Gå til innhold

Fy faen, bikka 130 kg!😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Chupacabra skrev (1 time siden):

Dette er sofasliternes trøst. Da har man en unnskyldning for å sitte i sofaen, fordi det finnes en myte om at fysisk aktivitet ikke hjelper.

Jo bedre form man er i, desto mer kan man forbrenne med trening. Olav Tufte lå på rundt 10 000 kcal pr. dag. Det er svært mye mat.

Sofasliternes TRØST???  Hadde trening virket, så hadde de hoppet ut av sofaen og inn å nærmeste treningssenter, for da hadde jo fedmeproblemet vært løst. De fleste ville giddet noe som faktisk virker! det er ingen som ønsker å være overvektig.

Men forskningen viser at det IKKE virker. Vi tjener ingenting på å opprettholde myten om at fysisk aktivitet er viktig i forhold til overvekt.

https://forskning.no/overvekt-trening/vektokningen-i-befolkningen-skyldes-ikke-mindre-fysisk-aktivitet/1864101

https://forskning.no/trening-overvekt/lite-aktivitet-forklarer-neppe-fedmeepidemien/441190

https://forskning.no/trening-overvekt/beveger-vi-oss-mindre-enn-for/441062

Jeg er så møkka lei av alle de selvutnevnte ekspertene på KG som alltid vet bedre enn ekspertene på fedme.

Anonymkode: 41b1b...ba3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sofasliternes TRØST???  Hadde trening virket, så hadde de hoppet ut av sofaen og inn å nærmeste treningssenter, for da hadde jo fedmeproblemet vært løst. De fleste ville giddet noe som faktisk virker! det er ingen som ønsker å være overvektig.

Men forskningen viser at det IKKE virker. Vi tjener ingenting på å opprettholde myten om at fysisk aktivitet er viktig i forhold til overvekt.

https://forskning.no/overvekt-trening/vektokningen-i-befolkningen-skyldes-ikke-mindre-fysisk-aktivitet/1864101

https://forskning.no/trening-overvekt/lite-aktivitet-forklarer-neppe-fedmeepidemien/441190

Jeg er så møkka lei av alle de selvutnevnte ekspertene på KG som alltid vet bedre enn ekspertene på fedme.

Jeg vet om mange som har hatt god virkning av gåturer på kvelden. Både for aktivitet og helse, men like mye at den tiden de er på tur (eller er på treningssenter) betyr mindre tid i sofaen med snacks. Og når man er mer fysisk aktiv ønsker man kanskje ikke å «ødelegge» det med sjokolade rett etterpå? Det er jo helt meningsløst at dere skriver «trening er ikke noe vits», «kaloriunderskudd er en myte» osv, folk blir jo motløse. Vi er da mange som har klart å slanke oss?

Anonymkode: 1932c...5cf

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet om mange som har hatt god virkning av gåturer på kvelden. Både for aktivitet og helse, men like mye at den tiden de er på tur (eller er på treningssenter) betyr mindre tid i sofaen med snacks. Og når man er mer fysisk aktiv ønsker man kanskje ikke å «ødelegge» det med sjokolade rett etterpå? Det er jo helt meningsløst at dere skriver «trening er ikke noe vits», «kaloriunderskudd er en myte» osv, folk blir jo motløse. Vi er da mange som har klart å slanke oss?

Enig med deg. Og overspising har ofte med psyken å gjøre. Mens gåturer og psykisk aktivitet er bra for psyken. Ikke bare får man frisk luft og trim, men man skal ikke undervurdere følelsen av å føle seg flink etter en tur ut.

Anonymkode: b5c0c...f4d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fysisk aktivitet er da viktig og nyttig for kropp og helse uansett. Det blir litt for enkelt å bare avfeie det med at det ikke virker. 
Å bli sittende pal i sofaen gjør iallfall ingen noe godt ift overvekt. 

Er man kraftig overvektig trenger man nok noen flere grep ja, men fysisk aktivitet er også en del av bildet. 

Anonymkode: 6e60c...f2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med deg. Og overspising har ofte med psyken å gjøre. Mens gåturer og psykisk aktivitet er bra for psyken. Ikke bare får man frisk luft og trim, men man skal ikke undervurdere følelsen av å føle seg flink etter en tur ut.

..mente selvfølgelig FYSISK aktivitet 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget er å finne en ny livstil som passer deg. Liker du å jogge så jogger du foretrekker du gåturer eller svømming så gjør du det. Du må rett og slett gjøre noe du liker. Nytter ikke å være ambisiøs å legge opp til jogging og harde treningsøkter på treningssenter når du hater hvert minutt. Trening skal være noe du liker å gjøre som du trives med. Samme gjelder maten. Liker du å telle kalorier å spise variert som feks Grethe rode eller vektklubben så gjør du det. Poenget er at dette er en livstilsforandring å ikke noe du bare skal gjøre i noen måneder. Det må rett og slett være noe du kan leve med 👍

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fysisk aktivitet er da viktig og nyttig for kropp og helse uansett. Det blir litt for enkelt å bare avfeie det med at det ikke virker. 

Er man kraftig overvektig trenger man nok noen flere grep ja, men fysisk aktivitet er også en del av bildet. 

Selvfølgelig er det viktig for helsen. Men det er ikke løsningen på overvekt og fedme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nå viste jeg til en lang rekke artikler som omtaler studier og forskning som alle peker mot at fysisk aktivitet ikke er løsningen på overvelt og fedme. Og dette avfeier du enkelt med å påstå at det er jeg som avfeier noe enkelt. Men det er jo du som sitter og synser og avfeier uten å vise til noen dokumentasjon for det du sier. Så da er vel ikke jeg, men du, som driver med enkel avfeiing?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Akkurat det samme tenkte jeg.. jeg spiser 1500kalorier om dagen til vanlig. Som vedlikehold. Er det liksom slankekosthold for noen?? 

Anonymkode: 538aa...bf4

Ja, jeg går ned på 1500 kcal. Jeg går ned nå også, på 1800 kcal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/5/2023 at 12:21 AM, AnonymBruker said:

Du får nok masse svar á la det over. Typ "skjerp deg, spis mindre og beveg deg mer" (veldig hjelpsomt 🙄). Men med så betydelig fedme vil jeg som andre nevner anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din. Det finnes god hjelp, om det så er medisiner eller råd. 

Ta tak i det nå, masse lykke til 🙂 

Anonymkode: b5a78...a07

Å ta tak = Spise mindre og bevege seg mer,  ikke trykke trynet fullt i medikamenter..

Anonymkode: af5c4...b8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

OMG, for et svar på ts sitt innlegg🙄

Anonymkode: 15ea3...009

Er det så rart at flere hiver seg med og ønsker å gå ned i vekt? Kanskje hun som skrev innlegge også ønsket råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 23.52):

Jeg er 33 år gammel, 175 og har nå kikka 130 kg! Må desperat ned i vekt, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og hvordan gå ned i vekt. 

Anonymkode: 10512...767

For 1,5 år siden veide jeg 135 kg. Jeg er litt høyere enn deg, er 179 cm høy. Og da en BMI på ca 42. Jeg er en god del eldre enn deg, jeg er midt i 50-årene, kvinne. 

Jeg meldte meg inn i VG vektklubb, og la inn mine dataer, og at jeg ønsket å gå ned mellom 0,5 - 0,8 kg pr uke. 
STarta vel med kcal inntak på like over 2000 kcal daglig.

Spiste helt vanlig mat, men mer grønnsaker. Til alle måltider. Og da mindre mat enn jeg hadde spist, og kutta søtsaker bortsett fra litt på lørdagen. Hadde jeg kutta lørdagen også, så hadde jeg nok gått på en smell. Er greit å ha den dagen å vite at man kan unne seg litt uten dårlig samvitighet.

Jeg holdt vel på over 6 mnd før jeg gradvis begynte å trene, kanskje nærmere 10 mnd også.

Jeg har fortsatt en del kg igjen - men nå er jeg på tosifret antall kg. 

Er aktiv med trening 3 ganger i uka, litt kondisjon og styrke, for det synes jeg er gøy. Og går litt turer i tillegg. 

Kg går mye saktere nedover nå, men det er helt greit. 

Nå spiser jeg ca 1700 kcal daglig. Helt vanlig mat, men fortsatt mye grønnsaker. Grønnsaker til hvert måltid, også frokost og lunsj, da blir det ofte gulrot, paprika, tomater og agurk.

Lykke til

Anonymkode: 0fc26...baa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, noen får det til, men de er unntaket. Det finnes overveldende mye forskning nå som viser at det er mye mer komplekst enn kaloritelling, eller  enkle ordtak som "spis mindre og beveg deg mer" eller vektnedgang gjennom trening.

Her kan du lese om et opprop signert av 100 forskere innen organisasjoner og forskningssentre som forsker på fedme. Et par sitater (lenke nederst):

”Overvektige mennesker har ikke valgt å veie for mye. De kan ikke bare ta seg sammen og spise mindre. For overvekt er en kronisk tilstand som skyldes genetikk, komplekse biologiske prosesser, samfunnsstrukturer, oppvekst og mye annet.

Likevel opplever mange overvektige at de møter fordommer i hverdagen på arbeidsmarkedet, i utdanningssystemet og i helsevesenet, viser en ny forskningsgjennomgang, nettopp publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Medicine. – Mennesker med overvekt møtes ofte av en gjennomgripende, varig form for sosial stigmatisering, konkluderer forskerne.

(...)

Overvekt er ikke selvforskyldt, men kan snarere betegnes som en sykdom eller en kronisk tilstand, skriver de. Jens Meldgaard Bruun, som er klinisk professor og overlege ved Aarhus Universitet og Steno Diabetes Center, er enig.

– Vi må vekk fra den ideen om at folk er skyld i det selv, sier han.

(...)

Mads Tang-Christensen, som er forskningssjef i bedriften Novo Nordisk, kaller erklæringen «supersterk».

– Den tar for seg alle de ulike formene for stigma overvektige er utsatt for, samt hvilke konsekvenser det har. Erklæringen viser at det er bred vitenskapelig konsensus om at overvekt ikke er folks eget valg, sier Tang-Christensen.”

Kilde:

https://forskning.no/overvekt-samfunn-sykdommer/forskere-slutt-a-skylde-pa-de-overvektige/1652489

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, noen får det til, men de er unntaket. Det finnes overveldende mye forskning nå som viser at det er mye mer komplekst enn kaloritelling, eller  enkle ordtak som "spis mindre og beveg deg mer" eller vektnedgang gjennom trening.

Her kan du lese om et opprop signert av 100 forskere innen organisasjoner og forskningssentre som forsker på fedme. Et par sitater (lenke nederst):

”Overvektige mennesker har ikke valgt å veie for mye. De kan ikke bare ta seg sammen og spise mindre. For overvekt er en kronisk tilstand som skyldes genetikk, komplekse biologiske prosesser, samfunnsstrukturer, oppvekst og mye annet.

Likevel opplever mange overvektige at de møter fordommer i hverdagen på arbeidsmarkedet, i utdanningssystemet og i helsevesenet, viser en ny forskningsgjennomgang, nettopp publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Medicine. – Mennesker med overvekt møtes ofte av en gjennomgripende, varig form for sosial stigmatisering, konkluderer forskerne.

(...)

Overvekt er ikke selvforskyldt, men kan snarere betegnes som en sykdom eller en kronisk tilstand, skriver de. Jens Meldgaard Bruun, som er klinisk professor og overlege ved Aarhus Universitet og Steno Diabetes Center, er enig.

– Vi må vekk fra den ideen om at folk er skyld i det selv, sier han.

(...)

Mads Tang-Christensen, som er forskningssjef i bedriften Novo Nordisk, kaller erklæringen «supersterk».

– Den tar for seg alle de ulike formene for stigma overvektige er utsatt for, samt hvilke konsekvenser det har. Erklæringen viser at det er bred vitenskapelig konsensus om at overvekt ikke er folks eget valg, sier Tang-Christensen.”

Kilde:

https://forskning.no/overvekt-samfunn-sykdommer/forskere-slutt-a-skylde-pa-de-overvektige/1652489

Så null ansvar for egne handlinger mao?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hva du velger å gjøre, så er det viktigste å være tålmodig. Bare en liten endring som å kutte ned på en brødskive mindre om dagen, eller bytte ut en usunn matvare med en mer sunn, vil i det lange løp gjøre at du sakte går nedover i vekt - men ingen raser ned i vekt over natta. Derimot vil slike små endringer være flott skritt mot en varig livsstil og ikke en hurtigdiett. Det tar tid, ofte år, å komme seg til en sunn BMI. Kanskje demotiverende å se at vekta er den samme etter to uker - men plutselig er den mindre etter en måned. 

Og ikke vær redd for å kjenne på litt sult! Det er ikke farlig å være sulten. Kanskje kan periodisk faste (spisevindu mellom 10-18, eller 12-20), være en fin måte å lære å kjenne på sulten. Da er det også lettere å unngå den klassiske kveldssnacksingen når man blir fysen etter middag.

Kast deg også uti noe nytt av aktivitet hvor du kan lære litt! Hva med svømming, sykling eller ski? Da kan fokuset være på å lære seg teknikk bedre (go slow to speed up) - som kan være veldig gøy - fremfor å tenke at man skal gi full guffe og at det oppleves slitsomt. 

Lykke til!

Anonymkode: af285...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så null ansvar for egne handlinger mao?

Det var vel ikke presis det jeg sa, hvis du leser det ordentlig?

Med teskjeer: Jeg har ikke gjort noe forsøk på å ta med alle aspekter, herunder hva, om noe, den enkelte kan gjøre selv. Det er det hundre andre som gjør.

Jeg peker bare på at det bred enighet mellom eksperter på fedme om at overvekt er en kronisk tilstand som skyldes genetikk, komplekse biologiske prosesser, samfunnsstrukturer, oppvekst og mye annet.

Jeg vet ikke hva svaret på ditt spørsmål er. Jeg prøver bare å peke på at det ikke er så enkelt som de fleste som svarer i tråden later til å tro.

Du lærer ikke noe nytt med å gå til angrep på budbringeren med et aggressivt "Så null ansvar for egne handlinger mao?"

Det er ikke jeg som har designet menneskekroppen og bestemt at overvekt er komplisert, så det spørsmålet får du ta opp med de som har ansvar for denne tekniske feilen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 23.52):

Jeg er 33 år gammel, 175 og har nå kikka 130 kg! Må desperat ned i vekt, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og hvordan gå ned i vekt. 

Anonymkode: 10512...767

Spis halvparten av det du spiser, og begynn å gå litt eller gjør andre aktiviteter som ikke er så kombinerbar med å spise. 
Så kan du og ta grep som å ikke gjøre det å spise til"kos", eller at man glemmer hvor mye man spiste; Spis sittende ved et bord, ikke tv, mobil eller noe å lese mens du spiser. 

Anonymkode: 61102...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det viktig for helsen. Men det er ikke løsningen på overvekt og fedme.

Men må det være kun en løsning da?  Folk her kommer jo med mange sammensatte råd. Både mer fysisk aktivitet, små endringer i kostholdet (både mengde og type mat), psykologhjelp og kanskje tabletter for apetittkontroll. Mange anbefaler en tur til fastlegen for å sjekke at blodprøver osv er som de skal, samt at hun kan få henvisning til ernæringsfysiolog. Det er jo derfor man snakker om livsstilsendring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke prøvd ut en crazy diett om du ikke er 100% motivert. Jeg har det motsatte problemet og min erfaring er at grønnsaker før annen mat til hvert måltid metter så mye at man får i seg mindre mat enn man ellers ville gjort. Ville også begynt å gå. Ikke gå så hardt ar du mister lysten, men hør på musikk og gå rolig de første ukene. Så øker du tempoet og lengden etterhvert. Målet er ikke i første omgang at du skal gå ned i vekt med det men at du skal venne kroppen og hodet til å tåle treningen. Da bevarer du lysten og unngår skader. Ville ventet noen uker før jeg så på vekta etter å ha begynt.

Selv om jeg har en bmi på 21,5 kan jeg enkelt gå ned mange kilo bare ved å gå. Det er fordi kroppen min tåler det. Har liten tro på å lide seg ned i vekt med HIIT og diett X.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (13 minutter siden):

Ville ikke prøvd ut en crazy diett om du ikke er 100% motivert. Jeg har det motsatte problemet og min erfaring er at grønnsaker før annen mat til hvert måltid metter så mye at man får i seg mindre mat enn man ellers ville gjort. Ville også begynt å gå. Ikke gå så hardt ar du mister lysten, men hør på musikk og gå rolig de første ukene. Så øker du tempoet og lengden etterhvert. Målet er ikke i første omgang at du skal gå ned i vekt med det men at du skal venne kroppen og hodet til å tåle treningen. Da bevarer du lysten og unngår skader. Ville ventet noen uker før jeg så på vekta etter å ha begynt.

Selv om jeg har en bmi på 21,5 kan jeg enkelt gå ned tolv kilo på tre uker bare ved å gå. Det er fordi kroppen min tåler det. Har liten tro på å lide seg ned i vekt med HIIT og diett X.

12 kilo på 3 uker? det er 4kilo i uken, å en kilo tilsvarer sånn omtrent 7000 kalorier. du må da ha et underskudd på 28000 kalorier i uken, eller 4000 om dagen. siden 4000 er ca dobbelt så mye som vedlikeholdskaloriene til mange så skal du jammen meg gå mye for å forbrenne 4000 ekstra kalorier i døgnet.

Anonymkode: bf372...e4a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...