AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Vi snakker jevnlig om sparing, hva i trenger å kjøpe, og hva vi kjøper for gøy/har lyst på, ønsker oss etc. Husets 10 åring er intressert I mobil, og ønsker selv å spare penger til det. Vi liker læren om å spare, men har ikke funnet rett metode. Hae så langt gitt ukelønn(20 kr pr oppgave), når oppgavene er utført. Det gikk fort over , og ingen penger kom i sparebøsse. Har vurdert mnd lønn, får å vise barnet at om det kjøper alt det får lyst på, blir det lite igjen til sparing og det kan bli lenge til neste gang det blir penger. Opplever ikke at vi når fram med ønsket mål, og lurer på hva andre gjør for å gi forståelse og innarbeide en fornuftig bruk av penger. Barnet ønsker seg som sagt en mobil, og sier selv det vil betale litt av den selv........ Anonymkode: abebf...93b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #2 Skrevet 5. mars 2023 Min tiåring får 50 kr i uka, dvs. 200 overført på konto i måneden. Hun har visse faste ting hun må gjøre som har mest med å holde orden i egne ting å gjøre. Ber henne også gå ut med søpla eller hente posten nå og da. I tillegg får hun kontanter om hun skal være med på noe med venninner eller i skoleregi. Hun lærer om økonomi på den måten at jeg bevisst snakker om hvor mye ting koster og prioriteringer, hun får noen ganger se på når jeg jobber med budsjettet mitt men er ikke super interessert i akkurat det da. Hun liker å se at pengene på bankkontoen har vokst da 😆 så resultatet av det er at hun sjeldent drar kortet. Kjøper seg kanskje noe bakst på butikken en gang i måneden eller noe. Anonymkode: 5d0ae...884 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #3 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi snakker jevnlig om sparing, hva i trenger å kjøpe, og hva vi kjøper for gøy/har lyst på, ønsker oss etc. Husets 10 åring er intressert I mobil, og ønsker selv å spare penger til det. Vi liker læren om å spare, men har ikke funnet rett metode. Hae så langt gitt ukelønn(20 kr pr oppgave), når oppgavene er utført. Det gikk fort over , og ingen penger kom i sparebøsse. Har vurdert mnd lønn, får å vise barnet at om det kjøper alt det får lyst på, blir det lite igjen til sparing og det kan bli lenge til neste gang det blir penger. Opplever ikke at vi når fram med ønsket mål, og lurer på hva andre gjør for å gi forståelse og innarbeide en fornuftig bruk av penger. Barnet ønsker seg som sagt en mobil, og sier selv det vil betale litt av den selv........ Anonymkode: abebf...93b Det er vel en fin læring å IKKE få den mobilen før hen har klart å legge til side en avtalt sum, f.eks 2500 hvis mobilen koster 5000. Noe slikt. Anonymkode: 5d0ae...884 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #4 Skrevet 5. mars 2023 Vi prøvde med ukelønn til 10 åringen, men det resulterte i at vi måtte mase på alt. I tillegg hvis jeg spurte han om å gjøre ting som å passe lillesøster mens jeg var i dusjen så kunne jeg risikere å få nei hvis han ikke fikk penger for det. Nå som han går på en svært dyr fritidsaktivitet har vi sagt at vi forventer at han bidrar hjemme. Og at det å gå på en såpass dyr aktivitet er betaling. Anonymkode: 28931...ee5 1
Arkana Skrevet 5. mars 2023 #5 Skrevet 5. mars 2023 Her får de 10 kr i uka per klassetrinn. Så tiåringen får 40 kr i uken. Det er ikke knyttet til arbeid i huset (jeg synes ikke man skal få betalt for å gjøre sin del av husarbeidet), men er ment for å lære økonomi. En mobiltelefon er veldig dyr og så fremt ikke hans/hennes del av betalingen er relativt liten føles det fort totalt uoverkommelig for en 10-åring å skulle spare så lenge. Det tar kanskje ett år eller mer og da i tillegg forutsatt at h*n sparer hele lønna og ikke kan kjøpe seg noe som helst annet i løpet av hele denne tiden. Det er ikke noe rart at h*n mister motet og interessen for pengene. Det er fint at h*n ønsker å være med å betale, men sparing blir ikke positivt når det krever så mye av noen som tross alt ikke er mer enn 10 år.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #6 Skrevet 5. mars 2023 Husets tiåring får 50 kroner i uka og har faste oppgaver. Rydde eget rom, rydde i eget tøy og pakke ut av sekken ved endt skoledag. Ellers må han hjelpe til i heimen med å f.eks rydde av bordet, gå med søpla eller hjelpe småsøsken. Dette får han ikke betalt for, i en familie må alle bidra. Det er likevel mulig å tjene ekstra innimellom. Støvsuge, vaske dusjen eller stikke innom butikken for eksempel. Han har barnebankkort og sparekonto. Bankkortet råder han selv over, og kan også sette over penger til sparing selv i nettbanken. Det meste av det han tjener ekstra setter han over til sparing. En gang i innimellom går vi gjennom kontorutskriften med ham så han kan lære seg å holde oversikt. Funker bra og han har nå endel sparepenger. For å ta ut penger fra sparekontoen må han ha tillatelse fra oss og han har ikke mulighet til å sette pengene tilbake til brukskortet uten at vi gjør det for ham. Slik holder vi også oversikten. Anonymkode: d9783...366 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #7 Skrevet 5. mars 2023 Vi gir ikke lønn for husarbeid her i huset. Men hun skal bidra, når hun blir bedt om det og det gjør hun. Men siden hun har så utfordringer med å lese, har dysleksi, får hun 10 kr dagen for å gjøre lekser. Etter vi startet med det, har lekser gått som en drøm og hun har blitt mye flinkere til å lese. Disse pengene kan hun bruke på "klubben" hver tirsdag, men hun er økonomisk av seg og bruker lite penger. Hun tar heller med seg en flaske saft hjemmefra og kjøper seg en vaffel. Resten sparer hun til telefon. Det samme med bursdagspenger og de pengene hun fikk til jul. Vi har sagt vi dekker 1500 til telefon, resten må hun spare til selv. Hun har en telefon som virker, så det er ingen hast for hennes del. Sist jeg så etter hadde hun 2900 kr på sparekonto og 170 på brukskonto. Er hun riktig heldig får hun noe feriepenger av besteforeldrene. Anonymkode: 2f44c...e73
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 Våre døtre på 10 og 11 (snart 12) år får 300,- i måneden i lommepenger. De må rydde rommene sine med (u-) jevne mellomrom og skal rydde ut matboks og flaske av skolesekken etter skolen. Den yngste bruker penger raskest mulig, eldste har forstått at hun både kan bruke og spare samtidig. Da eldste ønsket seg ny mobil og en arvetelefon ikke var bra nok ønsket hun seg penger av familie og venner til bursdag og sparte deler av 17.mai penger fra besteforeldre etc. Det tok sin tid, men hun klarte det og var veldig fornøyd da hun kunne kjøpe en «Nesten Ny» iPhone11 fra Onecall. I 6. trinn har de økonomi på timeplanen nå og har sett et par episoder av Teenage Boss på nrktv. Prøver hele tiden å bevisstgjøre de på inntekter kontra utgifter og om hvilke prioriteringer man må gjøre hele veien. Anonymkode: 7f09d...3a0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 Arkana skrev (3 timer siden): Her får de 10 kr i uka per klassetrinn. Så tiåringen får 40 kr i uken. Det er ikke knyttet til arbeid i huset (jeg synes ikke man skal få betalt for å gjøre sin del av husarbeidet), men er ment for å lære økonomi. En mobiltelefon er veldig dyr og så fremt ikke hans/hennes del av betalingen er relativt liten føles det fort totalt uoverkommelig for en 10-åring å skulle spare så lenge. Det tar kanskje ett år eller mer og da i tillegg forutsatt at h*n sparer hele lønna og ikke kan kjøpe seg noe som helst annet i løpet av hele denne tiden. Det er ikke noe rart at h*n mister motet og interessen for pengene. Det er fint at h*n ønsker å være med å betale, men sparing blir ikke positivt når det krever så mye av noen som tross alt ikke er mer enn 10 år. Barnet har ikke mobil i dag, så ønsket er sterkt og vi tenkte det kunne gi motivasjon, men ser ikke helt sånn ut. Har eget bankkort og kontoen står i min nettbank... brukes mest til "ting jeg liker I butikken som jeg ikke trenger, men den var så søøøøøt", så pengene på konto har bein å gå på. Står drøyt 400 kr der nå. Får stort sett fysisk gaver i bursdag/jul, så lite cash inn der også. Gjøres alle oppgaver i uka blir det 60 kr pr uke....men lenge siden siste utbetaling... Anonymkode: abebf...93b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå