AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #41 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som fortsatt tror kalorier inn-ut-teorien stemmer, anbefaler å lese dette (forskning fra Harvard medical school): https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/stop-counting-calories Anonymkode: 51a00...f91 YES! Og mens man dingler med forskning så fortsetter man å være feit. For oss spiller det ingen rolle hva dere velger å gjøre. Anonymkode: 30886...a70 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #42 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere som fortsatt tror kalorier inn-ut-teorien stemmer, anbefaler å lese dette (forskning fra Harvard medical school): https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/stop-counting-calories Anonymkode: 51a00...f91 Tror du virkelig ts har spist max 1700 kcal daglig de siste 3 årene? Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det er? Mange sliter psykisk og bruker mat for å regulere, men det handler fortsatt om kalorier. Og det riktige da er å søke hjelp hos psykolog for de underliggende problemene. Ikke nekte for at matinntak er grunnen til overvekt. Anonymkode: 1932c...5cf 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #43 Del Skrevet 5. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: YES! Og mens man dingler med forskning så fortsetter man å være feit. For oss spiller det ingen rolle hva dere velger å gjøre. Anonymkode: 30886...a70 Igjen, jeg har aldri vært overvektig, jeg har en BMI på 22. Men mobbing har alltid engasjert meg. Du kan fortsette å mobbe så mye du vil, men ingen blir tynnere av det (bortsett fra de du klarer å mobbe inn i anorexia). Hvordan i all verden tror du at du vet bedre enn forskere fra Harvard? Er du bare rett og slett et perfekt eksempel på Dunning–Kruger-effekten? Anonymkode: 51a00...f91 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #44 Del Skrevet 5. mars 2023 Denne «alt eller ingenting» tankegangen er mye av grunnen til at du veier 130 kg. Jeg skjønner det er hardt å se tallet, men de fleste med den vekten har et helseproblem utover «mat er godt». Ta kontakt med lege, psykolog - og ta en dag av ganga. Ikke ha mål om å veie X antall kilo - men fokuser på å endre årsakene til at det ble slik. Det er nesten aldri bare mat. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #45 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Igjen, jeg har aldri vært overvektig, jeg har en BMI på 22. Men mobbing har alltid engasjert meg. Du kan fortsette å mobbe så mye du vil, men ingen blir tynnere av det (bortsett fra de du klarer å mobbe inn i anorexia). Hvordan i all verden tror du at du vet bedre enn forskere fra Harvard? Er du bare rett og slett et perfekt eksempel på Dunning–Kruger-effekten? Anonymkode: 51a00...f91 👏👏👏👏👏👏👏 Den mobbingen viser forskning at faktisk gjør folk tjukkere. Men det er ikke nøye når hets og hat ligger bak - faktisk er det en enorm fordel. Pun intended 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #46 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså… jeg er slank/normal(bmi21) og 1500-1600 er mitt vedlikeholdsnivå. Aldri drevet å slanket meg særlig, men må passe på hva jeg spiser for å ikke gå opp. Dette er å spise normalt for mange kvinner. Anonymkode: 1932c...5cf Det er ikke anbefalt nei. Det er heller ikke normalt for mange i henhold til anbefalinger. Det ANBEFALTE for normalt aktive kvinner er ca 2-2200 kalorier. Mye aktiv = mer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #47 Del Skrevet 5. mars 2023 Be fastlegen om hjelp. Følg hjelpen så mye du klarer. Skriv opp hva du spiser og drikker. ALT ikke pynt på det. Kanskje du kan bytte ut noe til sunnere alternativer. Bruk en kaloriteller app og før inn alt. Begynn å gå litt hver dag. Feks 2x1.5 km Anonymkode: df3c3...bb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #48 Del Skrevet 5. mars 2023 Kaloriteller appen kan hjelpe deg å finne sunnere alternativer. Tro meg det skal ikke så mye til. Har gjort det selv. Anonymkode: df3c3...bb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #49 Del Skrevet 5. mars 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Det er ikke anbefalt nei. Det er heller ikke normalt for mange i henhold til anbefalinger. Det ANBEFALTE for normalt aktive kvinner er ca 2-2200 kalorier. Mye aktiv = mer. Jepp. Jeg har gått ned og spist 3000 kcal daglig, kun ved å øke aktivitetsnivået mitt. Veide 96 pg er nå 93. Har fått motivasjon til å ta tak i kostholdet nå, og føler meg mye bedre etter å ha tilbakelagt mange km. Ikke løpt, kun gått turer. Anonymkode: 46966...f56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #50 Del Skrevet 5. mars 2023 Jeg veide 125 kilo og er 178, er nå 80 kilo. Det går an å endre på det! Jeg begynte så smått med å gå turer hver kveld. Og ta en liten ting av gangen, spise noe mindre måltider, av og til knekkebrød i stedet for brød, og en mindre sjokolade i stedet for en stor. Jeg begynte også å telle kalorier (med Vektklubb) for å gjøre meg mer bevisst på hvor mye kalorier det var i maten min. Små, små steg. Det er ingen vits i å "slutte helt med sukker" osv, da går det bare mer i dass er min erfaring (selv om det sikkert funker for noen få). Etter hvert trente jeg styrke og løp en del, og fortsatte med mindre måltider. Det har vært beinhardt, men det er mulig. Jeg har og slitt mye med overspising og har fortsatt et anstrengt forhold til mat, så har prøvd å ta tak i det og. Ingen "nei"-mat og "ja"-mat. Alt er ja-mat, i en viss mengde. Jeg har tro på å spise alt, bare ha et mer bevisst forhold til det. Jeg har gått ned og fortsatt spist sjokolade 😊 Anonymkode: 412f9...a7b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #51 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ozempic øker faren for kreft og man må gå på dem livet ut. I Hvor har du fått det ifra? Og man må ikke gå på det resten av livet, om man endrer kostholdet Anonymkode: ea016...ae2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #52 Del Skrevet 5. mars 2023 De fleste med et normalt forhold til mat og kropp ender ikke med en bmi på over 40. Det viktigste er å ta tak i de underliggende årsakene, så du kan få hjelp til å bryte mønstrene som gjorde at du endte opp der du er nå. Fastlegen er en fin plass å begynne. Lykke til! Anonymkode: 7556d...e42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #53 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor har du fått det ifra? Produsenten, blant annet. Ozempic® may cause serious side effects, including: Possible thyroid tumors, including cancer. Tell your health care provider if you get a lump or swelling in your neck, hoarseness, trouble swallowing, or shortness of breath. These may be symptoms of thyroid cancer. In studies with rodents, Ozempic® and medicines that work like Ozempic® caused thyroid tumors, including thyroid cancer. It is not known if Ozempic® will cause thyroid tumors or a type of thyroid cancer called medullary thyroid carcinoma (MTC) in people. Do not use Ozempic® if you or any of your family have ever had MTC, or if you have an endocrine system condition called Multiple Endocrine Neoplasia syndrome type 2 (MEN 2). https://www.ozempic.com/important-safety-information.html --- Thyroid cancer risk Ozempic has a boxed warningTrusted Source about the possible risk of thyroid cancer. Ozempic has caused thyroid cancer in animals. It’s unclear if this drug also increases thyroid cancer risk in humans. However, to lower the possible risk of thyroid cancer, don’t use Ozempic if: you have a rare genetic condition called multiple endocrine neoplasia type 2 you or a family member has had medullary thyroid cancer https://www.healthline.com/health/drugs/ozempic-side-effects#side-effects-explained Det er også risiko for mange andre alvorlige og mindre alvorlige bivirkninger. Nok til at jeg styrer unna. ---- Important Safety Information Do not share your Ozempic® pen with other people, even if the needle has been changed. You may give other people a serious infection, or get a serious infection from them. What is the most important information I should know about Ozempic®? Ozempic® may cause serious side effects, including: Possible thyroid tumors, including cancer. Tell your health care provider if you get a lump or swelling in your neck, hoarseness, trouble swallowing, or shortness of breath. These may be symptoms of thyroid cancer. In studies with rodents, Ozempic® and medicines that work like Ozempic® caused thyroid tumors, including thyroid cancer. It is not known if Ozempic® will cause thyroid tumors or a type of thyroid cancer called medullary thyroid carcinoma (MTC) in people. Do not use Ozempic® if you or any of your family have ever had MTC, or if you have an endocrine system condition called Multiple Endocrine Neoplasia syndrome type 2 (MEN 2). Do not use Ozempic® if: you or any of your family have ever had MTC or if you have MEN 2. you are allergic to semaglutide or any of the ingredients in Ozempic®. See symptoms of serious allergic reaction in "What are the possible side effects of Ozempic®?". Before using Ozempic®, tell your health care provider if you have any other medical conditions, including if you: have or have had problems with your pancreas or kidneys. have a history of diabetic retinopathy. are pregnant or breastfeeding or plan to become pregnant or breastfeed. It is not known if Ozempic® will harm your unborn baby or passes into your breast milk. You should stop using Ozempic® 2 months before you plan to become pregnant. Tell your health care provider about all the medicines you take, including prescription and over-the-counter medicines, vitamins, herbal supplements, and other medicines to treat diabetes, including insulin or sulfonylureas. What are the possible side effects of Ozempic®? Ozempic® may cause serious side effects, including: inflammation of your pancreas (pancreatitis). Stop using Ozempic® and call your health care provider right away if you have severe pain in your stomach area (abdomen) that will not go away, with or without vomiting. You may feel the pain from your abdomen to your back. changes in vision. Tell your health care provider if you have changes in vision during treatment with Ozempic®. low blood sugar (hypoglycemia). Your risk for getting low blood sugar may be higher if you use Ozempic® with another medicine that can cause low blood sugar, such as a sulfonylurea or insulin. Signs and symptoms of low blood sugar may include: dizziness or Iightheadedness, blurred vision, anxiety, irritability or mood changes, sweating, slurred speech, hunger, confusion or drowsiness, shakiness, weakness, headache, fast heartbeat, and feeling jittery. kidney problems (kidney failure). In people who have kidney problems, diarrhea, nausea, and vomiting may cause a loss of fluids (dehydration), which may cause kidney problems to get worse. It is important for you to drink fluids to help reduce your chance of dehydration. serious allergic reactions. Stop using Ozempic® and get medical help right away if you have any symptoms of a serious allergic reaction, including swelling of your face, lips, tongue, or throat; problems breathing or swallowing; severe rash or itching; fainting or feeling dizzy; or very rapid heartbeat. gallbladder problems. Gallbladder problems have happened in some people who take Ozempic®. Tell your healthcare provider right away if you get symptoms which may include: pain in your upper stomach (abdomen), fever, yellowing of the skin or eyes (jaundice), or clay-colored stools. The most common side effects of Ozempic® may include nausea, vomiting, diarrhea, stomach (abdominal) pain, and constipation. Anonymkode: 46966...f56 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 5. mars 2023 #54 Del Skrevet 5. mars 2023 AprilLudgate skrev (26 minutter siden): Det er nesten aldri bare mat. Det er alltid bare mat. Feil mat, feil type mat og feil mengde mat. Man blir ikke feit av andre ting enn mat og noen typer drikke. Men, i stedet for å sette halen rett sted på grisen skal overvekt og fedme selvfølgelig bortforklares med en masse urelevante unnskyldninger. Det hjelper sjelden eller aldri. Spis mindre og spis riktig. Kroppen din trenger ikke godteri eller mye øl. Sult er bare en følelse. Lær å leve med den. Ingen har noensinne dødd eller tatt skade av å føle seg sulten. Ekte sult er det som kommer etter tre, fire dager uten mat. Ta kontroll. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #55 Del Skrevet 5. mars 2023 A-hunter skrev (21 minutter siden): Det er alltid bare mat. Feil mat, feil type mat og feil mengde mat. Man blir ikke feit av andre ting enn mat og noen typer drikke. Men, i stedet for å sette halen rett sted på grisen skal overvekt og fedme selvfølgelig bortforklares med en masse urelevante unnskyldninger. Det hjelper sjelden eller aldri. Spis mindre og spis riktig. Kroppen din trenger ikke godteri eller mye øl. Sult er bare en følelse. Lær å leve med den. Ingen har noensinne dødd eller tatt skade av å føle seg sulten. Ekte sult er det som kommer etter tre, fire dager uten mat. Ta kontroll. Ah ok. Så du er forsker på fedme? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. mars 2023 #56 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvor har du fått det ifra? Og man må ikke gå på det resten av livet, om man endrer kostholdet Anonymkode: ea016...ae2 Mjaaa…. Problemet er at de fleste dessverre øker i vekt med mindre man får stå på vedlikeholdsdose. Vedkommende får det fra erfaringene fagfolk ser statistisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #57 Del Skrevet 5. mars 2023 A-hunter skrev (20 minutter siden): Det er alltid bare mat. Feil mat, feil type mat og feil mengde mat. Man blir ikke feit av andre ting enn mat og noen typer drikke. Men, i stedet for å sette halen rett sted på grisen skal overvekt og fedme selvfølgelig bortforklares med en masse urelevante unnskyldninger. Det hjelper sjelden eller aldri. Spis mindre og spis riktig. Kroppen din trenger ikke godteri eller mye øl. Sult er bare en følelse. Lær å leve med den. Ingen har noensinne dødd eller tatt skade av å føle seg sulten. Ekte sult er det som kommer etter tre, fire dager uten mat. Ta kontroll. Det er( nesten) alltid bare mat som fører til overvekt, men folk kan ha mange grunner til at de spiser for mye og feil mat. For noen er det bare å ta seg sammen for andre er det snakk om en spiseforstyrrelse. Sier du til en anorektiker på grensa til å sulte seg ihjel at vedkommende bare må spise mer? Eller skjønner du da at man trenger hjelp til å gjøre noe med problemet? Anonymkode: cd32f...02f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #58 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er( nesten) alltid bare mat som fører til overvekt, men folk kan ha mange grunner til at de spiser for mye og feil mat. For noen er det bare å ta seg sammen for andre er det snakk om en spiseforstyrrelse eller andre sykdommer som påvirker stoffskifte, appetitt osv. Sier du til en anorektiker på grensa til å sulte seg ihjel at vedkommende bare må spise mer? Eller skjønner du da at man trenger hjelp til å gjøre noe med problemet? Anonymkode: cd32f...02f Skrev veldig forenkla, så la til det med feit skrift(fremdeles veldig forenkla framstilling av virkeligheten) Anonymkode: cd32f...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #59 Del Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det korte svaret er: spis mindre. Men nå vet jo vi ingenting om hva som er din bakgrunn. Har du prøvd å gå med i vekt før? Hvis du ikke klarer å lage og iverksette en plan på egenhånd ville jeg tatt en prat med fastlegen, eventuelt få henvisning videre og få hjelp til å sette opp en plan med et balansert kosthold med passelig kalorier. Basert på egen erfaring: spis både karbohydrater, fett og proteiner, rikelig med grønnsaker, men unngå for mye tilsatt sukker. Prøv å finne ut hva som gir metthetsfølelse uten for mange kalorier. jeg kjenner folk som har mista flere kg på å kutte ut sukkerholdig drikke(som eneste tiltak). Anonymkode: cd32f...02f Har faktisk veid mer enn nå, gikk ned til bmi 27 og hold vekta i 10 år. Depresjon, koronaperioden som jeg ble stuck hjemme og helsa som gikk på en smell. Prøvd å ta tak flere ganger under veis me. Bare går ikke. Nå har jeg greit å følge en plan i litt over en mnd og turte for første gang å gå på vekta i går. Men jeg er så lei meg og det er så håpløst. Føler jeg har tapt så fulstendig etter mange års kamp mor vekten. Men på en måte føles det bedre nå og jeg er på rett spor... me. Vet ikke... Anonymkode: 10512...767 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 5. mars 2023 #60 Del Skrevet 5. mars 2023 I bunn og grunn må færre kalorier inn og flere ut. Så både spis mindre (mindre porsjoner, kalorifattigere mat), og forbrenn mer - gå, sykle, jogge, andre øvelser hjemme. Du kan starte ved å kutte alt av sukker og hurtigmat hvis du spiser dette - dvs alt av godteri, sjokolade, Mc'Donalds, pomme frites, pølser fra Narvesen, o.l. Også Cola eller lignende brus. Spis mer grønnsaker og ren mat typ kjøtt og ikke pølser og salami. Spis mindre porsjoner enn nå og sjeldnere enn det du gjør nå. Hvis du har 4 faste måltider og ingen mellomspising og du begrenser kaloriinntaket og mengden mat, så går du naturlig ned i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå