Den Sagnomsuste Skrevet 5. mars 2023 #21 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis det hadde vært så lett tror du ikke alle hadde vært slanke da? For en ufattelig uvitenhet du utviser her. Anonymkode: f7850...38a Vi lever altfor stillesittende liv i den moderne verden. Vi er fra naturens side designet for betydelige mengder manuelt og fysisk arbeid. Typ: lange dager på åkeren eller i fjøset. I sankersamfunnet gikk oldtidsmennesket gjerne flere mil om dagen, med usikre matutsikter. Idag sitter vi gjerne på kontor og/ eller annet relativt passivt arbeid. Selv aktive yrker blir fysisk veike sammenlignet med hvordan vi egentlig er ment å jobbe. Fysisk passivitet kommer i kontakt med en svært giftig kombinasjon av mentalt slitenhet og energispekket mat. Vi er underterente fysisk, utmattet psykisk og belønner oss selv med junk food. Resultatet er selvsagt overvekt og elendighet for mange. Joda, enkelte er velsignet med en sta personlighet og evnen til å tvinge igjennom vilje til sunnhet på tross av at de må svømme motstrøms. Enkelte har også et gunstigere forbrenningsnivå enn andre. I gamle dager ville dette faktisk ha vært et stort minus, men ikke i vår tid. Hele den vestlige verden er jo over nivåene satt for normalvekt på 1950-tallet. Tykke mennesker er altså ikke utskudd, svake eller retarderte. De er faktisk normen i den postmoderne verden, ihvertfall i Vesten. Slankeoperasjon synes jeg ellers lite om. Det blir litt «barn av vår tid», hvor problemer som krever langtidsendringer bøtes på med quick fix. Men hovedpoenget er at evolusjonen og biologien vår blir kraftig utfordret av et samfunn hvor vi egentlig er mistilpasset fysisk, også psykisk, sistnevnte for vi diskutere en annen gang, men mye er sykt i vårt samfunn. Tykke mennesker er ikke uten skyld i egen vektproblematikk, på ingen måte, men de motarbeides på en måte i vår tid som er uten sidestykke i menneskets historie. 1
Perfume Skrevet 5. mars 2023 #22 Skrevet 5. mars 2023 Jeg er i gang og skal ta det. Dvs jeg fikk det egentlig i 2020, gikk kurs og ventet før kurset i ett år før jeg fikk det. Siste uke før operasjonen var jeg på knekkebrød dietten og fikk høre om Mysimba og Saxenda, så jeg trakk meg fra operasjon for å teste det ut først. Mysimba funket ikke for meg, gikk ned to kilo ( men det var fordi jeg ble dårlig) og de stoppet dem.( man må gå ned 5% på 12 uker for å kunne fortsette) Saxenda funket og jeg gikk ned 15 kilo. Mot slutten stoppet det, men jeg tenkte som legen sa at jeg skulle jo bruke et par år på det så.. Men nå får jeg ikke mer siden Norge har bestemt at dette er for dyrt og ikke fungerer, og har allerede gått opp 5 kilo igjen, på 3 måneder... Helt fortvilt, så legen har igjen henvist meg til operasjon. Nå har jeg iallefall virkelig prøvd alt. Jeg er ferdig med overgangsalderen så for meg er det vanskelig å spise så lite som jeg må. Jeg trenger hjelp og får det. Livet er i endring på alle måter, med både mosjon og det å spise sunt ( det har jeg jo gjort i to år nå) så jeg håper dette skal bli avgjørende. Jeg fikk innvilget gastric bypass fordi jeg sliter med halsbrann og sure oppstøt som visst blir mye verre med en sleeve. Jeg hadde søvn apne og høyt blodtrykk, dette har jeg klart å fjerne ved å gå ned 15 kilo og er livredd for å få tilbake. Men etter saxenda fikk jeg høyt kolesterol.. Av en eller annen grunn.. Jeg har også tidligere klart å gå ned ca 15 kilo på andre dietter ( prøvd det meste) men sliter med å holde meg der. Så jeg håper... Med mindre vekt er det ikke så smertefullt å trene og gjøre ting og det gleder jeg meg til. Har alle mine "kollegaer" fra kurset i gruppe på Facebook, de har alle klart seg flott. Godt og viktig med en slik støtte. For meg er det de rundt meg som er verst å forholde meg til.. Alle kommer med alle de dårlige tingene de hører og skremmer for harde livet, men det biter heldigvis ikke på... Lykke til med deres reise, de av dere som er i gang eller skal, eller som allerede er. Det er feil at det er den enkleste utveien som mange sier. Man må gjøre en stor jobb selv, men får et verktøy. ❤️ 1 1
Perfume Skrevet 5. mars 2023 #23 Skrevet 5. mars 2023 Den Sagnomsuste skrev (1 minutt siden): Vi lever altfor stillesittende liv i den moderne verden. Vi er fra naturens side designet for betydelige mengder manuelt og fysisk arbeid. Typ: lange dager på åkeren eller i fjøset. I sankersamfunnet gikk oldtidsmennesket gjerne flere mil om dagen, med usikre matutsikter. Idag sitter vi gjerne på kontor og/ eller annet relativt passivt arbeid. Selv aktive yrker blir fysisk veike sammenlignet med hvordan vi egentlig er ment å jobbe. Fysisk passivitet kommer i kontakt med en svært giftig kombinasjon av mentalt slitenhet og energispekket mat. Vi er underterente fysisk, utmattet psykisk og belønner oss selv med junk food. Resultatet er selvsagt overvekt og elendighet for mange. Joda, enkelte er velsignet med en sta personlighet og evnen til å tvinge igjennom vilje til sunnhet på tross av at de må svømme motstrøms. Enkelte har også et gunstigere forbrenningsnivå enn andre. I gamle dager ville dette faktisk ha vært et stort minus, men ikke i vår tid. Hele den vestlige verden er jo over nivåene satt for normalvekt på 1950-tallet. Tykke mennesker er altså ikke utskudd, svake eller retarderte. De er faktisk normen i den postmoderne verden, ihvertfall i Vesten. Slankeoperasjon synes jeg ellers lite om. Det blir litt «barn av vår tid», hvor problemer som krever langtidsendringer bøtes på med quick fix. Men hovedpoenget er at evolusjonen og biologien vår blir kraftig utfordret av et samfunn hvor vi egentlig er mistilpasset fysisk, også psykisk, sistnevnte for vi diskutere en annen gang, men mye er sykt i vårt samfunn. Tykke mennesker er ikke uten skyld i egen vektproblematikk, på ingen måte, men de motarbeides på en måte i vår tid som er uten sidestykke i menneskets historie. Jeg er noe enig i at vi er lite aktive nå men det er ikke feilen.. Feilen er at alt skal gå fortere, og all prosessert mat vi nå har tilgang til. Kroppen fungerer slik at den lagrer alt vi spiser til senere bruk. Men når vi har tilgang til mat hele tiden og senere aldri kommer.... Da blir det slik. Mat markeder idag, penger og sånn er grunnen!!! 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #24 Skrevet 5. mars 2023 Jeg er skeptisk. Kjenner noen som har operert. De har hatt 2 - 3 år med det som kalles Honey moon. Stor vektnedgang, masse nye klær og nytt utseende. Plutselig veldig opptatt av sminke, hår osv. Fått masse skryt og komplimenter, og levd på en rosa sky. Så har de gått opp i vekt, og blitt store. Ikke fulgt kostholdsplan og trening. Så går det ut over psyken,siden de ikke klarte det med operasjon engang. Rett i kjelleren. Anonymkode: 3a7ad...76a 1
Bombasi Skrevet 5. mars 2023 #25 Skrevet 5. mars 2023 Slankeoperasjon kan være en god løsning hvis du lider av alvorlig fedme og har prøvd å gå ned i vekt under streng veiledning, men ikke fått det til, og hvis du som pasient skjønner at operasjonen er starten på et langt liv med arbeid mot overvekt, vet hvordan du skal holde vekten lav og at du er motivert for det. Sistnevnte er særlig viktig. Har dessverre sett to som har slankeoperert seg og som raste ned titalls kilo i vekt, men som istedenfor å være strikt kostholdsmessig så benyttet de heller anledningen til å "spise seg opp" igjen med typisk fast-food-mat, junk og slikkerier, og operasjonene endte opp som bortkastet i begge tilfellene da de i dag veier like mye eller mer enn før operasjonen. Vet også om ei som har operert seg og som klarer å holde seg nede nå. Det virker å være en kamp, men hun har lykkes og klarer seg godt. Hun har dog et par følgeproblemer etter operasjonen å ta hensyn til. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #26 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det hadde vært så lett tror du ikke alle hadde vært slanke da? For en ufattelig uvitenhet du utviser her. Anonymkode: f7850...38a Skjønner hva du sier, men en gastric bypass er ikke «så lett» det heller. Anonymkode: 04f12...186 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #27 Skrevet 5. mars 2023 Slankeoperasjon er skummelt! Har sett då mange som har fått alvorlige komplikasjoner etter operasjon. Og de fleste legger på seg igjen etter operasjon også. Jeg lever heller gla og tjukk enn å utsette meg for noe sånn! Anonymkode: 78d1a...9a6 2
Andro Skrevet 5. mars 2023 #28 Skrevet 5. mars 2023 Sjansen for komplikasjoner er såpass høy at jeg ikke ville ha vurdert det om jeg ikke hadde så store helseplager pga. overvekten at det var en umiddelbar livsfare for meg. Jeg er nok ganske preget av folk jeg har møtt som har fått det gjort, men har fått vesentlige plager, men også av historier fra sykepleievenner på mage/tarmavdeling. Det er utvilsomt nyttig for de som er vanskeligst stilt mtp. helserisiko og manglende resultater med andre metoder. Blant annet de som må ned i vekt for å kunne begynne å bevege seg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #29 Skrevet 5. mars 2023 Perfume skrev (1 time siden): Jeg er i gang og skal ta det. Dvs jeg fikk det egentlig i 2020, gikk kurs og ventet før kurset i ett år før jeg fikk det. Siste uke før operasjonen var jeg på knekkebrød dietten og fikk høre om Mysimba og Saxenda, så jeg trakk meg fra operasjon for å teste det ut først. Mysimba funket ikke for meg, gikk ned to kilo ( men det var fordi jeg ble dårlig) og de stoppet dem.( man må gå ned 5% på 12 uker for å kunne fortsette) Saxenda funket og jeg gikk ned 15 kilo. Mot slutten stoppet det, men jeg tenkte som legen sa at jeg skulle jo bruke et par år på det så.. Men nå får jeg ikke mer siden Norge har bestemt at dette er for dyrt og ikke fungerer, og har allerede gått opp 5 kilo igjen, på 3 måneder... Helt fortvilt, så legen har igjen henvist meg til operasjon. Nå har jeg iallefall virkelig prøvd alt. Jeg er ferdig med overgangsalderen så for meg er det vanskelig å spise så lite som jeg må. Jeg trenger hjelp og får det. Livet er i endring på alle måter, med både mosjon og det å spise sunt ( det har jeg jo gjort i to år nå) så jeg håper dette skal bli avgjørende. Jeg fikk innvilget gastric bypass fordi jeg sliter med halsbrann og sure oppstøt som visst blir mye verre med en sleeve. Jeg hadde søvn apne og høyt blodtrykk, dette har jeg klart å fjerne ved å gå ned 15 kilo og er livredd for å få tilbake. Men etter saxenda fikk jeg høyt kolesterol.. Av en eller annen grunn.. Jeg har også tidligere klart å gå ned ca 15 kilo på andre dietter ( prøvd det meste) men sliter med å holde meg der. Så jeg håper... Med mindre vekt er det ikke så smertefullt å trene og gjøre ting og det gleder jeg meg til. Har alle mine "kollegaer" fra kurset i gruppe på Facebook, de har alle klart seg flott. Godt og viktig med en slik støtte. For meg er det de rundt meg som er verst å forholde meg til.. Alle kommer med alle de dårlige tingene de hører og skremmer for harde livet, men det biter heldigvis ikke på... Lykke til med deres reise, de av dere som er i gang eller skal, eller som allerede er. Det er feil at det er den enkleste utveien som mange sier. Man må gjøre en stor jobb selv, men får et verktøy. ❤️ Hvilket kolesterol er det du har som er høyt? HDL eller LDL? Hvis du er forbi overgangsalder men sliter med vekt, ville jeg faktisk prøvd å finne ut av det hormonelle. Tatt bio-identisk progesteron og satset på hormondiett i et par år for å få igang metabolismen igjen. Men jeg ser at du tenker at vi som er operert og advarer, prøver å "skremme". Det er ikke det som er målet mitt; det dukker opp her igjen, "alle" som folk kjenner som det går "helt greit med". I to, 5 eller 7-8 år. Det varierer hvor lenge kroppene våre klarer å holde maska, akkurat som vi mennesker gjør også. Det handler om at de som er uheldige, og det kan være deg - det vet du ikke, og ikke legen heller, og de har definitivt ikke noe svar på hvem eller hvorfor det skjer, som burde være et STORT rødt flagg for alle - får livet sitt helt ødelagt. Du blir aldri funksjonell igjen om du trekker korteste strå og fjerner magesekk og tarmer og så fungerer det ikke. Det er 1 kirurg i hele landet som opererer tilbake de som blir så sjuke at de må mates med sonde, har så smerter at de ikke får i seg drikke og mat, eller har så store plager at de ikke kan fortsette. Hvem er disse pasientene? Det vet ikke du, jeg eller han som fjerner magesekken din heller. De -vet ikke-. Det er totalt sjansespill. Det er ikke skremsel, det er statistikk. Du skriver at du sliter med refluks/halsbrann. Det er godt mulig lukkemuskelen til magemunnen din ikke fungerer; det er en mye enklere operasjon enn gastric bypass. Det kan også være du har spiserørsbrokk. Det fikk jeg -etter- operasjon (det kan man også få gitt). Det er det løsninger på, slik som veldig mye annen helseproblematikk, hvor man fortsatt ikke må fjerne friske organer. Jeg vil deg ikke vondt, og ønsker deg all lykke til, jeg håper bare alle tenker seg om 10 ganger til når de får høre hvordan det er på den andre siden. Jeg er ung, ble operert før jeg var 30, men kommer aldri i jobb igjen og var fullt funksjonell før jeg fikk slankeoperasjon. Jeg var bare tjukk. Vi får se, selvfølgelig, men jeg tror veldig sterkt at innen 10-15 år er gått så vil disse operasjonene være oppe til høy debatt i helsevesenet. Anonymkode: 737e5...f69 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #30 Skrevet 5. mars 2023 Jeg har opplevd et lite sannferdig helsevesen rundt disse operasjonene. Når jeg ble operert og gikk operasjonsskole, ble jeg fortalt at det var svært få komplikasjoner og at kun en liten andel gikk opp igjen i vekt og det var de som ikke greide å legge om livsstilen. Jeg har hatt mange komplikasjoner, har lagt om livsstilen, har allikevel gått betydelig opp i vekt og har nettopp brukt 300.000 kr på nye tenner. Ble henvist til overvektsklinikken igjen i fjor og ble fortalt at etter 10 år, er det forventet at 70% har gått betydelig opp i vekt, som jeg har gjort. Har ikke lagt på meg alt, men såpass mye at jeg fremdeles er under kategorien "sykelig overvekt" , problemene jeg tok opp med tenner som smuldrer opp, lav blodprosent, Lav B-12, kognitiv svikt, beinskjørhet, fatiuge, fibromyalgi er helt vanlige problemer 10-15 år etter operasjon. Mange har blitt uføretrygdet, fordi de ikke klarer å stå i en jobb. Jeg klarer heldigvis det. Jeg var feit og frisk når jeg opererte meg - jeg opererte meg syk. Jeg var slank i mange år, nå er vekt en evig kamp og jeg spiser som en mus. Kroppen har vendt seg til energiunderskudd og vil ha et enda lavere underskudd for å gå ned i vekt pga overgangsalder og stoffskifte. Anonymkode: 81bf1...05f
Ulla Ullsokk Skrevet 5. mars 2023 #31 Skrevet 5. mars 2023 Av de tre jeg kjenner som har tatt det er to av dem store igjen og den tredje litt småtjukk, men mye slankere enn før operasjonen. En periode rett etter var han normalt slank, så når han begynte å legge på seg tenkte jeg at han var kjørt som de andre, men han har klart å holde seg og ser bra ut nå, som en normal småtjukk fyr i 40-årene. Dvs med mye mindre risiko for sykdommer enn før!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #32 Skrevet 5. mars 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har opplevd et lite sannferdig helsevesen rundt disse operasjonene. Når jeg ble operert og gikk operasjonsskole, ble jeg fortalt at det var svært få komplikasjoner og at kun en liten andel gikk opp igjen i vekt og det var de som ikke greide å legge om livsstilen. Jeg har hatt mange komplikasjoner, har lagt om livsstilen, har allikevel gått betydelig opp i vekt og har nettopp brukt 300.000 kr på nye tenner. Ble henvist til overvektsklinikken igjen i fjor og ble fortalt at etter 10 år, er det forventet at 70% har gått betydelig opp i vekt, som jeg har gjort. Har ikke lagt på meg alt, men såpass mye at jeg fremdeles er under kategorien "sykelig overvekt" , problemene jeg tok opp med tenner som smuldrer opp, lav blodprosent, Lav B-12, kognitiv svikt, beinskjørhet, fatiuge, fibromyalgi er helt vanlige problemer 10-15 år etter operasjon. Mange har blitt uføretrygdet, fordi de ikke klarer å stå i en jobb. Jeg klarer heldigvis det. Jeg var feit og frisk når jeg opererte meg - jeg opererte meg syk. Jeg var slank i mange år, nå er vekt en evig kamp og jeg spiser som en mus. Kroppen har vendt seg til energiunderskudd og vil ha et enda lavere underskudd for å gå ned i vekt pga overgangsalder og stoffskifte. Anonymkode: 81bf1...05f Dette er synd å høre, her ble du informert veldig feil - det er mange komplikasjoner og helseplager man kan få i etterkant. Jeg tok gastric sleeve privat og fikk god informasjon om alt som kan skje om man er uheldig. Anonymkode: c846c...b3e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #33 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er synd å høre, her ble du informert veldig feil - det er mange komplikasjoner og helseplager man kan få i etterkant. Jeg tok gastric sleeve privat og fikk god informasjon om alt som kan skje om man er uheldig. Anonymkode: c846c...b3e Ja, det er det jeg sier. Jeg har opplevd et lite sannferdig helsevesen. Nå vet jeg at svært mange får komplikasjoner. Det er 16 år siden jeg opererte meg og på den tiden har jeg møtt mange. Kirurgen som opererte meg, sa til gruppen etter meg, at han hadde aldri opplevd alvorlige komplikasjoner på operasjonsbordet. Vel, han punkterte nyren min og nyrearterien min under operasjon, men det det var visst ikke alvorlig nok siden jeg overlevde. Anonymkode: 81bf1...05f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #34 Skrevet 5. mars 2023 Synes det er grotesk. Fjerne en del av kroppen. Har hørt om flere som har det skikkelig dårlig etterpå. Synes synd på dem som gjør det Anonymkode: b682f...83e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #35 Skrevet 5. mars 2023 Bare ta en titt innom Norwaytwins. Tror det er vanskelig å holde nede vekta. Anonymkode: 31d54...376
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #36 Skrevet 5. mars 2023 Nei hadde ikke turt etter å sett hva folk jeg kjenner sliter med i ettertid. Egentlig har jeg mer troa på fett suging da blir fettet bort for bestandig .. men kan selvsagt legge seg på andre steder på kroppen. Egentlig mest for å putte minst mulig piller inn i kroppen. Tannhelsen går til dundas hvis en må bruke medisiner som gir munntørrhet. Det er vel ingen forskning på det men sett flere som har fått MS etter slanke operasjon. Og mange blir seende 10-15 år eldre ut enn de er. Anonymkode: b5358...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #37 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor ta slankeoperasjon når man etter operasjonen bare kan spise litt hver 3dje time? Er det ikke like greit å bare begynne å spise litt hver tredje time og slanke seg, uten operasjon, slik at man ikke får varige men resten av livet? Anonymkode: 95d91...c29 Problemet er jo ikke bare det å spise mindre. Jeg har til sammen gått ned nesten 50 kg! Og har vurder slankeoperasjon lenge, men er for pyse. Var også livredd for å måtte ta ks når jeg fikk barn. Jeg har vært overvekt siden barnehagen. Så har levd med det lenger, er snart 30 år. Men kroppen min trenger veldig lite kcal i forhold til andre. Så det har vært greit å gå ned disse kiloen, men det begynner å bli vanskelig. Jeg har rett og slett ikke nok kcal budsjett hver dag for å få i meg det jeg trenger av proteiner, fiber, vitaminer osv. Kan ikke si hvor mange kcal jeg spiser (i samråd med lege) for det er vist ikke lov her på KG. Men en person som har normal vekt hele livet kan spise mer enn meg, med samme aktivitetsnivå og allikevel holde vekten. Så grunnen for at bypass operasjon frister er jo også at kroppen ikke tar opp like mange kcal. Så jeg kan spise mer som en vanlig normalvektig person. Men det hjelper jo ikke på å få i seg nok næringsstoffer. Så sånn sett hjelper det ikke. Anonymkode: 11d84...2ab
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #38 Skrevet 5. mars 2023 Jeg synes mennesker med ekstrem fedme bør få psykisk hjelp heller enn operasjon. Jeg tror ikke operasjon hjelper så mye alene. Eksen min tok operasjon, gikk ned tjue kilo og la på seg tretti, fortsatt går vekta bare opp. Anonymkode: c2bcf...ece 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #39 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag utføres det kun bypass eller sleeve Der tar du feil. Det har kommet SASI og mini gastric bypass operasjoner også. Anonymkode: 2c59b...b36 1
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #40 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke i hvilke situasjoner slankeoperasjon kan funke. De jeg kjenner som har tatt det har fått andre problemer fordi de underliggende problemene ikke blir tatt tak i. Blir det ikke litt som å ta antabus om man er alkoholiker, uten å ta tak i det som gjør at man drikker. Anonymkode: 6db42...a52 Ja, og det opplyser de om iallefall i det offentlige. Den ene jeg kjenner som tok det har hatt kraftig fedme siden barneår. Tror nok også hun hadde BED, for fedmen var ikke stabil - hun ble endel større ila VGS. Hun har faktisk klart å holde vekten. Men ja….. Risikoen er jo veldig høy da, og krevende forløp. Så et innslag med ei som fikk ME som følge av kirurgi. Alkoholisme vet man er vanlig å utvikle. Ei venninne av meg droppet det etter samtale med sykehuset om komplikasjonene og livet etter. Samt behovet for ganske smertefull prosess ved å fjerne overskuddshuden - og hvor få som faktisk holder vekten langsiktig. Så, jeg tror at dersom jeg selv hadde fedme/alvorlig fedme og ikke klarte gå ned i vekt selv så hadde nok Ozempic og liknende vært første stopp. Hadde ikke turt å ta risken med kirurgi rett og slett. Heller tjukk enn ME/konstant kvalme osv. Man kan faktisk leve sunt selv om man også er overvektig/tjukk. Og så hadde jeg nok heller meldt meg på opplegg som intuitive eating om jeg hadde BED. Man blir ikke kvitt SF bare av å se slankere ut. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå