Gå til innhold

Tips til nye ridestøvler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har tips til gode ridestøvler. Det paret jeg har nå har begynt å se litt slitt ut så tenkte jeg skulle kaste de og kjøpe nye. Driver med dressur og sprang. Noen forslag til støvler?

Anonymkode: 2a7d6...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prisklasse ? Tynne eller tykke legger ? Mountain Horse er jo alltid bra men relativt dyre. Hooks har endel, iallefall om man har normale/smale legger. Både jeg og datteren min har modeller fra hooks med snøring hele veien foran, veldig realt. Hun har tykkere legger enn meg men pga reguleringen foran kan vi bruke hverandres støvler. 

Anonymkode: c1450...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spar penger og kjøp Mountain Horse. De har du i mange, mange år hvis du pusser og behandler dem godt, og de er utrolig gode å ri med :) 

Anonymkode: 89c4b...acf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ariat, dyre men veldig bra kvalitet. Jeg har kjøpt Horze sitt eget billigmerke og det kjennes ut som vondt stiv papp som skjærer i beinet 

Anonymkode: ca000...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 16.46):

Prisklasse ? Tynne eller tykke legger ? Mountain Horse er jo alltid bra men relativt dyre. Hooks har endel, iallefall om man har normale/smale legger. Både jeg og datteren min har modeller fra hooks med snøring hele veien foran, veldig realt. Hun har tykkere legger enn meg men pga reguleringen foran kan vi bruke hverandres støvler. 

Anonymkode: c1450...daa

Tenkte ca 2000 - 3000kr. Har tynne legger. De jeg har nå er fra merke Horsehead. Husker ikke hvor de er kjøpt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ego7! Veldig mange forskjellige størrelser å velge i. Jeg har ekstremt tynne legger og fant passende skaft-størrelse til meg, samtidig som venninnen min med veldig tykke legger fant passende skaft-størrelse til seg. Vi begge pleier å måtte spesialbestille støvler sydd på mål for å få skaft som sitter riktig. Du velger skaft-størrelse både på høyde og bredde. Liker også godt at de har sporeholder i tre høyder og at de er bak på foten i stedet for under ankelkulene.

Mountain Horse har dessverre tapt seg veldig i kvalitet de siste årene. Har et par fra 2010 som fortsatt er i bruk, mens støvler jeg har hatt som er produsert etter 2014 har røket innen et år.. Disse har blitt både brukt, oppbevart og vedlikeholdt likt.

Anonymkode: ea1eb...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ego7! Veldig mange forskjellige størrelser å velge i. Jeg har ekstremt tynne legger og fant passende skaft-størrelse til meg, samtidig som venninnen min med veldig tykke legger fant passende skaft-størrelse til seg. Vi begge pleier å måtte spesialbestille støvler sydd på mål for å få skaft som sitter riktig. Du velger skaft-størrelse både på høyde og bredde. Liker også godt at de har sporeholder i tre høyder og at de er bak på foten i stedet for under ankelkulene.

Mountain Horse har dessverre tapt seg veldig i kvalitet de siste årene. Har et par fra 2010 som fortsatt er i bruk, mens støvler jeg har hatt som er produsert etter 2014 har røket innen et år.. Disse har blitt både brukt, oppbevart og vedlikeholdt likt.

Er Ego7 holdbare støvler? De jeg har nå fra Horsehead synes jeg fort ble stygge. Nå har skinnet blitt så rynkete og mistet all fargen så disse skal rett i søpla når jeg har kjøpt nye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 8.48):

Er det noen som har tips til gode ridestøvler. Det paret jeg har nå har begynt å se litt slitt ut så tenkte jeg skulle kaste de og kjøpe nye. Driver med dressur og sprang. Noen forslag til støvler?

Kingsley ridning boots. Fantastisk flotte og gode. De kan også skreddersys etter ønske. 

I mitt tilfelle er dette fantastisk, for jeg har verdens smaleste, men lengste legg, så sliter med å finne gode støvler som passer. De koster jo litt, men ridestøvler skal man jo ha i mange år. (jeg tar med mine til skomaker, straks det er noe som trengs å fikses).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er Ego7 holdbare støvler? De jeg har nå fra Horsehead synes jeg fort ble stygge. Nå har skinnet blitt så rynkete og mistet all fargen så disse skal rett i søpla når jeg har kjøpt nye

Har vært veldig fornøyd med mine. Hadde ikke store forhåpninger til kvaliteten, men jeg har hatt dem i to år og de er fortsatt fine i skinnet. De synker en del i skaftet når de er ferdig inngått, så jeg ville bestilt dem bittelitt for lange og brukt hælkile oppi støvlene en liten stund. Mener å huske at Ego7 selv anbefaler ca. 2,5 cm lengre enn tallet du får når du måler leggen. Jeg brukte mine daglig da jeg fikk dem og hadde i en høy hælkile i et par uker, og så en lav hælkile i en måneds tid før de hadde sunket ferdig. De hadde rukket å bli myke og gode i skinnet da jeg byttet til lav hælkile. :) 

De fikk en overfladisk ripe i skinnet etter et fall, men det var på feltrittsbanen og ripen kom enten fra gressbroddene til hesten eller busken oppå hinderet. De gode støvlene mine ville nok også fått ripe om jeg hadde brukt dem den dagen, så jeg vil ikke skylde på kvaliteten der, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marvels skrev (19 timer siden):

Kingsley ridning boots. Fantastisk flotte og gode. De kan også skreddersys etter ønske. 

I mitt tilfelle er dette fantastisk, for jeg har verdens smaleste, men lengste legg, så sliter med å finne gode støvler som passer. De koster jo litt, men ridestøvler skal man jo ha i mange år. (jeg tar med mine til skomaker, straks det er noe som trengs å fikses).

Jeg visste ikke at skomaker kunne fikse ridestøvler. Trodde de bare fikset såler og sånt. Jeg har bare slengt mine ridestøvler i søpla når det har vært noe galt med de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg visste ikke at skomaker kunne fikse ridestøvler. Trodde de bare fikset såler og sånt. Jeg har bare slengt mine ridestøvler i søpla når det har vært noe galt med de

Kanskje det kommer ann på hvem man drar til? Jeg har i hvert fall fått fikset både glidelås, såler og skader på læret tidligere 😁 sparer store summer, det er mer bærekraftig, også slipper jeg å måtte gå inn nye støvler 👍🏼 koster jo mange tusen for et nytt par - blir jo helt svimmel mtp priser 😵💫😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo sko....sko er skomakerens yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/12/2023 at 8:01 AM, AnonymBruker said:

Er ikke alle skomakere som fikser så mye mer enn glidelåsen, men er mange som er flinke med ridestøvler, altså. Hele stallen jeg står på bruker samme skomaker, og som han sier selv; "En ridestøvel er bare en veldig dyr og ekstra skitten støvlett." 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig fornøyd med Mountain Horse sine. Hadde de gamle Richmond High Rider før, men nå har jeg modellen som heter Sovereign. Sitter som et skudd, størrelsestabellen er veldig nøyaktig. Veldig pene å se på er de også! Unngår å gå i de, bytter over til andre sko når jeg er ferdig med å ri sånn at de skal holde seg pene lengst mulig.

Anonymkode: e63e3...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 21.22):

Jeg er veldig fornøyd med Mountain Horse sine. Hadde de gamle Richmond High Rider før, men nå har jeg modellen som heter Sovereign. Sitter som et skudd, størrelsestabellen er veldig nøyaktig. Veldig pene å se på er de også! Unngår å gå i de, bytter over til andre sko når jeg er ferdig med å ri sånn at de skal holde seg pene lengst mulig.

Tror jeg skal bestille meg et par fra Mountain horse. Er ikke så flink til å bytte til andre sko når jeg er i stallen. Ofte blir det til at jeg går i ridestøvlene når jeg gjør alt stallarbeidet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

Tror jeg skal bestille meg et par fra Mountain horse. Er ikke så flink til å bytte til andre sko når jeg er i stallen. Ofte blir det til at jeg går i ridestøvlene når jeg gjør alt stallarbeidet

Da blir de raskere rynkete, men også bedre å ri i synes jeg 😁 Ridestøvlene jeg bruker om vinteren er jeg ikke like redd for så de går jeg i hele tiden, de er veldig gode nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da blir de raskere rynkete, men også bedre å ri i synes jeg 😁 Ridestøvlene jeg bruker om vinteren er jeg ikke like redd for så de går jeg i hele tiden, de er veldig gode nå.

Hvilke ridestøvler bruker du om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/19/2023 at 9:11 AM, AnonymBruker said:

Hvilke ridestøvler bruker du om vinteren?

Country boots kjøpt på Høøks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...