som om jeg kanskje har lært mer før dette enn du gjorde, en antagelse jeg baserer på at du virker overrasket over utfallet...? Beklager om jeg tar feil altså... 

Håper ingen(!!) bare gjør noe sånt

Dette skal være absolutt siste utvei, som de sier på sykehuset også... 

Endret av Perfume
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er operert. Tok GBP for 10.5 år siden. 

Ingen komplikasjoner utenom litt kranglete blodsukker. Som rett og slett er min egen feil, da jeg ikke er flink nok til å spise regelmessig. 

Ingen får kasta operasjon etter seg. Man må snakke med lege, ernæringsfysiolog, psykolog og kirurg før en evnt godkjenning. Man må også gå på kurs, som er ca 8 ganger. 

Man må også ha prøvd "alt" annet, før operasjon blir et tema. 

De som blir henvist til overvektsklinikken nå, blir satt på Mysimba, Saxenda eller Wegovy (tidligere ozempic), før de får evnt en operasjon. Det fins også tilbud om behandlingssteder, der de lærer om riktig kosthold og trening, for de som ikke ønsker bariatrisk kirurgi. 

En operasjon er kun et hjelpemiddel, akkurat som tbl og sprøytene er. Man må passe på kosten like mye som en som ikke er operert. En operasjon "hjelper" som regel mellom 1-2 år. Og har man ikke endret kosthold i løpet av den tiden, går man fort opp igjen. Selv om man ikke klarer å spise mye pr gang, så kan det bli mye pr dag.

Prøver man å gå ned igjen, må mange langt under normalt kcal inntak for evnt å ønske å gå ned mer. 

Jeg mener at de fleste av de som er overvektige, har en spiseforstyrrelse. Og at det skulle vært flere obligatoriske timer med psykolog. 

Jeg har spiseforstyrrelse og den er ubehandlet. Jeg har heller ikke vært flink nok til å endre kosthold. Men har likevel klart å holde vekta. Men er av de som ikke kan spise mye, før vekta går oppover. 

Jeg angrer ikke på operasjonen, men skulle jeg tatt den nå, så skulle jeg jobbet med spiseforstyrrelsen og vært flinkere med kostholdet. 

Dette ble visst litt langt gitt 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle som vurderer slankeoperasjon burde få tilbud om å prøve ozempic (eller liknende preparat) først, slankeoperasjon er ikke noe rask løsning på noe. De som forsker på dette er i grenseland på hva som er etisk greit, de nærmest pusher folk til operasjon.

Anonymkode: f2d98...9f2

De får det. 

Nå får de ikke prøve ozempic, men wegovy, som er det samme, men laget for vektnedgang. 

Men nå må man betale alt selv, da de trakk blå rp muligheten på Saxenda. 

Mysimba får man fortsatt på blå. + en annen tbl som jeg ikke husker navnet på. 

Problemet er jo at mange ikke har råd til Saxenda eller wegovy pga at de ikke kan fåes på blå. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant at de pusher folk til operasjon. Jeg har ingen erfaring med hvordan det er hvis du går privat, men innen det offentlige er det iallfall ikke slik. De ønsker ikke å operere med mindre du ønsker det selv, og er de i tvil om at vil håndtere en slik operasjon med alt det innebærer, så godkjenner de deg ikke. Det er iallfall slik i Norge. 

Røyker du og du viser lite vilje til å kutte røyken, eller snusen, så godkjenner de deg ikke. Samme hvis du har problemer med alkohol, rus eller medikamenter, hvis du har sterke psykiske diagnoser som schizofreni, personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse eller lignende, får du heller ingen operasjon. Jeg kaller ikke akkurat det å pushe noen. 

Anonymkode: 3f5e4...40d

Jeg blir pushet fra alle kanter og får ikke hjelp for noen andre helseutfordringer i offentlig norsk helsevesen fordi et hvert minutt av alle timer skal brukes til å pushe slankeoperasjon og alle viderehenvisninger kun skal gå til vurderinger for det. Det spiller ingen rolle hvor tydelig og klar jeg er på at NEI, JEG VIL IKKE SLANKEOPERERES! Veiledning hos ernæringsfysiolog, terapi, rehabiliteringsopphold, kompresjonstøy eller slankemedisiner, derimot, har jeg bedt om gang på gang på gang på gang, men det kan ikke engang vurderes eller snakkes om. De er altså ikke det minste opptatt av at jeg skal ned i vekt, de er opptatt av at jeg skal slankeopereres. 

Anonymkode: fa375...bd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir pushet fra alle kanter og får ikke hjelp for noen andre helseutfordringer i offentlig norsk helsevesen fordi et hvert minutt av alle timer skal brukes til å pushe slankeoperasjon og alle viderehenvisninger kun skal gå til vurderinger for det. Det spiller ingen rolle hvor tydelig og klar jeg er på at NEI, JEG VIL IKKE SLANKEOPERERES! Veiledning hos ernæringsfysiolog, terapi, rehabiliteringsopphold, kompresjonstøy eller slankemedisiner, derimot, har jeg bedt om gang på gang på gang på gang, men det kan ikke engang vurderes eller snakkes om. De er altså ikke det minste opptatt av at jeg skal ned i vekt, de er opptatt av at jeg skal slankeopereres. 

Hvilke sykehus er du på? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke sykehus er du på? 

Trøndelag. 

Skrevet

Jeg tenker at det er et veldig nyttig hjelpemiddel for mange men at prosessen både før og etter operasjon er for dårlig.

Allerhelst burde pasienter med overvektsproblematikk få hjelp tidligere, spiseforstyrrelser fanges ikke opp hos overvektige i samme grad som undervektige selv om begge deler påvirker individene det gjelder i samme grad. Vi har knapt nok behandlingstilbud i Norge for overspisingslidelser og vi stykker opp og deler opp behandlinger hver for seg heller enn en helhetlig behandling av pasienter.

Det er lite nyttig å slankeoperere en person som har en spiseforstyrrelse og systemet skal liksom fange det opp men gjør det ikke.
Etter operasjonen er pasienten i veldig stor grad overlatt til seg selv og mange får problemer som ikke nødvendigvis er direkte helseskadelige men påvirker livskvaliteten negativt. 
Av de jeg kjenner som er slankeopererte har alle oppnådd målet om varig vektreduksjon men alle, både de selv og de fleste rundt de anser det som lite vellykka fordi de ikke er normalvektige. Det er ikke målet med en slankeoperasjon men folk tror det alikevel og legger skylda på den opererte, det blir en evig negativ spiral.

Vi må også ta til oss mer informasjon og kunnskap om hva slanking, overvekt og operasjon rent faktisk fører til på lengre sikt. Det er ikke en automatisk sannhet i at vektreduksjon vil føre til bedre helse.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant at de pusher folk til operasjon. Jeg har ingen erfaring med hvordan det er hvis du går privat, men innen det offentlige er det iallfall ikke slik. De ønsker ikke å operere med mindre du ønsker det selv, og er de i tvil om at vil håndtere en slik operasjon med alt det innebærer, så godkjenner de deg ikke. Det er iallfall slik i Norge. 

Røyker du og du viser lite vilje til å kutte røyken, eller snusen, så godkjenner de deg ikke. Samme hvis du har problemer med alkohol, rus eller medikamenter, hvis du har sterke psykiske diagnoser som schizofreni, personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse eller lignende, får du heller ingen operasjon. Jeg kaller ikke akkurat det å pushe noen. 

Anonymkode: 3f5e4...40d

De tilbyr en oppmerksomhet som den som skal opereres aldri har fått før, en føler seg spesiell fordi akkurat du skal få bidra til forskning. Du er kjempeviktig, og ditt bidrag betyr så mye. Feks så kom alkoholproblem etter fedmekirurgi som et sjokk på forskerene, de leter etter resultat som bygger opp om fedmekirurgi da det gir fortsatt finansiering til deres forskning. Fedmekirurgi burde kun bli vurdert i ekstreme tilfeller.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De får det. 

Nå får de ikke prøve ozempic, men wegovy, som er det samme, men laget for vektnedgang. 

Men nå må man betale alt selv, da de trakk blå rp muligheten på Saxenda. 

Mysimba får man fortsatt på blå. + en annen tbl som jeg ikke husker navnet på. 

Problemet er jo at mange ikke har råd til Saxenda eller wegovy pga at de ikke kan fåes på blå. 

Nei, alle får ikke tilbud om det dessverre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trøndelag. 

Velg fritt sykehusvalg. Du kan velge hvilke sykehus du vil i landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Velg fritt sykehusvalg. Du kan velge hvilke sykehus du vil i landet. 

Ja, men ikke uten en henvisning. Alt jeg får er henvisninger for fedmekirurgi. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt gastric sleeve for ca 9 år siden. Jeg kjente fortsatt på mye sult da jeg gikk ned i vekt. Nå tar jeg ozempic og synes det virker enda bedre enn operasjonen. Jeg har aldri angret på operasjonen og hadde ingen komplikasjoner eller bivirkninger, men jeg har enda bedre effekt av ozempic. Dersom du vurderer operasjon så må du vite at det er et inngrep som kan gi negative konsekvenser, jeg hadde forsøkt de nye sprøytene med "slankemedisin" først.

Anonymkode: ea50d...471

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, men ikke uten en henvisning. Alt jeg får er henvisninger for fedmekirurgi. 

Fra hvem får du henvisning til fedmekirurgi? 

Skrevet

Jeg har nå snart 15 år bak med etter overvektsoperasjon og jeg er ikke den som har hatt et eneste problem etter. Gikk fra 156 kg til 60 kg og har holdt meg der. Jeg spiser lite men ikke hver 3 time, spiser sunt og lite søtt, men det gjorde jeg ikke før operasjonen. Og har vrt vektstabil  i 13 av disse årene

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...