AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #21 Del Skrevet 5. mars 2023 Blizz1 skrev (9 minutter siden): Jeg har heller ikke tro på å spise 1500 kalorier for å gå raskest mulig ned i vekt. Spise normalt, normalt aktivitetsnivå og gå ned noen hundre gram eller et par kilo i måneden er nok. Spiser man 1500 kalorier går man på en kjempesmell når man skal begynne å spise "normalt" igjen. Altså… jeg er slank/normal(bmi21) og 1500-1600 er mitt vedlikeholdsnivå. Aldri drevet å slanket meg særlig, men må passe på hva jeg spiser for å ikke gå opp. Dette er å spise normalt for mange kvinner. Anonymkode: 1932c...5cf 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #22 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Start med å gå lange turer. Noen liker å kalle det powerwalks og de kjøper seg dyre hikingsko siden de tror alt virker bedre når det kalles noe på engelsk. Men du trenger ikke det, bare gå, ikke kjør, ikke ta bussen, gå. Gå (ikke kjør) til butikken kun når du er mett, ikke når du er sulten. Anonymkode: 69e6b...73a Du skjønner jo ikke hva powerwalk er, men ts bør gjøre som du skriver, gå lange turer. Powerwalk og hiking kan komme senere. Anonymkode: 0a4c0...5cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luka_S Skrevet 5. mars 2023 #23 Del Skrevet 5. mars 2023 Au, kjenner den alt for godt. For vel to år siden nærmet jeg meg 140 kg og tenkte at det gikk ikke lenger. La om livsstilen, lå i kaloriunderskudd og begynte å trene (forsiktig). Etter halvannet år sto jeg i stampe og vekta begynte å gå oppover igjen. Da gikk jeg til fastlegen og ba om hjelp. Fikk først prøve Mysimba, men på grunn av bivirkninger sluttet jeg på dem. Nå bruker jeg Saxenda, og vekta går nedover igjen. Har til sammen gått ned nesten 28 kg på to år. Det er ikke lett å gjøre dette på egen hånd, så søk hjelp hos fastlegen i første omgang, er mitt tips. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #24 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er 160 høy å veier 80 kg . Det er også mye Anonymkode: 83b62...452 Jeg er 150 og veier 45 kg. Det er normalvektig. Anonymkode: 3817f...724 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #25 Del Skrevet 5. mars 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er like høy og fikk hjelp hos lege, bruker nå et legemiddel som heter mysimba. Noen får bivirkninger som kvalme av dem, ikke merket noe. Snert mistet 20 kg på 4 mnd. De «fikser» hodet og fokus på mat. Anonymkode: 301b4...23f Jeg fikk blodpropp av denne. Vær på vakt ❤️ Anonymkode: a1945...6cf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 5. mars 2023 #26 Del Skrevet 5. mars 2023 Kutt ut enten fett eller karbohydrater. Kombinasjonen av fett og karbohydrater fører til at man legger på seg. Skritteller er også kjekt. Prøver å gå mellom 10000 og 20000 skritt hver dag og det hjelper bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 5. mars 2023 #27 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Altså… jeg er slank/normal(bmi21) og 1500-1600 er mitt vedlikeholdsnivå. Aldri drevet å slanket meg særlig, men må passe på hva jeg spiser for å ikke gå opp. Dette er å spise normalt for mange kvinner. Anonymkode: 1932c...5cf Når handlet dette om deg? Tråden handler om en person på 130 kg. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #28 Del Skrevet 5. mars 2023 Det korte svaret er: spis mindre. Men nå vet jo vi ingenting om hva som er din bakgrunn. Har du prøvd å gå med i vekt før? Hvis du ikke klarer å lage og iverksette en plan på egenhånd ville jeg tatt en prat med fastlegen, eventuelt få henvisning videre og få hjelp til å sette opp en plan med et balansert kosthold med passelig kalorier. Basert på egen erfaring: spis både karbohydrater, fett og proteiner, rikelig med grønnsaker, men unngå for mye tilsatt sukker. Prøv å finne ut hva som gir metthetsfølelse uten for mange kalorier. jeg kjenner folk som har mista flere kg på å kutte ut sukkerholdig drikke(som eneste tiltak). Anonymkode: cd32f...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #29 Del Skrevet 5. mars 2023 Huff så mange dårlige svar her. Jeg støtter de som sier gå til legen. Kalorier ut/inn-teorien er jo i stor grad utdatert. Men det er masse hjelp å få! Heier på deg! Anonymkode: 51a00...f91 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 5. mars 2023 #30 Del Skrevet 5. mars 2023 Begynn i det små. Legg inn turer i hverdagen, 30-60 min. Kan du gå eller sykle til jobben ? Dropp småpisingen gjennom dagen som sjokolade, chips osv. Spis regelmessig, drikk mye vann erstatt brus med brus uten sukker evt sukkerfri saft. Tipper du småspiser mye, for det gjorde jeg før jeg tok tak og gikk ned 40 kg med å droppe unødig småspising og begynte å gå til jobben. Jeg sparte enormt mange kalorier på å droppe småspisingen, spesielt når småspisingen er usunn som smågodt, chips, sjokolade osv. Ha sunne alternativer som vannmelon, bær, skjær opp agurk og gulerot å ha i vann. Sukkerfri pastiller og brus uten sukker når søtbehovet tar helt overhånd. Jeg lærte kjapt hvor enormt mage unødvendig kalorier jeg fikk i meg som egentlig ikke gjorde noen ting for meg. Etter hvert kuttet jeg også i unødvendig pålegg og fant sunnere alternativer til middager. Feks så kuttet jeg alt av pålegg med sukker og erstattet det med feks egg, skinke, roastbiff , kyllingpålegg, masse agurk og tomat og salat til. Middagene laget jeg masse rent kjøtt som kylling, biff og kalkun, gode salater grillede grønnsaker, bakt potet. Droppet feite sauser med laget egne dressinger og sauser. Et hav med kalorier å spare. Lagde feks hamburger av karbonadedeig, masse gode grønnsaker og hjemmelagd dressing. Spiste masse god mat i moderate mengder. Spiste meg mett men ikke stapp mett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 5. mars 2023 #31 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Huff så mange dårlige svar her. Jeg støtter de som sier gå til legen. Kalorier ut/inn-teorien er jo i stor grad utdatert. Men det er masse hjelp å få! Heier på deg! Anonymkode: 51a00...f91 Kalorier inn/ut er nok ikke utdatert, stemmer mer for det enn å tilføre kroppen alt mulig av legemidler. Uansett så går man IKKE ned om man ikke gjør noe med kostholdet. Det er jo å dempe sultfølelse disse medisinene gjør, og da spiser man mindre og går ned i vekt, ergo kalorier inn vs kalorier ut. Er selv overvektig, fikk tilbud av lege om å få teste en av disse slankemidlene, ville ikke, har nå gått ned 17 kg på egenhånd, veier meg hos lege en g i mnd. Lagt om kosten og leer meg litt mer. Kuttet drastisk på raske karbohydrater og generelt sukker. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cisco Skrevet 5. mars 2023 #32 Del Skrevet 5. mars 2023 Spis mindre. Beveg deg mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #33 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Huff så mange dårlige svar her. Jeg støtter de som sier gå til legen. Kalorier ut/inn-teorien er jo i stor grad utdatert. Men det er masse hjelp å få! Heier på deg! Anonymkode: 51a00...f91 Ozempic øker faren for kreft og man må gå på dem livet ut. I tillegg kan man bli temmelig dårlig av dem. Jeg hater å være kvalm og har ikke særlig lyst på å prøve ut den typen medisiner kun pga. overvekt. Holder meg til trening og bedre kosthold. Anonymkode: 46966...f56 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #34 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Huff så mange dårlige svar her. Jeg støtter de som sier gå til legen. Kalorier ut/inn-teorien er jo i stor grad utdatert. Men det er masse hjelp å få! Heier på deg! Anonymkode: 51a00...f91 Dere overvektige har altså hodet så dypt ned i sanden at det er flaut. Hjelpen man får er jo enten kostholdsveiledning (mindre inntak av kalorier), medisiner (mindre apetitt som fører til mindre inntak av kalorier) eller operasjon (både fysisk mindre inntak av mat og mindre opptak av kalorier). Det er mange årsaker til at en person ikke klarer å la være å spise for mye, men kalorier inn/ut er ikke en teori og den er hvertfall ikke utdatert. Anonymkode: 1932c...5cf 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #35 Del Skrevet 5. mars 2023 Luka_S skrev (1 time siden): Au, kjenner den alt for godt. For vel to år siden nærmet jeg meg 140 kg og tenkte at det gikk ikke lenger. La om livsstilen, lå i kaloriunderskudd og begynte å trene (forsiktig). Etter halvannet år sto jeg i stampe og vekta begynte å gå oppover igjen. Da gikk jeg til fastlegen og ba om hjelp. Fikk først prøve Mysimba, men på grunn av bivirkninger sluttet jeg på dem. Nå bruker jeg Saxenda, og vekta går nedover igjen. Har til sammen gått ned nesten 28 kg på to år. Det er ikke lett å gjøre dette på egen hånd, så søk hjelp hos fastlegen i første omgang, er mitt tips. Får du mer saxenda?! Eller.. Du må betale det selv fremover? Gikk på det jeg og men vedtaket gikk ut 1 feb, må betale resten selv.. 🙄 Anonymkode: 00295...4eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #36 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det korte svaret er: spis mindre. Men nå vet jo vi ingenting om hva som er din bakgrunn. Har du prøvd å gå med i vekt før? Hvis du ikke klarer å lage og iverksette en plan på egenhånd ville jeg tatt en prat med fastlegen, eventuelt få henvisning videre og få hjelp til å sette opp en plan med et balansert kosthold med passelig kalorier. Basert på egen erfaring: spis både karbohydrater, fett og proteiner, rikelig med grønnsaker, men unngå for mye tilsatt sukker. Prøv å finne ut hva som gir metthetsfølelse uten for mange kalorier. jeg kjenner folk som har mista flere kg på å kutte ut sukkerholdig drikke(som eneste tiltak). Anonymkode: cd32f...02f Vil bare tilføre, fordi jeg kjenner folk som har feila på dette(for meg er det andre ting som har ført til vektoppgang). Et råd er å spise mye salat og grønnsaker, men for noen er grønnsaker=grønnsaker med smør/feit saus og salat= litt grønnsaker, fetaost el.l., masse feit dressing (og dette har da vært en del sv kostholdet som har gitt overvekt), så når de tror de spiser kalorifattige grønnsaker så øker de energiinntaket voldsomt med fett. Selv har jeg fått mye støtte og struktur i å prate med ei venninne som er klinisk ernæringsfysiolog. Det hun sier er at mange av de hun møter på har egentlig mye kunnskap, men klarer likevel ikke se sitt eget kosthold, og det ser jeg selv. Når hun har påpekt ting blir jeg flau over ikke å ha sett det selv, men det har hjulpet MYE! Jeg orker ikke å sulte meg, og nå går jeg egentlig med i vekt uten å merke det bed å ha blitt oppmerksom på noen uvaner og endra litt på maten. Anonymkode: cd32f...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #37 Del Skrevet 5. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Dere overvektige har altså hodet så dypt ned i sanden at det er flaut. Hjelpen man får er jo enten kostholdsveiledning (mindre inntak av kalorier), medisiner (mindre apetitt som fører til mindre inntak av kalorier) eller operasjon (både fysisk mindre inntak av mat og mindre opptak av kalorier). Det er mange årsaker til at en person ikke klarer å la være å spise for mye, men kalorier inn/ut er ikke en teori og den er hvertfall ikke utdatert. Anonymkode: 1932c...5cf Åh herregud, jeg har aldri vært overvektig. Det betyr derimot ikke at jeg tror at jeg har løsningen på et problem som all verdens forskere ikke klarer å finne. Det man vet, er at hva som fungerer er individuelt. Årsakene til overvekt kan være sammensatte og forskjellige. Foreslår at du leser deg opp litt. Anonymkode: 51a00...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #38 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså… jeg er slank/normal(bmi21) og 1500-1600 er mitt vedlikeholdsnivå. Aldri drevet å slanket meg særlig, men må passe på hva jeg spiser for å ikke gå opp. Dette er å spise normalt for mange kvinner. Anonymkode: 1932c...5cf Enig, men de fleste slanker seg så de kan spise 400 gram melkesjokolade til middag hver dag igjen. Anonymkode: 30886...a70 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #39 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er 33 år gammel, 175 og har nå kikka 130 kg! Må desperat ned i vekt, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og hvordan gå ned i vekt. Anonymkode: 10512...767 Om du har mulighet til å bruke penga på det. kan du få hjelp av PT og ernæringsfysiolog for å komme deg i gang. Ellers er å komme i gang med trening, spise sunnere og kutte småspising. Forbrenne mer enn man får inn. Anonymkode: cb01d...fed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #40 Del Skrevet 5. mars 2023 Dere som fortsatt tror kalorier inn-ut-teorien stemmer, anbefaler å lese dette (forskning fra Harvard medical school): https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/stop-counting-calories Anonymkode: 51a00...f91 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå