AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #61 Del Skrevet 5. mars 2023 Ikke gå på noen ekstrem diett, da vil du sprekke lettere. Spis vanlig næringsrik mat, som kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker potet/ris...vil du ha taco bruker du karbodeig, potetlomper og grønt til for eks. Altså vanlig mat. Glem streng diett. Få hjelp av en som setter opp kostholdsplan til deg, dette koster lite. Men kutt helt ut søtsaker/godteri/kjeks/dritt generelt...dette suget går over etter 2-4uker. Gå turer er kjempefint, men kjernen i vekten din er jo kostholdet. Er her hovedfokuset skal være, ikke stress med at du skal trene også. Det kan komme etterhvert.....lag minst mulig stress og press rundt det hele. Tilbakeslag vil det være. En samtalepartner rundt dette er fint, gjerne en person du har utenfor din omgangskrets. Anonymkode: 9ea29...a1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #62 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har faktisk veid mer enn nå, gikk ned til bmi 27 og hold vekta i 10 år. Depresjon, koronaperioden som jeg ble stuck hjemme og helsa som gikk på en smell. Prøvd å ta tak flere ganger under veis me. Bare går ikke. Nå har jeg greit å følge en plan i litt over en mnd og turte for første gang å gå på vekta i går. Men jeg er så lei meg og det er så håpløst. Føler jeg har tapt så fulstendig etter mange års kamp mor vekten. Men på en måte føles det bedre nå og jeg er på rett spor... me. Vet ikke... Anonymkode: 10512...767 Du må jo løse ditt emosjonelle forhold til mat, er her hovedproblemet er. Kose seg er en psykisk sykdom, der man spiser mat som stimulerer de rette reseptorene i hjernen. Fettrik mat, smaksrik mat gjør også at du vil ha mer av det. Fokuser heller på hva du IKKE skal spise. Anonymkode: 9ea29...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #63 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må jo løse ditt emosjonelle forhold til mat, er her hovedproblemet er. Kose seg er en psykisk sykdom, der man spiser mat som stimulerer de rette reseptorene i hjernen. Fettrik mat, smaksrik mat gjør også at du vil ha mer av det. Fokuser heller på hva du IKKE skal spise. Anonymkode: 9ea29...a1a Handler ikke om kos engang.. det gjør det jo ekstra kjipt. Har ikke kosa meg så mye med mat som når jeg holdt vekta sist. Å ta tak i psykiske helsa er vel en av de første stegene her.. Anonymkode: 10512...767 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #64 Del Skrevet 5. mars 2023 Det er faktisk helt sinnsykt, skjønner ikke hvordan det går an engang.. Så bra du tar grep og masse lykke til 🙏🏻 Anonymkode: d3c95...c39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #65 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Handler ikke om kos engang.. det gjør det jo ekstra kjipt. Har ikke kosa meg så mye med mat som når jeg holdt vekta sist. Å ta tak i psykiske helsa er vel en av de første stegene her.. Anonymkode: 10512...767 Nettopp. PSYKOLOG Det er mer enn utseende og tallet på vekta du beskriver som en utfordring. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er faktisk helt sinnsykt, skjønner ikke hvordan det går an engang.. Så bra du tar grep og masse lykke til 🙏🏻 Anonymkode: d3c95...c39 Å? Du er overrasket over at det er noe som heter spiseforstyrrelser? Blir du sjokkert over at noen har en BMI på 17? Ikke? Nei? Du skjønner at det går an? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #66 Del Skrevet 5. mars 2023 Ikke fortvil, dette fikser du! Start med å få oversikt over hvor mange kalorier du må ha for å vedlikeholde din nåværende vekt, og målvekta di(om så en midlertidig målvekt på 120!). Da ser du litt hvor du skal legge deg kalorimessig. Google bmr kalkulator så finner du. Ha dog litt i bakhodet at selv om du selvsagt kan legge deg kalorimessig lavere enn vedlikehold for 120 kg(du vil gå ned fortere), ikke start for hardt, ikke start med 1500 kalorier liksom. Du har nok mye å ta tak i, og det er helt greit, men ikke kjør deg så hardt at du sprekker og ender opp på start igjen. Et annet godt råd er å ta for deg ett måltid av gangen; middagen er det kanskje mest å hente på, så se på hvilke endringer du kan gjøre der. Blir det mye pizza, burger osv.? Kan du finne mer kalorifattige alternativer, redusere porsjonsstørrelsen, vei opp og regn kalorier. Ikke glem kalorier i drikke, stekefett osv. Tenk gjennom når du skal spise snop, godteri osv. For noen funker det å reservere det til kun lørdag, for andre så spiser de heller litt hver dag. Tenk også gjennom hva du skal gjøre om du kjenner du har lyst til å sprekke eller har sprukket. Sett deg flere delmål, og et hovedmål rent vektmessig, og om du kan, gi deg selv en premie for hvert mål; nytt treningstøy, våpenkurs, fallskjermhopp, hva enn som måtte fenge. Men sett deg gjerne også andre mål på ei liste; klare å gå fra X til X uten å stoppe f.eks., ikke noe diffust som å "komme i bedre form." Så når du klarer nr. 1 på lista, strek den ut og start på neste. Bruk gjerne også målebånd og logg der også. Finn en aktivitet du klarer med og synes er ok, gåing og sykling er fint, jeg vil ikke anbefale løping når du er såpass tung. Jeg vet det er et upopulært forslag men; dra i bassenget. Brenner masse kalorier, og er mildt mot leddene dine. Finn noen i samme situasjon og dra sammen. Du kan sikkert finne noen på KG, eller andre forumer, lag en tiktok, youtube, blogg osv. Og et hardlært råd for min del; er du reelt sulten, ta deg ei brødskive. Ikke sult deg til du sprekker, for du blir ikke å vinne:P Du kan forsøke lavkarbo, men mtp. vekten din ville jeg snakket med lege først. Lavkarbo gjør gjerne at du går raskt ned i vekt særlig i starten, mens sluttresultatet gjerne er det samme som på lavkalori. Men det er klart det kan være veldig motiverende å gå ned fort i starten, men som noen som har forsøkt så blir det en del matlaging så kommer jo an på om du liker det eller ikke. Du kan også forhøre deg om slankeoperasjon om du tenker det kan være et alternativ, men husk; det er ikke noen quick fix, du vil ha mange restriksjoner etterpå. Kunne mealprepping vært noe? Jeg gjør dette i noen grad, primært frokost; 5 glass med havregryn, nøtter og frø står klart til hver mandag som jeg tar med og setter i skapet på jobb. Tilsetter jeg bare yoghurt og en banan. Men du kan selvsagt gjøre dette med alle måltider, så er alt veid opp på forhånd og du slipper å forholde deg til kaloritelling i det daglige, kun når du prepper. Jeg gikk ned 30kg for en del år siden, det var ikke enkelt, og du har nok en mye større oppgave forran deg, men det er mulig. Anonymkode: 64be7...df4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #67 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke fortvil, dette fikser du! Start med å få oversikt over hvor mange kalorier du må ha for å vedlikeholde din nåværende vekt, og målvekta di(om så en midlertidig målvekt på 120!). Da ser du litt hvor du skal legge deg kalorimessig. Google bmr kalkulator så finner du. Ha dog litt i bakhodet at selv om du selvsagt kan legge deg kalorimessig lavere enn vedlikehold for 120 kg(du vil gå ned fortere), ikke start for hardt, ikke start med 1500 kalorier liksom. Du har nok mye å ta tak i, og det er helt greit, men ikke kjør deg så hardt at du sprekker og ender opp på start igjen. Et annet godt råd er å ta for deg ett måltid av gangen; middagen er det kanskje mest å hente på, så se på hvilke endringer du kan gjøre der. Blir det mye pizza, burger osv.? Kan du finne mer kalorifattige alternativer, redusere porsjonsstørrelsen, vei opp og regn kalorier. Ikke glem kalorier i drikke, stekefett osv. Tenk gjennom når du skal spise snop, godteri osv. For noen funker det å reservere det til kun lørdag, for andre så spiser de heller litt hver dag. Tenk også gjennom hva du skal gjøre om du kjenner du har lyst til å sprekke eller har sprukket. Sett deg flere delmål, og et hovedmål rent vektmessig, og om du kan, gi deg selv en premie for hvert mål; nytt treningstøy, våpenkurs, fallskjermhopp, hva enn som måtte fenge. Men sett deg gjerne også andre mål på ei liste; klare å gå fra X til X uten å stoppe f.eks., ikke noe diffust som å "komme i bedre form." Så når du klarer nr. 1 på lista, strek den ut og start på neste. Bruk gjerne også målebånd og logg der også. Finn en aktivitet du klarer med og synes er ok, gåing og sykling er fint, jeg vil ikke anbefale løping når du er såpass tung. Jeg vet det er et upopulært forslag men; dra i bassenget. Brenner masse kalorier, og er mildt mot leddene dine. Finn noen i samme situasjon og dra sammen. Du kan sikkert finne noen på KG, eller andre forumer, lag en tiktok, youtube, blogg osv. Og et hardlært råd for min del; er du reelt sulten, ta deg ei brødskive. Ikke sult deg til du sprekker, for du blir ikke å vinne:P Du kan forsøke lavkarbo, men mtp. vekten din ville jeg snakket med lege først. Lavkarbo gjør gjerne at du går raskt ned i vekt særlig i starten, mens sluttresultatet gjerne er det samme som på lavkalori. Men det er klart det kan være veldig motiverende å gå ned fort i starten, men som noen som har forsøkt så blir det en del matlaging så kommer jo an på om du liker det eller ikke. Du kan også forhøre deg om slankeoperasjon om du tenker det kan være et alternativ, men husk; det er ikke noen quick fix, du vil ha mange restriksjoner etterpå. Kunne mealprepping vært noe? Jeg gjør dette i noen grad, primært frokost; 5 glass med havregryn, nøtter og frø står klart til hver mandag som jeg tar med og setter i skapet på jobb. Tilsetter jeg bare yoghurt og en banan. Men du kan selvsagt gjøre dette med alle måltider, så er alt veid opp på forhånd og du slipper å forholde deg til kaloritelling i det daglige, kun når du prepper. Jeg gikk ned 30kg for en del år siden, det var ikke enkelt, og du har nok en mye større oppgave forran deg, men det er mulig. Anonymkode: 64be7...df4 En ting til! Hvordan er psyken? Har du problemer med angst, depresjon, stress, dårlig søvn osv., søk hjelp for dette. Dette utgjør utrolig stor forskjell! Anonymkode: 64be7...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #68 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har faktisk veid mer enn nå, gikk ned til bmi 27 og hold vekta i 10 år. Depresjon, koronaperioden som jeg ble stuck hjemme og helsa som gikk på en smell. Prøvd å ta tak flere ganger under veis me. Bare går ikke. Nå har jeg greit å følge en plan i litt over en mnd og turte for første gang å gå på vekta i går. Men jeg er så lei meg og det er så håpløst. Føler jeg har tapt så fulstendig etter mange års kamp mor vekten. Men på en måte føles det bedre nå og jeg er på rett spor... me. Vet ikke... Anonymkode: 10512...767 Så bra! Da er du på rett vei! Jeg forstår at det føles tøft! Jeg er ikke der du er, men ligger selv fremdeles på en bmi over 35. Jeg har gått ned 12 kg de siste 6 mnd, men det føles som en mager trøst når jeg fremdeles veier rundt 100kg. jeg håper likevel du klarer å behalde den gode følelsen. Nå vet du at du veier 130kg. Ok, da trenger du ikke veie deg igjen på ei stund. Kjenn på mestringsfølelsen i å klare å holde deg til en plan. Når du ser at du har klart å følge opp over tid kan du evt prøve å veie deg på nytt, eller når du selv merker forskjell, enten på klær eller andre ting. Selv gikk jeg først på vekta da folk kommenterte at jeg var blitt tynnere. «Alle» så det visst. Så håper jeg du får hjelp med depresjonen. Anonymkode: cd32f...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #69 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er 33 år gammel, 175 og har nå kikka 130 kg! Må desperat ned i vekt, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og hvordan gå ned i vekt. Anonymkode: 10512...767 Det kommer jo veldig an på hvilke vaner du har idag? spiser du mye junk og søtsaker, og det "bare" er dårlige vaner, så er du heldig, for da er det jo bare å ta tak i uvanene. Det er ikke så veldig vanskelig. Relativt sett, mener jeg, sammenlignet med andre årsaker til overvekt. Men hvis du trøstespiser eller har en overspisingslidelse, så må du jo ta tak i det fra en helt annen vinkel, og begynne med det mentale. Hvis du allerede spiser sunt og teller kalorier, så er jo utfordringen litt mer "teknisk", og du kan ha nytte av tips av type lavkarbo elelr periodisk faste eller Spis deg fri. Vanskelig å gi råd uten å vite mer om hverdagen og vanene dine. Anonymkode: 41b1b...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #70 Del Skrevet 5. mars 2023 Cisco skrev (3 timer siden): Spis mindre. Beveg deg mer! det burde vært skuddpremie på folk som lirer av seg dette ordtaket som svar til folk som har et alvorlig problem. Gå i skammekroken. Anonymkode: 41b1b...ba3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #71 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere overvektige har altså hodet så dypt ned i sanden at det er flaut. Hjelpen man får er jo enten kostholdsveiledning (mindre inntak av kalorier), medisiner (mindre apetitt som fører til mindre inntak av kalorier) eller operasjon (både fysisk mindre inntak av mat og mindre opptak av kalorier). Det er mange årsaker til at en person ikke klarer å la være å spise for mye, men kalorier inn/ut er ikke en teori og den er hvertfall ikke utdatert. Anonymkode: 1932c...5cf her er det du som har hodet i sanden. Du trenger å oppdatere kunnskapen din. Det er ikke 1985. Anonymkode: 41b1b...ba3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #72 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror du virkelig ts har spist max 1700 kcal daglig de siste 3 årene? Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det er? Mange sliter psykisk og bruker mat for å regulere, men det handler fortsatt om kalorier. Og det riktige da er å søke hjelp hos psykolog for de underliggende problemene. Ikke nekte for at matinntak er grunnen til overvekt. Anonymkode: 1932c...5cf det er mange som lever med overvekt tross et kaloriinntak på 1700. Våkn opp. Lær mer. Vær litt ydmyk for det du faktisk ikke vet eller kan noe om. Anonymkode: 41b1b...ba3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #73 Del Skrevet 5. mars 2023 A-hunter skrev (2 timer siden): Det er alltid bare mat. Feil mat, feil type mat og feil mengde mat. Man blir ikke feit av andre ting enn mat og noen typer drikke. Men, i stedet for å sette halen rett sted på grisen skal overvekt og fedme selvfølgelig bortforklares med en masse urelevante unnskyldninger. Det hjelper sjelden eller aldri. Spis mindre og spis riktig. Kroppen din trenger ikke godteri eller mye øl. Sult er bare en følelse. Lær å leve med den. Ingen har noensinne dødd eller tatt skade av å føle seg sulten. Ekte sult er det som kommer etter tre, fire dager uten mat. Ta kontroll. det er identifisert over 100 årsaker til overvekt. Det er ytterst sjelden problemet "bare" er mat. Anonymkode: 41b1b...ba3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #74 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): det er mange som lever med overvekt tross et kaloriinntak på 1700. Våkn opp. Lær mer. Vær litt ydmyk for det du faktisk ikke vet eller kan noe om. Anonymkode: 41b1b...ba3 Da har de udiagnostisert stoffskiftesykdom. Og mange er det ikke. Anonymkode: 46966...f56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #75 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk helt sinnsykt, skjønner ikke hvordan det går an engang.. Så bra du tar grep og masse lykke til 🙏🏻 Anonymkode: d3c95...c39 skjerp deg. Det er ikke sinnsykt. Hvorfor mobber du? Anonymkode: 41b1b...ba3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #76 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da har de udiagnostisert stoffskiftesykdom. Og mange er det ikke. Anonymkode: 46966...f56 nei Anonymkode: 41b1b...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 5. mars 2023 #77 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det er identifisert over 100 årsaker til overvekt. Det er ytterst sjelden problemet "bare" er mat. Anonymkode: 41b1b...ba3 Hvorav 98 er vikarierende unnskyldninger. Den 99. er de ytterst få som har en sykdom. Resten skyldes mat. Men for all del - la oss for enhver pris unngå å snakke om elefanten i rommet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 5. mars 2023 #78 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): det burde vært skuddpremie på folk som lirer av seg dette ordtaket som svar til folk som har et alvorlig problem. Gå i skammekroken. Anonymkode: 41b1b...ba3 Hvorfor? Fordi det er 100% sjanse for at det virker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #79 Del Skrevet 5. mars 2023 1 minutt siden, A-hunter said: Hvorav 98 er vikarierende unnskyldninger. Den 99. er de ytterst få som har en sykdom. Resten skyldes mat. Men for all del - la oss for enhver pris unngå å snakke om elefanten i rommet. Stillesitting er nok også en grunn. Man kan spise svært mye mat om man "gønner på". Anonymkode: cc3c0...f14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #80 Del Skrevet 5. mars 2023 A-hunter skrev (1 minutt siden): Hvorav 98 er vikarierende unnskyldninger. Den 99. er de ytterst få som har en sykdom. Resten skyldes mat. Men for all del - la oss for enhver pris unngå å snakke om elefanten i rommet. du vet ikke hva du snakker om, og du fremstår ikke som mottagelig for kunnskap, så jeg avslutter diskusjonen med deg. https://forskning.no/overvekt-samfunn-sykdommer/forskere-slutt-a-skylde-pa-de-overvektige/1652489 Anonymkode: 41b1b...ba3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå