AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Jeg har long covid etter korona for 1 år siden, og etter det fikk jeg mange luftveisinfeksjoner med hosting som gjorde at jeg bristet flere ribbein og strekte en muskel i ryggen. Hele 2022 tilbragte jeg liggende tom for krefter eller hostende-et forferdelig år. Har begynt å komme meg nå og er livredd for å bli syk igjen, enten med nye luftveisinfeksjoner eller korona. I dag skulle jeg rydde av bordet og helt automatisk drakk jeg av tuten til en kartong med yoghurt, fordi jeg trodde den var min. Oppdaget like etterpå at den tilhørte min venn som hadde vært på besøk forkjølet og hostende. Har nå litt panikk og er redd for at jeg blir forkjølet. Hvor lett er det å bli forkjølet når man deler drikke med en hostende person? Anonymkode: 908dd...401
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #2 Skrevet 5. mars 2023 Hvor stor sannsynligheten er vet jeg ikke, men muligheten er absolutt der. Anonymkode: 6318c...0b1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #3 Skrevet 5. mars 2023 Muligheten er der; så lenge du har vært i samme rom som en som er forkjølet. Anonymkode: b5be0...735 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #5 Skrevet 5. mars 2023 ja selvfølgelig er det en ganske stor mulighet for det. Anonymkode: 59779...81b 2
Phoenix Heart Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 Ja, det kan du. Forkjølelse smitter med dråpesmitte og kontaktsmitte. 3
Brunhilde Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 Muligheten er absolutt til stede, men det betyr jo ikke at du faktisk blir syk. Det er like stor sjanse for at du blir smittet av å ta på et dørhåndtak vedkommende har tatt på. Hvorfor tar du egentlig i mot besøk av en syk venn hvis du er redd for å bli smittet? Og hvorfor går et sykt menneske på besøk til andre? Det handler jo litt om å ta hensyn. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 Jeg kom hjem etter at denne personen hadde vært innom en liten stund, så var ikke her samtidig med han. Ingen tar hensyn lenger når de er forkjølet. Min samboer har kreft og går på cellegift men ingen tenker at de skal ta hensyn rundt han heller, men han har hverken hatt korona eller vært forkjølet siden han ble kreftsyk da. Ts Anonymkode: 908dd...401
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 4 hours ago, Brunhilde said: Muligheten er absolutt til stede, men det betyr jo ikke at du faktisk blir syk. Det er like stor sjanse for at du blir smittet av å ta på et dørhåndtak vedkommende har tatt på. Hvorfor tar du egentlig i mot besøk av en syk venn hvis du er redd for å bli smittet? Og hvorfor går et sykt menneske på besøk til andre? Det handler jo litt om å ta hensyn. Det er jo veldig mye større sjanse for å bi smittet ved å faktisk helle dråpesmitten rett i munnen enn ved å ta på et dørhåndtak! Det var derfor vi fikk beskjed om å ikke ta oss i ansiktet under pandemien. Virus smitter for eksempel svært raskt på ungdomsskoler fordi ungdommene ofte drikker av hverandres brusflasker. Anonymkode: 20bb7...5f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #10 Skrevet 5. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kom hjem etter at denne personen hadde vært innom en liten stund, så var ikke her samtidig med han. Ingen tar hensyn lenger når de er forkjølet. Min samboer har kreft og går på cellegift men ingen tenker at de skal ta hensyn rundt han heller, men han har hverken hatt korona eller vært forkjølet siden han ble kreftsyk da. Ts Anonymkode: 908dd...401 Det her er noe av det verste jeg har hørt. Jeg hadde gitt høylytt beskjed til folk rundt hvis dette var min samboer. Hvorfor er du ikke forbannet? Dette går jo ikke an!? Anonymkode: fe20d...d00 2 2
Brunhilde Skrevet 5. mars 2023 #11 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo veldig mye større sjanse for å bi smittet ved å faktisk helle dråpesmitten rett i munnen enn ved å ta på et dørhåndtak! Det var derfor vi fikk beskjed om å ikke ta oss i ansiktet under pandemien. Virus smitter for eksempel svært raskt på ungdomsskoler fordi ungdommene ofte drikker av hverandres brusflasker. Anonymkode: 20bb7...5f9 Så fordi det er farlig(ere) å drikke av noens flaske/glass/kartong, så fikk vi beskjed om å ikke ta oss i ansiktet under pandemien? Det var ikke fordi vi ikke skulle overføre smitte fra munn/nese/øyne til overflater vi tar på eller vice versa?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #12 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det her er noe av det verste jeg har hørt. Jeg hadde gitt høylytt beskjed til folk rundt hvis dette var min samboer. Hvorfor er du ikke forbannet? Dette går jo ikke an!? Anonymkode: fe20d...d00 Det er lov for samboeren å si at han ikke vil ha besøk selv, men han er tydeligvis ikke så nøye på det. Anonymkode: d2009...369 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #13 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lov for samboeren å si at han ikke vil ha besøk selv, men han er tydeligvis ikke så nøye på det. Anonymkode: d2009...369 Vi var veldig nøye på det i begynelsen av hans kreftsykdom, for da trodde vi at han fikk alt som gikk rundt inkludert Corona, men så ble han bare ikke syk av hverken Corona eller luftveisinfeksjon og han har blitt litt slapp etter det og tenker at han ikke blir smittet. Det er jeg som ofte må sette ned foten og gi beskjed om at jeg ikke ønsker forkjøla folk inn i huset. Han har barn som er hos oss som veldig ofte forkjølet og som nyser og snørrer overalt, men det er jo barna hans så vi kan ikke si noe. ts Anonymkode: 908dd...401
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #14 Skrevet 5. mars 2023 Ja, det kan du selvfølgelig bli. Det vil alltid bli litt spytt på tuten og i flasken når man drikker fra tuten. Lykke til 😉 Anonymkode: e3513...de2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 3 hours ago, Brunhilde said: Så fordi det er farlig(ere) å drikke av noens flaske/glass/kartong, så fikk vi beskjed om å ikke ta oss i ansiktet under pandemien? Det var ikke fordi vi ikke skulle overføre smitte fra munn/nese/øyne til overflater vi tar på eller vice versa? Jo, akkurat derfor. Så da sier det seg selv at det er mer smittsomt å helle andres spytt med virus rett i munnen enn det er å ta på et dørhåndtak. Det er ikke sikkert gjesten til TS har hosta i hånda si før han tok på dørhåndtakene i huset, og det er heller ikke sikkert at TS har for vane å putte fingrene i munnen etter å ha tatt på noe. Ergo veldig mye større sjanse for å bli smittet ved å drikke av samme kartong. Anonymkode: 20bb7...5f9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #17 Skrevet 5. mars 2023 Brunhilde skrev (10 timer siden): Og hvorfor går et sykt menneske på besøk til andre? Dette lurer jeg også veldig på! Jeg tar imot privatelever på et instrument hjemme hos meg selv, og har gitt klar beskjed til alle foreldre om at barna ikke kan komme hvis de har symptomer på sykdom. Dette fordi jeg har leddgikt og går på immundempende medisiner. Likevel kommer det altså ofte syke barn til timen sin.. noen ganger skjønner jeg det med én gang og får sendt dem hjem, andre ganger kommer det frem litt ut i timen at barnet er syk og har vært hjemme fra skolen, men mamma’n sa at de måtte gå på timen sin hos meg. De er altså veldig klar over at barnet er syk, og at smitterisikoen er stor, likevel driter de tydeligvis i at jeg potensielt blir smittet. Folk er altså såå egoistiske, meg meg meg... Anonymkode: fa203...06e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #18 Skrevet 5. mars 2023 Det går nok fint. Små mengder med eksponering er bra for å bygge immunitet 😉 Skal litt større dose en gammelt spytt til før du blir smittet. Men sjansen er der. Anonymkode: d7518...3be
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #19 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kom hjem etter at denne personen hadde vært innom en liten stund, så var ikke her samtidig med han. Ingen tar hensyn lenger når de er forkjølet. Min samboer har kreft og går på cellegift men ingen tenker at de skal ta hensyn rundt han heller, men han har hverken hatt korona eller vært forkjølet siden han ble kreftsyk da. Ts Anonymkode: 908dd...401 Syns det er skikkelig ille at ikke folk rundt dere tar hensyn når mannen din er kreftsyk og går på cellegift, dette er sjokkerende egoistisk! Jeg hadde aldri i min villeste fantasti gått inn til andre på besøk hvis jeg var syk/forkjølet, og iallefall ikke inn til en som er kreftsyk og går på cellegift😔 Hva feiler det folk?? Anonymkode: fa203...06e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå