*Heidi* Skrevet 27. desember 2005 #1 Skrevet 27. desember 2005 Hvordan skal jeg forbrede og steke en kalkun filet? Hvor mange grader, hvor lenge skal den stå i ovnen, skal jeg ha i et steketermometer?? Takk for alle svar!!
LilleBille Skrevet 27. desember 2005 #2 Skrevet 27. desember 2005 Jeg bruker ikke steketermometer - men regner ca 1 time pr. kg. 160-170 grader - evt. gjerne lenger tid på lavere temperatur - kan stå i "evigheter" på vel 100 grader. (det varierer veldig fra ovn til ovn) Pleier å legge fileten i marinade - mens den er frossen - og la den tine i marinaden over natten. Legger den i en ildfast form - og pensler med marinaden noen ganger underveis. Blir veldig saftig og fin på den måten.
*Heidi* Skrevet 27. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2005 Jeg bruker ikke steketermometer - men regner ca 1 time pr. kg. 160-170 grader - evt. gjerne lenger tid på lavere temperatur - kan stå i "evigheter" på vel 100 grader. (det varierer veldig fra ovn til ovn) Pleier å legge fileten i marinade - mens den er frossen - og la den tine i marinaden over natten. Legger den i en ildfast form - og pensler med marinaden noen ganger underveis. Blir veldig saftig og fin på den måten. ← Forresten, hvordan marinade lager du? Og hva er godt å ha til av grønnsaker og saus?
LilleBille Skrevet 27. desember 2005 #5 Skrevet 27. desember 2005 Jeg bruker gjerne en ferdigmarinade (honey/mustard.. en sørafrikansk type) - eller barbeque saus, evt. en vanlig all-round marinade. Pleier ofte å servere med gratinerte poteter, mais, asparges, stekt sopp og gjerne en salat med masse sukkererter og pinjekjerner. Bruker enten bearnaise saus eller en rødvin/portvinsaus (lager du ikke selv - finnes det en ferdigtype - tror det er Henriettte ... som er helt nydelig)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå