Gå til innhold

Er det riktig at poteter ikke metter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg spiser kylling og ris blir jeg mett etter halve porsjonen med ris.

Når jeg spiser biff og poteter så blir jeg sulten igjen en halvtime senere selvom jeg spiser 4 poteter til biffen!

Hvorfor skjer det? 

Anonymkode: fda76...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poteter skal visst være en av de mest mettende matvarene, så det handler nok ikke om poteten. 

• Liker 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er individuelt. Kosthold er individuelt. Selv blir jeg god og mett av brød og poteter, mens mange skyr den type mat som pesten fordi det ikke er mettende for dem. 

Anonymkode: 32ba1...661

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er født og oppvokst på poteter og blir stappmett av det, ris gjør meg mett i 30 minutt og det er det. Min mann er oppvokst med ris og blir stappmett av det, poteter gir han ingenting. Tenker det er litt hva man er vant til og.

Anonymkode: 830fe...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteten gruser ris og pasta og annen mat ned i støvlene når det kommer til metthetsfølelse! 

"I 1995 gjorde australske forskere en studie på hvilken mat som metter mest. De rangerte en rekke matvarer etter hvor mettende de er. Maten ble gitt i porsjoner på 240 kalorier. Forskerne fant at den mest mettende matvaregruppen var frukt, og blant frukten var appelsiner mest mettende. De fikk en score på 202 på «metthetsindeksen».Men den mest mettende matvaren av alle, var faktisk poteter. Forskerne fant at 240 kalorier fra poteter, var tre ganger så mettende som 240 kalorier fra loff".

https://www.aftenposten.no/sprek/i/Opj9ol/poteter-er-tre-ganger-saa-mettende-som-loff

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns poteter metter. Og biff også. Men det som metter og tilfredsstiller mest er å spise det man har mest lyst på. 

Anonymkode: 72cd2...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns poteter metter. Og biff også. Men det som metter og tilfredsstiller mest er å spise det man har mest lyst på. 

Det er min erfaring også.

Anonymkode: 584d9...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, potet metter ikke bra. Den studien folk snakker om målte bare metthet i to timer. Det er jo ingenting. Poteter gir ikke langvarig metthetsfølelse. Kjøtt og egg metter derimot lenge.

Spis X kcal poteter og se hvor lang tid det tar før du blir sulten igjen. Spis så det samme antall kcal rent kjøtt (for eksempel kjøttdeig) og se hvor lang tid det tar før du blir sulten igjen.

Anonymkode: 318f9...8b1

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm mulig ikke poteter metter har erfart det samme selv eller er det bare vi 2 som er litt rare i matveien ? 🙂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, potet metter ikke bra. Den studien folk snakker om målte bare metthet i to timer. Det er jo ingenting. Poteter gir ikke langvarig metthetsfølelse. Kjøtt og egg metter derimot lenge.

Spis X kcal poteter og se hvor lang tid det tar før du blir sulten igjen. Spis så det samme antall kcal rent kjøtt (for eksempel kjøttdeig) og se hvor lang tid det tar før du blir sulten igjen.

Som flere sier, det er individuelt. Jeg blir ikke mett av kun proteiner, jeg MÅ ha en kvote med karbohydrater til, og da velger jeg ofte poteter. Både fordi poteter er sunt og fordi jeg da blir mett. Bruker selvfølgelig også grønnsaker. 

Anonymkode: 44a94...4fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes poteter er mer mettende enn ris, for eksempel. Så for meg er det ikke riktig at "poteter ikke metter", fordi de gir meg en god metthetsfølelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en metthetsindeks, og på den er poteten helt øverst! Altså mest metthet sett ifht kaloriinnhold. Det sagt, vil en kokt potet med tyggemotstand mette betydelig mer enn potetmos. Og, et lite triks er å kjøle poteten ned - da dannes resistent stivelse, som kroppen ikke kan ta opp. Det betyr at tarmbakteriene må bryte det ned, ergo er dette god mat for tarmen og bakteriefloraen. I tillegg blir belastningen på blodsukkeret mye lavere, og mengden kalorier som tas opp lavere.(Potetene kan fint varmes,opp igjen, det er via den initiere nedkjølingen at denne endringen forekommer.)

vi har nesten alltid ferdigkokte poteter i kjøleskapet. Koker opp en mengde på søndagen, og så er middagene til uka enda kjappere å lage når det er en ting mindre å styre med. 

PS; dette med resistent stivelse gjelder pasta også! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lill3My skrev (5 timer siden):

Det finnes en metthetsindeks, og på den er poteten helt øverst! Altså mest metthet sett ifht kaloriinnhold. Det sagt, vil en kokt potet med tyggemotstand mette betydelig mer enn potetmos. Og, et lite triks er å kjøle poteten ned - da dannes resistent stivelse, som kroppen ikke kan ta opp. Det betyr at tarmbakteriene må bryte det ned, ergo er dette god mat for tarmen og bakteriefloraen. I tillegg blir belastningen på blodsukkeret mye lavere, og mengden kalorier som tas opp lavere.(Potetene kan fint varmes,opp igjen, det er via den initiere nedkjølingen at denne endringen forekommer.)

vi har nesten alltid ferdigkokte poteter i kjøleskapet. Koker opp en mengde på søndagen, og så er middagene til uka enda kjappere å lage når det er en ting mindre å styre med. 

PS; dette med resistent stivelse gjelder pasta også! 

Så interessant! Betyr det at man kan koke potet eller pasta, kjøle det ned i kaldt vann og deretter varme det opp igjen i mikro like etter? Og mindre kalorier tas opp?

Ift metthet og potet så syns jeg smaken er veldig god, og god smak gir en tilfredstillelse som øker metthetsfølelsen hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så interessant! Betyr det at man kan koke potet eller pasta, kjøle det ned i kaldt vann og deretter varme det opp igjen i mikro like etter? Og mindre kalorier tas opp?

Ift metthet og potet så syns jeg smaken er veldig god, og god smak gir en tilfredstillelse som øker metthetsfølelsen hos meg.

Jepp. Litt mindre kcal tas opp, blodsukkeret stiger mindre og tarmbakteriene har godt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Lill3My said:

Det finnes en metthetsindeks, og på den er poteten helt øverst! Altså mest metthet sett ifht kaloriinnhold.

Den metthetsindeksen måler bare metthet i to timer. Altfor kort tid. Hvem spiser hver andre time? Poteter gir kortvarig metthet og så blir du skrubbsulten igjen. Andre ting som for eksempel kjøtt og egg har lengre metthet per kalori, men du blir ikke stappmett slik du blir av karbohydrater. Av kjøtt og egg blir du behagelig mett og mettheten holder lengre.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Metthet er nok meget individuelt. 

Mange sier havregryn / havregrøt ikke metter, men for meg er en porsjon havregryn og melk eller havregrøt det jeg inntar om jeg skal ha en dag med mye aktivitet/ behov for å holde ut lenge. Derimot blir jeg ikke spesielt mett av egg, som mange mener metter så mye. Skal jeg bli mett av kun egg må jeg spise 5-6 egg. Alternativt 2-3 egg og 2-3 brødskiver. 

Og jeg er en liten dame på 162cm og  ca 60 kg. 

Anonymkode: 0904b...197

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til tross for det folk tror så er ikke alle mennesker like. Studier som har sammenlignet lavkarbo og høykarbo for vekttap har funnet ut at selv om sluttresultatet er likt så er de individuelle forskjellene store. Dermed vil poteter gi stor metthet for mange, mens mange vil få større metthetsfølelse av noe annet (ofte fettrik mat).

Selv er jeg en av de som synes poteter metter godt og lenge, men ikke får noe særlig metthetsfølelse av fettrik mat eller kjøtt. 

Enkelte tilstander er mer mottakelig for et lavkarbo kosthold, som f.eks. insulinresistente, kvinner med pcos m.f.

Et balansert (hovedsakelig) råvarebasert kosthold passer de fleste, så kan man teste ut hvilke spesifikke matvarer man selv responderer best på og velger å spise mest av. Restriksjon er sjelden en god idé og bastante påstander er sjelden riktig. 

Anonymkode: 1ca73...ae0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 23.42):

Den metthetsindeksen måler bare metthet i to timer. Altfor kort tid. Hvem spiser hver andre time? Poteter gir kortvarig metthet og så blir du skrubbsulten igjen. Andre ting som for eksempel kjøtt og egg har lengre metthet per kalori, men du blir ikke stappmett slik du blir av karbohydrater. Av kjøtt og egg blir du behagelig mett og mettheten holder lengre.

Det er litt irriterende å lese slike belærende kommentarer. Hvordan vet du hva som gjør andre mette? 

Jeg spiser salat med ovnsbakte poteter til lunsj kl 11, og er mett helt til middag kl 17. Spiser ikke frokost. 

Anonymkode: 173d3...ea7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er litt irriterende å lese slike belærende kommentarer. Hvordan vet du hva som gjør andre mette? 

Jeg spiser salat med ovnsbakte poteter til lunsj kl 11, og er mett helt til middag kl 17. Spiser ikke frokost. 

Anonymkode: 173d3...ea7

Jeg har utfordret flere bekjente som påstod at de ble veldig mett av brød, poteter og sånt og at de ikke blir "skikkelig mette" uten karbohydrater. Så fikk jeg dem til å prøve en periode på keto. Og de erfarte at de hadde tatt feil tidligere. Fett og proteiner metter mye bedre enn karbohydrater. Et måltid med mye karbohydrater gjør deg stappmett der og da og så blir du plutselig veldig sulten. Et keto-måltid gjør deg mer behagelig mett som går saktere nedover og du blir ikke plutselig sulten. Dette gjelder de aller, aller fleste. Unntak finnes nok. Men de er få.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...