Gå til innhold

Kalkun til nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt og greit, hva foretrekker dere og hvorfor?

Jeg tror vi har nok med en kalkunfilet eller to, men jeg har en følelse av at det blir mer "schvung" over en hel kalkun. Har laget begge deler før, men det er en stund siden så jeg husker ikke helt hva som er best.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart en hel kalkun ser flottere ut - om dere skal ha et koldtbord - men jeg synes ofte hel fulg blir tørrere enn fileter - som er lettere å marinere - og lettere å steke jevnt.

Har selv gått over fra hel fugl til filet (for som regel vil alle ha filet .. og veldig får ha kjøttet på bena likevel) - og synes det er vesentlig bedre - og saftigere.

Skrevet

Skal ikke ha koldbord.

Sånn ca hvor mye må en beregne pr person da? Hvis vi velger filet altså..

Skrevet (endret)

Jeg regner alltid mellom 200 og 300 g. kjøtt pr. person (eller grovt regnet 3-4 pr. kg litt ettersom.. da er det rikelig) - og blir det noe igjen er det alltid masse godt å lage av restene

Endret av LilleBille
Skrevet

Hel kalkun uten tvil. Var på selskap hos min svigersøster i fjor og hun velger allitd lettvindt løsninger og hadde kjøpt inn file. Det synes jeg var litt skuffende. Men nå er jeg litt kresen på det da. :erter:

Skrevet
Hel kalkun uten tvil. Var på selskap hos min svigersøster i fjor og hun velger allitd lettvindt løsninger og hadde kjøpt inn file. Det synes jeg var litt skuffende. Men nå er jeg litt kresen på det da.  :erter:

Kresen :klø:

Fileten er jo det beste kjøttet på fuglen.. så det burde vel være bra det som da ble servert.

- og at filet er en mer lettvint løsning er vel ikke noen selvfølge - det å stappe inn en hel fugl i ovnen krever vel heller ikke noen voldsom innsats.

At det å servere en hel fugl kan se flottere ut - det er jeg enig i - men at det er skuffende å få filet for en som er kresen .. høres litt snodig ut (du burde vel heller være glad for at hun valgte å servere deg det fineste kjøttet)

Skrevet

Jeg synes begge to smaker like godt, men hel kalkun ser helt klart best ut på bordet og i selskap ville jeg aldri servert kalkunfilet. Men jeg ville ikke blitt skuffet om jeg fikk servert filet hos andre. Smak og behag.

Skrevet

I og med at det ikke skal være koldtbord - og kalkunen skal stå "stille" er det mye lettere å sende oppskåret bryst rundt eller servere fra fat.

Skrevet

Hel kalkun!

Det er mest fordi jeg er VELDIG glad i stuffing som har godgjort seg inne i kalkunen. :)

Dessuten synes jeg at det ser mer "fest" ut enn fileten, uten at jeg kan si helt hvorfor..

Skrevet

Med filet får man ikke så mye god kraft til å lage saus på syns jeg. Og den filen du får kjøpt er vel også marinert noe som jeg ikke syns er noe særlig da sausen ikke blir så god.

Ellers så vil jeg si at 500 gram pr. person som man som regel regner er for lite. Jeg vil si at en kalkun på 6 kilo holder til 7 til 9 personer og ikke til 12. Hvis man liker beina og vingene på kalkunen så blir det jo litt mer mat men det er jo som regel brystet folk spiser

Skrevet

Hel Kalkun så klart.

Ikke alle som synes file altså bryst er godt da. Så det er ikke beste kjøtte bare for noen synes det. Jeg liker best lår.

Skrevet

Jeg hadde 12 personer på kalkun igår. Hadde egentlig tenkt å ha hel kalkun fordi jeg synes det ser så flott ut, men fant ut av vi i så tilfelle måtte hatt to kalkuner.

Så vi hadde altså kalkunbryst (4 stk av ca 1.3 kg). Det er vel en knapp kg igjen tenker jeg, så det var grei beregning. (det gikk altså faktisk rett i overkant av 350g per pers - og da hadde vi masse tilbehør til og hadde også hatt forrett)

Kjøttet ble veldig mørt og godt - og bare fine stykker, i motsetning til når en har en hel kalkun. Når vi var såpass mange var det også vel så greit å ha serveringsfat med ferdig oppskjærte stykker som en kunne sende rundt, i steden for å ha en hel kalkun midt på bordet.

Prinsessa - de frosne kalkunbrystene en får kjøpt er marinerte. Men Prior har også ferske kalkunfilet og den er ikke marinert.

Eneste minuset slik jeg ser det er at vi fikk veldig lite kraft. Utrolig kjedelig å faktisk måtte løpe på butikken å kjøpe posesaus som kunne slenges sammen i en fei siden vi bare klarte å få 3 dl kraft ut fra kjøttet.

Skrevet

Jeg liker også best lårene, det brune kjøttet. Synes det har mer smak og er saftigere. Ville servert hel kalkun.

Skrevet

Tusen takk for innspill. :)

Har faktisk kjøpt begge deler, og det blir nok til at vi har hel kalkun på nyttårsaften og sparer fileten til en eller annen søndag. Jeg personlig tror jeg foretrekker filet, men det er jo litt stas med hel kalkun, derfor gjør vi det slik.

Skrevet (endret)

Generelt blir jo både kjøtt og fisk mer saftig og smakfullt når det tilberedes på beinet.

Problemet med både kylling og kalkun er at brystet trenger kortere varmebehandling enn lårene - med det resultat at brystet gjerne er overstekt når lårene er gjennomstekt... (Når jeg steker kylling, foretrekker jeg derfor å partere den og tilberede lår og bryst separat - så blir begge deler passe varmebehandlet.)

Jeg foretrekker kylling- og kalkunkjøtt fra lår, det smaker mer og er saftigere.

Endret av piaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...