Gjest Olava Skrevet 28. desember 2005 #21 Skrevet 28. desember 2005 Ekkelt dilemma. Men så vidt jeg skjønner, skal dere ha "bare middag", altså ikke en lang fest. Tror du folk blir SÅ fulle i løpet av en middag? For alt jeg vet, så kan de vel det. Det kommer vel an på "klientellet". Uansett støtter jeg noen av de andres syn, og mener at hvis det skal være alkoholfritt, passer det best å ha selskapet "hjemme", forutsatt at gjestene skal betale selv. Lykke til med avgjørelsen!
Caramba Skrevet 28. desember 2005 #22 Skrevet 28. desember 2005 (endret) Jeg synes det høres klokt ut å kjøre alkoholfritt siden dere har alkoholikere i familien. Det er ikke hyggelig for dere å sitte på nåler hele kvelden i skrekk for at denne personen får seg en tår over tørsten. Det er klart at jeg ville foretrukket å drikke vin til maten selv, men som gjest i et bryllup måtte man jo bare respektert brudeparets valg. Hvorfor ikke ringe resturanten og forklare saken? Ikke sikkert de synes det gjør noe med alkoholfritt bryllup? Gi dem en sjanse til å svare ja eller nei. (Har også hørt et par skrekkhistorier fra bryllup hvor noen har blitt drita fulle i den nærmeste familien og omtrent ødelagt hele festen. Blandt annet brudens mor (!!!) i et bryllup noen på jobben var i for noen år siden.) Endret 28. desember 2005 av Caramba
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #23 Skrevet 28. desember 2005 Når det gjelder restauranten dere har bestilt synes jeg du burde ta en telefon til dem snarest og fortelle hva dere har bestemt. Gi dem en sjanse til å uttale seg om dette, spesielt når de har signalisert så tydelig at de regner med å ta inn overskuddet på drikken. Det er fair av deg, selv om det er forkastelig av dem hvis de avlyser kontrakten på grunn av dette. (Og med norsk alkohollovgivning lurer jeg på om dette kan være en lovlig grunn til å kansellere en kontrakt - jeg tror neppe det.) ← Det er jo ikke snakk om at de forkaster det, men at de da kommer til å kreve leie av brudeparet. Restauranten skal tross alt overleve den også, og driver ikke veldedighet. De hadde vært greie og sagt at de kunne slippe leie forutsatt at de drakk alkohol - da er det naturlig at de betaler leie dersom de ikke drikker alkohol. Til trådstarter; en alkoholiker får tak i alkohol enten du vil det eller ei. Det er bare "å gå ut for en røyk" og ta seg en stiv en i baren nede. Synes det er pussig at dere kjenner vedkommende godt nok til å be i bryllupet, men ikke tør snakke med vedkommende (eller en av h*ns nærstående) om bekymringene deres. Noe annet dere kan gjøre, er f.eks å servere ett glass til forretten og to glass til hovedretten (avtal med servitørene) - da klarer vel ingen å bli fulle?
Lassie Skrevet 28. desember 2005 Forfatter #24 Skrevet 28. desember 2005 Tusen takk for mange svar og mange tips! Skriver noen svar her i noen siterte innlegg som jeg spesielt vil svare på. Det går ikke an å be en alkoholiker om å drikke litt! ← Jeg skrev jo nettopp det, at det går ikke an å be en alkoholliker om å drikke bare litt. Jeg synes det blir helt feil å avskåre mange fra gleden vin gir, av hensyn til et svært, svært lite mindretall (som alkoholikere er). Det samme prinsippet gjelder jo i butikken: hvorfor skal ikke majoriteten av den norske befolkning få kjøpe vin i butikken bare fordi noen få ikke klarer å styre seg? ← Feil å avskåre mange fra gleden pga noen alkohollikere. Vel, jeg kan til en viss grad være enig, det er nettopp derfor jeg spør om dette med hvordan folk kommer til å reagere. Men på den annen side så er det ikke for alkohollikernes skyld at vi vil gjøre det, det er faktisk så egoistisk at det er for oss selv, fordi vi ikke ønsker å gå meg mageknip hele dagen i frykt for at vedkommende skal drikke seg sørpe full. Trodde at gjestene i dette bryllupet skal betale selv? Er det ikke da litt sært (veldig!) å nekte dem og drikke de de selv ønsker til maten?!? DET hadde jeg reagert på iallfall! Var jeg invitert i et bryllup hvor det var lagt opp til at en selv betalte for mat og drikke, som også ble holdt på et utested, ville jeg blitt rimelig forundret om vertsskapet også skulle bestemme HVA jeg skulle drikke. Jeg hadde derimot ikke reagert hvis jeg var invitert i et bryllup hvor vertsskapet sto for mat/drikke til gjestene og det ikke ble servert alkohol. Men det er jo ikke tilfelle her da.... ← Jeg tror ganske sikkert jeg nevnte det, at hvis vi tar det alkoholfritt så betaler vi mat og drikke. Jeg skrev jo noe om noen visste om steder som ikke kostet flesk for mat og drikke så ville vi gjerne ha tips om det. Forøvrig skjønner jeg greia med at vi skulle bestemme hva folk skulle drikke om de skulle betale selv, ja - nettopp derfor vi lurte på eventuelle cateringbyråer og sånt. For vi synes også det er helt feil å skulle nekte folk å kjøpe den drikken de selv ønsker. Derfor ville jeg også vite litt om ca-priser på leie, fordi både leie og mat kan bli veldig dyrt og at vi dermed ikke har råd til å ha det på en restaurant da. Bare en ting; hva med å høre med noen av jentene på jobben om de kan tenke seg å hjelpe til litt? Koldtbord er ikke bare bare det heller, det må også ryddes opp og gjøres ting. Vi hadde 64 gjester i telt i sommer, og tre hjelpere, det var ikke nok. Dere er vel noe færre, men å be en eller to fra jobben og de de en flaske vin eller en blomst ville nok ikke vært dumt ← Det høres ut som en kjempegod idè, Frysepulver! Men er egentlig en vinflaske eller blomst nok som takk for hjelpen? Høres litt "knuslete" ut, synes jeg. Men å be et par jenter fra jobben om hjelp, av de som ikke er invitert, det synes jeg er en veldig god idè!! Ekkelt dilemma. Men så vidt jeg skjønner, skal dere ha "bare middag", altså ikke en lang fest. Tror du folk blir SÅ fulle i løpet av en middag? For alt jeg vet, så kan de vel det. Det kommer vel an på "klientellet". Uansett støtter jeg noen av de andres syn, og mener at hvis det skal være alkoholfritt, passer det best å ha selskapet "hjemme", forutsatt at gjestene skal betale selv. Lykke til med avgjørelsen! ← Det stemmer, vi skal ikke ha fest, kun middag. Og ja, dessverre kan de bli veldig fulle i løpet av middagen. (Snakker av erfaring) Hvis vi skal ha selskapet hjemme blir det definitivt alkoholfritt og vi betaler mat og drikke. Det er jo ikke snakk om at de forkaster det, men at de da kommer til å kreve leie av brudeparet. Restauranten skal tross alt overleve den også, og driver ikke veldedighet. De hadde vært greie og sagt at de kunne slippe leie forutsatt at de drakk alkohol - da er det naturlig at de betaler leie dersom de ikke drikker alkohol. Til trådstarter; en alkoholiker får tak i alkohol enten du vil det eller ei. Det er bare "å gå ut for en røyk" og ta seg en stiv en i baren nede. Synes det er pussig at dere kjenner vedkommende godt nok til å be i bryllupet, men ikke tør snakke med vedkommende (eller en av h*ns nærstående) om bekymringene deres. Noe annet dere kan gjøre, er f.eks å servere ett glass til forretten og to glass til hovedretten (avtal med servitørene) - da klarer vel ingen å bli fulle? ← Nettopp, det er derfor jeg spør om noen vet ca-priser på leie. Jeg vet de ikke vil forkaste vår avtale, men jeg lurer litt på leieprisen. Tenker jeg ringer på nyåret og snakker med ham, men jeg spurte fordi jeg vil ikke bli "sjokkert" i telefonen når jeg snakker med ham - Ja, vet vet at en alkoholliker får tak i alkohol enten vi vil eller ikke. Det er nettopp derfor vi vil sørge for at ikke vi legger opp til enda mer drikking. Pussig at vi kjenner vedkommende nok til å be i bryllupet men ikke tør å snakke med dem om bekymringene.. Vel, har du erfaring med å være i familie med en alkoholliker? Om du har erfaringen, har du prøvd å snakke en alkoholliker til fornuft? Har du prøvd å fortelle en alkoholliker at du er bekymra for vedkommende, både for at vedkommende skal drikke seg ihjel eller for at vedkommende skal drikke seg fra sans og samling og ødelegge en kveld for seg selv og andre? Hvis du har disse erfaringene så tror jeg ikke du hadde syntes det var så pussig likevel. Å snakke en alkoholliker til fornuft er dessverre svært vanskelig, og jeg har ikke lykkes. Det er ikke bare vi i familien som har prøvd å snakke med disse folkene. Hadde det vært så lettvint løsning så hadde jeg selvsagt snakket med disse folkene forlengst og blitt enige med dem om at de ikke skal drikke noe særlig i vårt bryllup. Men så enkelt er det dessverre ikke. Ellers takk for flere fine tips og tanker! Vi har fortsatt ikke bestemt oss for hva og hvordan, det frister fortsatt å bare ta med forlovere fordi dette er så vanskelig og ekkelt, men... Det er fortsatt rom for flere tanker og ideer her, men ikke heng dere opp i alkoholfritt som gjestene må betale selv, for det er ikke aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #25 Skrevet 28. desember 2005 - Ja, vet vet at en alkoholliker får tak i alkohol enten vi vil eller ikke. Det er nettopp derfor vi vil sørge for at ikke vi legger opp til enda mer drikking. Pussig at vi kjenner vedkommende nok til å be i bryllupet men ikke tør å snakke med dem om bekymringene.. Vel, har du erfaring med å være i familie med en alkoholliker? Om du har erfaringen, har du prøvd å snakke en alkoholliker til fornuft? Har du prøvd å fortelle en alkoholliker at du er bekymra for vedkommende, både for at vedkommende skal drikke seg ihjel eller for at vedkommende skal drikke seg fra sans og samling og ødelegge en kveld for seg selv og andre? Hvis du har disse erfaringene så tror jeg ikke du hadde syntes det var så pussig likevel. Å snakke en alkoholliker til fornuft er dessverre svært vanskelig, og jeg har ikke lykkes. Det er ikke bare vi i familien som har prøvd å snakke med disse folkene. Hadde det vært så lettvint løsning så hadde jeg selvsagt snakket med disse folkene forlengst og blitt enige med dem om at de ikke skal drikke noe særlig i vårt bryllup. Men så enkelt er det dessverre ikke. ← Hei igjen, det var ikke meningen å såre. Min far er alkoholiker (tørrlagt nå - til neste gang), så jeg vet endel om det, og har vært med i familieterapi, gruppeterapi mm. Det nytter selvsagt ikke å få en alkoholiker til å ikke drikke, men det går faktisk an å be dem om å ta seg kraftig sammen en kveld, fordi det er viktig for deg. Med mitt kjennskap til alkoholisme, klarer de seg fint noen timer (særlig her, hvor dere ikke har noen fest etterpå). Synes dere at det er ubehagelig (noe jeg skjønner godt), går det jo an å be en av vedkommendes nærstående om å ta praten for dere. Ellers så kan dere ha et alkoholfritt bryllup, hvis det er like fint for dere.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #26 Skrevet 28. desember 2005 Det høres ut som en kjempegod idè, Frysepulver! Men er egentlig en vinflaske eller blomst nok som takk for hjelpen? Høres litt "knuslete" ut, synes jeg. Men å be et par jenter fra jobben om hjelp, av de som ikke er invitert, det synes jeg er en veldig god idè!! ← Dere er jo unge og forholdsvis nyetablerte, hadde jeg jobbet med deg hadde jeg sagt ja på flekken ihvertfall. Bare gjør de oppmerksomme på at det ikke vanker store lønninger i etterkant, så de får en mulighet til å takke nei dersom det er noe problem. ellers får Sneip og jeg stille, vi har snakket såvidt om at det hadde vært gøy å komme i kirken for å se på dere, jeg kjenner kirken godt
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #27 Skrevet 28. desember 2005 Å servere i et bryllup for en vinflaske hadde jeg aldri gjort - det er knuslete! Man bruker fridagen sin og står gjerne på i mange timer (bordet skal dekkes først og oppvasken skal tas etterpå), og det er ikke akkurat en artig jobb. Og hvordan skal du spørre? - Vil du servere i bryllupet mitt? - Ja, selvfølgelig! - Så får du en god flaske vin som takk for hjelpen! *(- En flaske fordømt vin?! Gjerrige knusledame. Nå får jeg ikke sagt nei, heller. Pokker.)*
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #28 Skrevet 28. desember 2005 Å servere i et bryllup for en vinflaske hadde jeg aldri gjort - det er knuslete! Man bruker fridagen sin og står gjerne på i mange timer (bordet skal dekkes først og oppvasken skal tas etterpå), og det er ikke akkurat en artig jobb. Og hvordan skal du spørre? - Vil du servere i bryllupet mitt? - Ja, selvfølgelig! - Så får du en god flaske vin som takk for hjelpen! *(- En flaske fordømt vin?! Gjerrige knusledame. Nå får jeg ikke sagt nei, heller. Pokker.)* ← Da må man jo selvsagt takke nei hvis det er batalingen det kommer an på. Jeg ville stilt opp gratis jeg da, men jeg er kanskje rar
Gjest Betty Boop Skrevet 29. desember 2005 #29 Skrevet 29. desember 2005 Å servere i et bryllup for en vinflaske hadde jeg aldri gjort - det er knuslete! Man bruker fridagen sin og står gjerne på i mange timer (bordet skal dekkes først og oppvasken skal tas etterpå), og det er ikke akkurat en artig jobb. Og hvordan skal du spørre? - Vil du servere i bryllupet mitt? - Ja, selvfølgelig! - Så får du en god flaske vin som takk for hjelpen! *(- En flaske fordømt vin?! Gjerrige knusledame. Nå får jeg ikke sagt nei, heller. Pokker.)* ← Jeg kjenner faktisk folk som har brukt den ordningen. Og jeg tror faktisk det var snakk om en flaske vin. Damen som hadde stilt opp og servert syntes det var kjempekoselig. Det er jo faktisk bare snakk om å gjøre en kollega en tjeneste da. Og har man den rette tonen og kontakten, så hvorfor ikke? En tjeneste er en annen verd. Og man har alltid anledning til å si nei.
Pasha Skrevet 29. desember 2005 #30 Skrevet 29. desember 2005 jeg hadde gjort det gratis ikke alt her i verden man trenger penger før heller da
prinsessa Skrevet 29. desember 2005 #31 Skrevet 29. desember 2005 Hei! Du må nok ha serveringshjelper selv om det ikke er middag ja, masse å rydde opp etter et koldtbord. Når det gjelder dette med alkoholen tror jeg nok at alkoholikeren klarer å få drukket uansett. Jeg har vært i bryllup hjemme hos brudens foreldre som var alkoholfritt, tror de hadde koldtbord. Må si at det bryllupet var ganske stusselig, var ikke noen fest akkurat. Men det er jo du og mannen din som bestemmer hvordan dagen skal være. Hvis du er gode venner med kollegaene dine syns jeg ikke det er noe rart å be dem å servere for en flaske vin. De som er alkoholikere er de veldig nær familie? Søster, bror, mor eller far. Hvis ikke syns jeg faktisk du skal tenke tanken og ikke be dem. Du sliter du kjempemasse med dette og det høres jo ut som de har ødelagt fester før. Bare fordi de er familie betyr ikke at det er selvfølge at de skal bli bedt. Syns faktisk at du skal holde på den planen du har hatt og heller ikke be alkisene.
Lassie Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #32 Skrevet 29. desember 2005 Takk for svar alle sammen!! Jeg ser det er mange varmhjertede folk her, mange som sier de hadde stilt opp gratis og greier. Selv om jeg nok tror noen av jentene på jobben hadde kommet til å stille opp gratis, så hadde det aldri kunne falt meg inn å ikke betale folk for å stille opp. 3 av jentene fra jobben blir invitert til bryllupet, de er veldig gode venner av meg. Så er det en annen som skal sminke meg. Egentlig står det igjen kun en person som jeg kunne tenkt meg å spørre som ikke er invitert, men det kan jo være for at jeg ikke vil be dem jeg ikke har noe særlig kontakt med på fritiden om å stille opp. Synes det blir frekt. Men jeg kan jo spørre Frysepulver og Sneip hehe.. Gjest, du såret ikke - det virket bare som om du trodde det var så lett. Ikke meningen å være hårsår heller, men det er nå litt vanskelig og sårt tema da... Dessverre er det så nært at man ikke kan droppe å invitere, ja. Det er så nært som bror, søster, mor, far - greier. Vil ikke spesifisere mer, men det er av de aller nærmeste. Det er kun de nærmeste pluss et par vennepar som inviteres. Uansett så hadde disse menneskene vært uaktuelt å ikke invitere, fordi det betyr alt i verden for meg at den ene av dem er tilstede... Vanskelig greie dette. Dere hadde nok kanskje forstått om dere hadde visst hvor nært det var.. Om de ikke direkte har ødelagt familieselskap før, så har de gjort skam på seg selv og familien for lang tid, og dessuten blir jeg fysisk dårlig når de drikker mye... Kanskje jeg er overhysterisk, kanskje de ikke vil bli møkkings i løpet av en middag - det kan tenkes at jeg er litt vel sår på dette og litt ekstra livredd fordi jeg ikke ønsker at vårt bryllup skal bli ødelagt på noe vis... Dessuten ønsker jeg heller ikke at svigerfamilien skal gå i ettertid å snakke om hvor full den og den var... Kjenner svigerfamilien såpass at jeg vet de ville snakke om slikt. Nuvel... Det var godt å få ut tankene, og godt å få respons fra dere alle sammen. Setter stor pris på at dere har mange gode ideer og tanker rundt dette, samt gode hilsner på PM. Dere er så gode Jeg skal oppdatere på hvordan det blir, dere skal få høre fra meg videre. Tror jeg må la være å tenke på det noen dager nå, slik at jeg kanskje får det litt på avstand og dermed får klarnet hodet. Da kanskje jeg finner løsningen enkelt og greit sånn plutselig..
Lassie Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #33 Skrevet 29. desember 2005 Jeg har vært i bryllup hjemme hos brudens foreldre som var alkoholfritt, tror de hadde koldtbord. Må si at det bryllupet var ganske stusselig, var ikke noen fest akkurat. Men det er jo du og mannen din som bestemmer hvordan dagen skal være. ← Ja, jeg er enig at det kunne blitt stusselig - men vi skal kun ha middag da, ikke fest. Så for oss er det ikke meningen med noen fest uansett da. Vi ønsker nemlig ikke fest, vi. Så sånn sett er det nok noen som vil synes det blir stusselig, men det er slik vi ønsker det. Hadde vi skulle hatt bryllupsfest hadde jeg perosnlig også syntes det blitt for dumt å ha alkoholfritt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå