Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å opprette ett testamente hos advokat. Jeg tenker barna mine skal arve likt og at det er deres særeie.

De kan selvsagt gjøre hva de vil med arven etter meg  men jeg vil at denne store summen kan brukes til EK til boligkjøp og ved evt samlivsbrudd så skal barna mine ha alle pengene ved evt salg om pengene brukes til det.

Er det noen fordeler og bakdeler ved dette?

Anonymkode: 553f4...bf8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke testamente til egne barn, hvis du ikke skriver noe så skal de dele likt.

Anonymkode: efdde...aab

Skrevet

Bakdelen er at du lar din gjenlevende partner stå uten noenting. Kanskje har hun/han også lagt penger i huset. 
det anstendige er å sikre gjenlevende partner også

AnonymBruker
Skrevet
Hill83 skrev (5 timer siden):

Bakdelen er at du lar din gjenlevende partner stå uten noenting. Kanskje har hun/han også lagt penger i huset. 
det anstendige er å sikre gjenlevende partner også

Jeg bor og eier huset helt alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du trenger ikke testamente til egne barn, hvis du ikke skriver noe så skal de dele likt.

Det vet jeg, jeg tenker mer på at jeg vil la de ha det som særeie. Om de putter arven sin som EK i en bolig skal de pengene trekkes fra i sin helhet før overskuddet etter evt salg fordeles.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det vet jeg, jeg tenker mer på at jeg vil la de ha det som særeie. Om de putter arven sin som EK i en bolig skal de pengene trekkes fra i sin helhet før overskuddet etter evt salg fordeles.

Sorry men skjønner ikke hva du mener her?

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med advokat, ikke med KG. Her kommer noen snart til å svare at arv automatisk er særeie, og det er feil.

Anonymkode: 64248...1ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sorry men skjønner ikke hva du mener her?

Det er mulig for arvelater å bestemme ved testament at arven skal være særeie for arvtager. 

Fordeler og ulemper ved dette er vel de samme som fordeler og ulemper ved å inngå ekteskap med ektepakt og særeie. De kjenner jeg ikke til noe særlig.

Anonymkode: 4f179...280

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...