Gå til innhold

Sommerferie - alt er så dyrt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fant billige billetter til London for hele familien i juli. Så bruker vi heller mer penger på leiebil og overnatting på den engelske sørkysten. Anbefaler det, altså! TS, hvis du ikke vil leie bil og flyr til f.eks. Gatwick, går det tog til mange byer på sørkysten av England der, f.eks. Brighton, som er livlig og fin. Men overnatting er dyrt, da.

Anonymkode: f98c9...a07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja sommerferier er dyrt! Og jeg leser restplasser så blir jeg bare enda mer lei, vi har ikke råd til det engang og tenåringsdatteren min maser om å dra til siden fordi alle vennene hennes drar cirka 3 ganger i året. 
Håper jeg vinner i Lotto engang, snart !!

Anonymkode: 6e057...575

Såfremt du ikke bor et sted alle andre enn deg har veldig mye penger, er dette noe du ikke trenger å tenke på lenger.  Det er slutt på den tiden folk med gjennomsnittlig lønn har råd til tre utenlandsturer i året. Veldig mange er nødt til å omprioritere pengebruken ganske vesentlig. For det første koster det veldig mye mer å leve i Norge. Og for det andre er prisveksten enda høyere i de fleste ferielandene til nordmenn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som har svart, setter pris på det. En del tips utgår fordi det ikke er den type ferie jeg er ute etter, feks London og Berlin. Dubrovnik er dyrt, også å reise til. 

Jeg kan godt tenke meg Storbritannia, men ikke kjøre. Både Dublin og Edinburgh er mye dyrere enn i fjor ☹️ Tenker å sjekke ut Wales, men har ingen ide om fine byer der, tar gjerne imot tips. 

Gdansk var et godt tips, det var overkommelig flypris og helt ok hotellpriser. Byen ser også veldig fin ut, nydelig arkitektur, store parker/skog å gå tur i. Og mulighet for bading. Ts 

Anonymkode: 69a82...c5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk til dere som har svart, setter pris på det. En del tips utgår fordi det ikke er den type ferie jeg er ute etter, feks London og Berlin. Dubrovnik er dyrt, også å reise til. 

Jeg kan godt tenke meg Storbritannia, men ikke kjøre. Både Dublin og Edinburgh er mye dyrere enn i fjor ☹️ Tenker å sjekke ut Wales, men har ingen ide om fine byer der, tar gjerne imot tips. 

Gdansk var et godt tips, det var overkommelig flypris og helt ok hotellpriser. Byen ser også veldig fin ut, nydelig arkitektur, store parker/skog å gå tur i. Og mulighet for bading. Ts 

Ja, Gdansk var overraskende fint. Oppdaget den i høst og syntes det var så bra at jeg har vært der to ganger til. Den er liten nok til å kunne gå til alt, og kombinert med Sopot kan du bade. Hvis du er glad i spa så er det både billig og bra spa. Jeg bodde på Radisson Blu i Sopot og de hadde den beste frokosten jeg har sett i Europa/skandinavia. Betalte ca 500kr for 60min med massasje. Helt overkommelige priser på mat og drikke på hotellet og ellers i byen.

Anonymkode: 2e7de...dfc

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Gdansk er en veldig hyggelig by, og som du sier kort reisevei og lave priser😊 Og på sommeren anbefales å dra til Sopot (kalles Polens "syden") ca 20 min biltur fra Gdansk) der er det flotte strender og fine strand hoteller😊

Anonymkode: a387a...69c

AnonymBruker
Skrevet

Budapest. 

Anonymkode: 2588d...18b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 9.09):

Vi fant billige billetter til London for hele familien i juli. Så bruker vi heller mer penger på leiebil og overnatting på den engelske sørkysten. Anbefaler det, altså! TS, hvis du ikke vil leie bil og flyr til f.eks. Gatwick, går det tog til mange byer på sørkysten av England der, f.eks. Brighton, som er livlig og fin. Men overnatting er dyrt, da.

Anonymkode: f98c9...a07

Storbritannia er jo virkelig ikke stedet å reise til hvis man er på budsjett! 
Ellers er jeg enig i at mange nok vil få sjokk når de reiser til utlandet på ferie i år. 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor Berlin ikke er ok, mens Storbritannia er det? Hva slags ferie ønsker du deg? I mange tyske byer vil du finne overnatting til ok pris, og det er masse å oppleve. Selv elsker jeg Berlin,  men også mange andre steder. Hva vil du gjøre mens du er på ferie?

Anonymkode: 72f49...85e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenkt på Bar i Montenegro? Da kan du ta fergen til Bari i Italia. Noen dager i Montenegro, noen dager i Italia.

Anonymkode: 69514...b0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenkt på Bar i Montenegro? Da kan du ta fergen til Bari i Italia. Noen dager i Montenegro, noen dager i Italia.

Det er en strålende kombo!

AnonymBruker
Skrevet

Montpellier ❤️

Anonymkode: 44c87...281

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår ikke helt hvorfor Berlin ikke er ok, mens Storbritannia er det? Hva slags ferie ønsker du deg? I mange tyske byer vil du finne overnatting til ok pris, og det er masse å oppleve. Selv elsker jeg Berlin,  men også mange andre steder. Hva vil du gjøre mens du er på ferie?

Anonymkode: 72f49...85e

Jeg er ikke ute etter storby ferie. Det synes jeg er hyggeligere når man er flere sammen. Jeg har vært i Berlin, helt ok, men føler ikke behov for å reise dit en gang til. 

Jeg vil heller ikke reise til London, men jeg har vært i blant annet Dublin, Glasgow, Edinburgh, Inverness, nordvest Irland og trivdes godt der. Kan godt reise til en by, men den må ikke være for stor og det må være mulighet å kunne gå turer i nærområdet. Trenger ikke være lange, organiserte turer, kan godt være enkle turer som rett utenfor byen eller park/skog område i byen. Har veldig lyst å besøke Lake Distrikt området, men er usikker på by. Tør ikke kjøre der og har hørt at tog og buss er veldig dyrt.

Har vært nord i Tyskland, der var det kjempefint. 

På den type ferie jeg ønsker til sommeren (ca 1 uke) tenker jeg enten en passelig stor by (har tenkt på Amsterdam, København, Lisboa)  som er grei å ferdes i og hvor man samtidig enkelt kan dra på dagstur ut av byen. Eller mer landlig som feks Nordsjælland eller Fyn.

Har fått tips om Gdansk her som er aktuelt. Jeg leter fremdeles etter overkommelige priser i Edinburgh (var der for noen år siden og har siden ønsket å dra tilbake).

Så jeg er egentlig åpen for forslag og veldig takknemlig for de forslagene jeg har fått her. Selv om det ikke måtte passe 😊 ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker å være borte en uke og være i ro den uken. Men forslaget er bra 😊 ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 21.58):

Trenger tips til reisemål i sommerferien. Juli/august. Kvinne 54, reiser alene. Må nordfra og til Gardermoen om jeg skal fly, det fordyrer. 

En ting er fly, det er blitt utrolig dyrt. Men sitter og ser på ulike destinasjoner og både hotel, leilighetshotell og Airbnb har økt masse siden i fjor. Kommer ikke under 2000-2500 pr døgn uansett. Helst masse over, en uke ligger fort på 20.000 og oppover (med god standard). 

Noen som har tips til reisemål som er overkommelig? Ikke typisk «syden» sted. Må være i Europa. 

Jeg er ikke interessert i shopping eller uteliv. Liker fin arkitektur, gå turer, spise godt. 

Andre som liker sånn ferie og kan komme med tips?

Prøv Tyrkia. 

AnonymBruker
Skrevet
Serafin skrev (20 minutter siden):

Prøv Tyrkia. 

Som sagt tidligere i tråden, Tyrkia er uaktuelt. Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tenker å være borte en uke og være i ro den uken. Men forslaget er bra 😊 ts

Da hadde jeg tatt en uke i Montenegro. Mye billigere enn Kroatia. Fly til Tivat, bo der eller Herceg Novi, Kotor, Biejla eller lignende. Enkelt å ta buss rundt omkring, billig og punktlige. Det finnes mange fine småbyer langs kysten, så en kan reise litt på lykke og fromme om en vil se seg litt omkring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 20.22):

Hva med Aberdeen ? Widerøe har ganske billige billetter dit for sommeren nå. Vurderer å reise med mine to tenåringer men litt usikker på om det fenger. 

Anonymkode: e3b0c...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 13.13):

Da hadde jeg tatt en uke i Montenegro. Mye billigere enn Kroatia. Fly til Tivat, bo der eller Herceg Novi, Kotor, Biejla eller lignende. Enkelt å ta buss rundt omkring, billig og punktlige. Det finnes mange fine småbyer langs kysten, så en kan reise litt på lykke og fromme om en vil se seg litt omkring.

Kotor 😍😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt min elsk på en polsk by som heter Torun! Vi fløy til Gdansk og hadde leiebil derfra, tar vel kanskje to timer å kjøre. Nydelig plass med masse fin arkitektur langs elva og koselige spisesteder :) 

Anonymkode: 4c010...d32

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 15.47):

Takk, bra tips 👍🏻 Ts

Jeg anbefaler også dette. Land uten euro og dollar er mye billigere. Polen har fin temperatur, Gdansk er fin med gammel arkitektur, samt mye moderne museer, shoppingsentre osv. Sopot har strand og ligger ikke lange kjøreturen unna.

God mat hadde de også da vi var der og vi leide en splitter ny leilighet med to store soverom midt i byen for under 1000kr natta. Dette var i 2019.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...