Gå til innhold

Er det riktig at poteter ikke metter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 3/11/2023 at 8:01 AM, AnonymBruker said:

Metthet er nok meget individuelt. 

Mange sier havregryn / havregrøt ikke metter, men for meg er en porsjon havregryn og melk eller havregrøt det jeg inntar om jeg skal ha en dag med mye aktivitet/ behov for å holde ut lenge. Derimot blir jeg ikke spesielt mett av egg, som mange mener metter så mye. Skal jeg bli mett av kun egg må jeg spise 5-6 egg. Alternativt 2-3 egg og 2-3 brødskiver. 

Og jeg er en liten dame på 162cm og  ca 60 kg. 

Anonymkode: 0904b...197

Samme her. Jeg spiser overnight oats med eple til frokost hver dag og blir stappmett. Så går jeg lang tur med hunden og er ikke litt sulten igjen før 5-6 timer senere. Blir ikke på langt nær like mett de dagene jeg spiser egg til frokost.

Anonymkode: 12348...25a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har utfordret flere bekjente som påstod at de ble veldig mett av brød, poteter og sånt og at de ikke blir "skikkelig mette" uten karbohydrater. Så fikk jeg dem til å prøve en periode på keto. Og de erfarte at de hadde tatt feil tidligere. Fett og proteiner metter mye bedre enn karbohydrater. Et måltid med mye karbohydrater gjør deg stappmett der og da og så blir du plutselig veldig sulten. Et keto-måltid gjør deg mer behagelig mett som går saktere nedover og du blir ikke plutselig sulten. Dette gjelder de aller, aller fleste. Unntak finnes nok. Men de er få.

Anonymkode: 318f9...8b1

Metthet har jo et aspekt ved seg som er å være tilfredsstilt. Feks dersom man har lyst på sjokolade kan man prøve å la være med først en smoothie…ikke nok, så et egg…ikke nok…osv osv. men om man bare hadde tatt litt sjokolade med en gang hadde det vært nok og man kan gå videre med dagen. Når jeg spiser keto så blir jeg absolutt fysisk mett. Men jeg har ikke spist det jeg har mest lyst på, og da er ikke hjernen min tilfredsstilt og jeg føler meg på en måte ikke mettet..,

Anonymkode: 72cd2...250

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har utfordret flere bekjente som påstod at de ble veldig mett av brød, poteter og sånt og at de ikke blir "skikkelig mette" uten karbohydrater. Så fikk jeg dem til å prøve en periode på keto. Og de erfarte at de hadde tatt feil tidligere. Fett og proteiner metter mye bedre enn karbohydrater. Et måltid med mye karbohydrater gjør deg stappmett der og da og så blir du plutselig veldig sulten. Et keto-måltid gjør deg mer behagelig mett som går saktere nedover og du blir ikke plutselig sulten. Dette gjelder de aller, aller fleste. Unntak finnes nok. Men de er få.

Anonymkode: 318f9...8b1

Et prøveprosjekt med dine bekjente gir ikke grunnlag til å påstå at andre er unntak og at få blir mettere av komplekse karbohydrater enn fett. Kanskje er du og dine bekjente de få? Mest sannsynlig er det ganske jevnt blant gruppene. Noen får mest metthet av komplekse karbohydrater/ fiber, noen fullfett og noen høyprotein. Noen blir også mettest av høy-volumetric grønnsaksbasert kosthold. 

Keto er, i følge forskning, en av de vanskeligste diettene å holde over lang tid (over 5 år). Hvis du gjør det riktig så klart, og ikke blander det med lavkarbo. Den er restriktiv, og sjansen for at dine bekjente hadde vært en av de få som klarer å ha dette som varig livsstil er liten. 

At friske mennesker følger keto er helt unødvendig. Moderat lavkarbo er et greit alternativ hvis du får metthetsfølelse av fett, men å ha et spisemønster laget for syke mennesker basert på andre nevrologiske mekanismer enn generell helse er helt uforståelig. 

Anonymkode: 1ca73...ae0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd meg på mindre carbs. Godt med grønnsaker og protein, ingen brød, pasta, ris, poteter osv. Jeg tåler lite frukt, så det går i bær med gresk yoghurt om jeg vil ha noe sånt. Jeg er ikke en som blir matlei. Kan lett spise samme hver dag. Ingen problemer. Om jeg ikke blir helt fornøyd/tilfredsstilt kan jeg likevel vente til neste måltid. Tilførte igjen poteter etter to måneder og jeg ble mye mer mett, bare med å tilsette dem. 

Jeg tror dette er ganske så individuelt rett og slett. Jeg trener mye kondisjon og er aktiv. Normal vekt med 53kg fordelt på 160cm. Jeg foretrekker poteter over pasta og ris, og havregrøt (med proteinpulver) istedenfor brød. Heller brød enn pasta og ris da. Tipper det å spise det en har mest lyst på hjelper en del på også, tross jeg selv ikke er så opptatt av mat selv. Vi er ulike rett og slett.  

Anonymkode: 62f09...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...