Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som kanskje noen av dere med-bruder vet, skal vi ha et veldig lite og enkelt bryllup. Vi skal ikke ha fest, kun middag.

Vanligvis er verken mannen min eller jeg noen som "spytter i glasset" - med andre ord, vi kan godt drikke litt alkohol i lystige lag.

Men så har det seg sånn at det er noen som er litt vel glad i alkohol blant dem som blir invitert til bryllupet... Og vi gruer oss for det, særlig gjør jeg. Det er ikke så lett å be alkohollikere om å la være å drikke så mye i et bryllup, derfor har vi nå etter å ha snakket om det noen dager kommet frem til at vi mest sannsynlig kommer til å ha et alkoholfritt bryllup. Dette vil gjøre at vi kan slappe litt mer av denne dagen og slippe å tenke på om "den og den blir full og driter ut hele slekta" om dere skjønner. Vil ikke gå for mye inn på hvem det er eller om det er nær slekt eller venner, men iallfall er det alkoholisme som er saken. Det er dette som gjør at vi ønsker å droppe alkohol. Vi klarer oss fint uten å drikke alkohol til bryllupsmiddagen.

Så har jeg noen tanker og spørsmål da..

Den restauranten vi skal ha middagen på lot oss leie hele etasjen gratis iogmed at vi skulle ha over 20 gjester til 3retters middag og da sa sjefen på stedet at "dere får heller drikke litt ekstra godt med øl og drinker da vet dere"... Men siden vi nå ønsker alkoholfritt bryllup så kan det skje at restauranten ønsker leie av oss likevel. Er det noen som vet ca hvor mye de tar i leie på restauranter?

Pga dette med restauranten så har vi vurdert å prøve å finne et annet sted vi kan spise middagen, muligens hjemme hos svigers da de har et stort hus. Men da må vi få laget eller tilkjørt mat (da blir det ikke med servitører, det blir nok koldtbord eller noe som folk kan forsyne seg av selv.) Er det noen som vet om billigst mulige alternativer å ha som mat da? Da blir det nok heller ikke 3retters. Mineralvann og slikt får vi fikset billig uansett.

Er det noen som tenker på om folk kommer til å undre på hvorfor vi skal ha alkoholfritt når alle som blir invitert vet at vi drikker selv? Jeg tenker litt på dette, om folk kommer til å spekulere, ikke alle kjenner hverandre og derfor er jeg bekymra for at folk skal begynne å spekulere og skjønne greia.. Liker ikke å fortelle folk om alkoholismen som er blant de menneskene jeg tenker på.

Har dere ellers noen tanker rundt dette, som dere kan lufte for meg? Jeg er veldig veldig usikker på hele greia og tenker veldig mye på det. Hvordan vi skal gjøre det, hva vi skal skrive i invitasjonen osv..

Sånn jeg føler det akkurat nå, så har jeg mest lyst til å ikke invitere noen i det hele tatt og bare gifte oss uten å ha noe annet enn middag med forlovere etterpå... Sukk... Vil jo ikke det heller, vil jo gjerne dele dagen med mine nærmeste... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som vet ca hvor mye de tar i leie på restauranter?

Vi fikk priser som var på ca 4-5000 kroner.

Dette var i Oslo, på feks Oslo Plaza.

Skrevet

Jeg syns det er veldig fint gjort av dere å ta hensyn til den eller de gjestene som sliter med alkohol. Det er mange som velger å ha alkoholfritt bryllup, både av livsynsspørsmål og av de årsakene som deg.

Jeg ville ikke har skrevet at det blir alkoholfritt i invitasjonen, det syns jeg blir litt rart og vil vekke enda mer spørsmål. Ingen har noe med om dere velger alkoholfritt, og dere skal ikke måtte forklare og advare om dette.

Skrevet
Jeg ville ikke har skrevet at det blir alkoholfritt i invitasjonen, det syns jeg blir litt rart og vil vekke enda mer spørsmål. Ingen har noe med om dere velger alkoholfritt, og dere skal ikke måtte forklare og advare om dette.

Jeg synes også det vil være litt rart å skrive i invitasjonen at det blir alkoholfritt, men jeg vet om minst èn, sannsynligvis flere, som vil ta seg en "oppstrammer" allerede før middagen... Hvordan skal vi gjøre det da?

Huff, forferdelig vanskelig dette... :sjenert:

Ellers takk for svar. Synes 4-5000kr bare i leie var ekstremt dyrt!!

Skrevet

Går det ikke an å gjøre det slik at tilgangen på drikkevarer er begrenset da? Hvis dere f.eks har selskapet hos svigers, serverer koldtbord med øl eller vin og kanskje kaffe avec. Tror ingen vil reagere på at det ikke serveres sprit i en slik type bryllup hvor det bare er bryllupsmiddag og ikke fest. Ville ikke opplyst om alkoholservering på forhånd heller.

Skrevet

Jeg er allerede gift, men sniker meg til å svare på denne tråden likevel :sjenert:

Det er deres bryllup, og dere bestemmer hvordan dere vil ha det. Jeg synes det er omtenksomt og en helt streit avgjørelse å ha et hvitt bryllup når flere av gjestene tydeligvis sliter med å styre alkoholen. Det er etter min mening ikke naturlig å opplyse om dette i invitasjonen. Om noen tar en oppstrammer i forkant så kan dere uansett ikke kontrollere det, det må du nesten bare akseptere og slutte å tenke på. Hvis jeg var gjest ville jeg ikke reagert negativt på alkofri servering. Det ville jeg respektert som vertskapets valg. Når du er gjest kan du ikke selv bestemme hvordan selskapet skal gjennomføres!

Når det gjelder restauranten dere har bestilt synes jeg du burde ta en telefon til dem snarest og fortelle hva dere har bestemt. Gi dem en sjanse til å uttale seg om dette, spesielt når de har signalisert så tydelig at de regner med å ta inn overskuddet på drikken. Det er fair av deg, selv om det er forkastelig av dem hvis de avlyser kontrakten på grunn av dette. (Og med norsk alkohollovgivning lurer jeg på om dette kan være en lovlig grunn til å kansellere en kontrakt - jeg tror neppe det.)

Det finnes mange kjempegode cateringfirma i Oslo-området. Selv har jeg hatt gode erfaringer med "Annerledes Brød og Sirkus". Det går også an å leie en eller flere proffe kokker til å lage maten i deres eget hjem. Vi gjorde det (dvs de lagde den i et selskapslokale med spartansk utstyr), og det kom på ca 35000. Det var 4 retter med forholdsvis eksklusive råvarer til 60 personer. Sammenlignet med hva du kunne få i selskapslokaler og restauranter var det rett og slett en jubelpris.

Når det gjelder evt spørsmål om hvorfor det ikke er servering, så synes jeg egentlig ikke du skylder noen noe svar. Dere ville ha det sånn - derfor. Folk kommer kanskje til å mistenke at dere har dårlig økonomi, men det får du bare leve med.

Et alternativ kan være å ha et formiddagsbryllup med enkel lunsj - da virker det kanskje noe mindre påfallende å ikke servere alkohol.

Forøvrig synes ikke jeg du skal tenke på "hva de andre vil si". Det er deres dag, og dere må få bestemme akkurat hvordan dere vil ha den!! Jeg synes du er tøff, jeg!!

Skrevet

Må du leie deg inn på restuarant da? Kan du ikke bare reservere bord?

Dersom dere skal ha det hos Svigers er jo Asker Selskapsmat eller noe et alternativ, god mat derfra ihvertfall, men aner ikke priser.

vi bruker alltid et der pappa er fra, de kjører den timen det tar dit maten skal.

Til dette med alkohol; den beste løsningen for å unngå at folk drikker vil vel være å ha det hjemme hos svigers og ikke servere noe alkohol. Er verre å skulle blande seg borti hva gjestene skal drikke til maten ute på restaurant (med tanke på hvem som skal betale det også).

Jeg hadde synes et hvitt bryllup hadde vært helt ok :)

Skrevet

:overrasket: Det går ikke an å be en alkoholiker om å drikke litt!

Syns det er fint at noen tenker på å ha alkoholfrie selskaper her i samfunnet. Blir alt for mye fiksert på alkohol til maten. Sinnsykt mye syns jeg. Jeg er ingen tilhenger av alkohol og har greid meg uten nå i 50 år. Går an å danse og ha det morsomt og nyte en god middag for det.

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å avskåre mange fra gleden vin gir, av hensyn til et svært, svært lite mindretall (som alkoholikere er).

Det samme prinsippet gjelder jo i butikken: hvorfor skal ikke majoriteten av den norske befolkning få kjøpe vin i butikken bare fordi noen få ikke klarer å styre seg?

:overrasket:

Gjest Betty Boop
Skrevet

Synes det er klokt å velge alkoholfritt når dere vet det kan bli et problem. Har hørt skrekkhistorier før. Ingen som kan kritisere dere for å legge opp bryllupet deres slik dere selv vil ha det. Selvfølgelig kan du risikere at noen vil spekulere. Men sånt kan man uansett aldri gardere seg mot. I verste fall antyd at bruden er på vei. :) Kan jo bare si at det var falsk alarm senere.

Ønsker dere lykke til med dagen deres! :bryllup:

Gjest Betty Boop
Skrevet
Jeg synes det blir helt feil å avskåre mange fra gleden vin gir, av hensyn til et svært, svært lite mindretall (som alkoholikere er).

Det samme prinsippet gjelder jo i butikken: hvorfor skal ikke majoriteten av den norske befolkning få kjøpe vin i butikken bare fordi noen få ikke klarer å styre seg?

:overrasket:

Kan vel ikke helt sammenlignes vel?

Kjenner til en historie der brudens mor var alkoholiker og drakk seg under bordet under middagen. Bruden, som nå har vært gift i flere årtier, grøsser fortsatt ved tanken. Men under bryllupet gråt hun. Er da ikke slik det skal være?!

Skrevet
Kan vel ikke helt sammenlignes vel?

Kjenner til en historie der brudens mor var alkoholiker og drakk seg under bordet under middagen. Bruden, som nå har vært gift i flere årtier, grøsser fortsatt ved tanken. Men under bryllupet gråt hun. Er da ikke slik det skal være?!

Skal og bør er noe annet enn er.

La oss si at en person har slkoholproblemer, som i "klarer ikke å holde seg borte fra det og drikke". Slike personer/alkoholikere har med seg en på innelommen og drikker masse før de skal gå til slike tilstelninger som bryllup o.l.

Forstår dere kanskje at man ikke kan beskytte folk mot seg selv? Får man ikke kjøpt vin i butikken kjøper man desto mer når man er i Sverige og handler vin der! Får man ikke kjøpe øl i butikken etter kl. 18 kjøper man desto mer øl før kl. 18..

Tanken er sikkert god, men totalt meningsløs og naiv.

Skrevet

Problemet med et helt alkoholfritt bryllup er idioter som insisterer på å "ha med en knert". Har selv en bekjent som klarte å gjøre dette, uten å være alkoholiker. (Bare litt korte sosiale antenner noen ganger...) Han ble selvfølgelig mer brisen enn til vanlig, og MYE mer brisen enn alle de andre gjestene. Og holdt tale... Det gikk forsåvidt greit, men du aner ikke når ikke-alkoholikere gjør dumme ting fordi de ikke får den forventede middagsvinen.

I vårt bryllup valgte vi å sørge for at serveringspersonalet var informert om at det var enkelte som man måtte "passe litt på". Servitørene var i utgangspunktet flinke til å ikke sjenke mer enn normalt, og de hadde trening i å avvise "de som bare skal ha litt påfyll når du først er ute og går med den flaska". Hvis du kan gjøre en avtale med servitørene om å holde litt igjen for enkelte gjester, så kan du redusere sjansen for krise. Hvis du i tillegg allierer deg med bartenderen eller andre for tiden etter middagen, så kan du kanskje få avverget de største krisene, uten at det går utover alle andre. For all del, ikke la alkoholen stå framme på bordene, men la servitørene kontrollere sjenkingen!

Catzy

Gjest Betty Boop
Skrevet
Skal og bør er noe annet enn er.

La oss si at en person har slkoholproblemer, som i "klarer ikke å holde seg borte fra det og drikke". Slike personer/alkoholikere har med seg en på innelommen og drikker masse før de skal gå til slike tilstelninger som bryllup o.l.

Forstår dere kanskje at man ikke kan beskytte folk mot seg selv? Får man ikke kjøpt vin i butikken kjøper man desto mer når man er i Sverige og handler vin der! Får man ikke kjøpe øl i butikken etter kl. 18 kjøper man desto mer øl før kl. 18..

Tanken er sikkert god, men totalt meningsløs og naiv.

Her er det ikke snakk om å beskytte noen mot seg selv. Det er snakk om å redde dagen eller drive litt skadekontroll på dagen som er spesiell for brudeparet.

Forøvrig er jeg enig du kan ikke hindre noen i å drikke seg ihjel dersom det er det som er ambisjonen. Men du kan kanskje hindre at det skjer i bryllupet.

Når det gjelder alkoholsalg i dagligvare har jeg ingen sterke følelser på området. Men jeg tror generelt ikke at det ville øke forbruket, nei. Got it?

Skrevet

Selv om vi ikke hadde helt samme problemstillingen som dere ønsket vi også et alkoholfritt bryllup. Derfor valgte vi et lokale der alkohol ikke var tillatt. For oss var dette helt riktig, selv om vi liker å nyte alkohol inn i mellom selv. At folk skulle stille spørsmål ved dette, ble deres problem og vi hørte ikke et ord om det.

Når det gjelder at enkelte liker å ta med noe på lomma alle ta seg en stiv en før de møter opp, så går det jo an å spre "budskapet" om alkoholfritt brylup på forhånd siden dere skal ha et forholdsvis lite bryllup...?? Dere trenger jo ikke å servere noen grunn for dette, det er DERES valg og DERES bryllup!

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg ville aldri stusset over et alkoholfritt bryllup. Dere har jo en spesiell grunn til dette, som jeg tror alle forstår, men selv om det bare var fordi "dere hadde lyst til det", hadde jeg ikke tenkt over det. Alle har det bryllupet de selv ønsker. Men, nå skal det sies at jeg sjelden drikker alkohol, så jeg hadde ikke savnet det. Saken hadde kanskje stilt seg annerledes for folk som "må" ha alkohol i festlige anledninger, men likevel synes jeg det er en selvfølge at man respekterer brudeparets ønsker.

Endret av Arkana
Skrevet

Trodde at gjestene i dette bryllupet skal betale selv? Er det ikke da litt sært (veldig!) å nekte dem og drikke de de selv ønsker til maten?!?

DET hadde jeg reagert på iallfall! :overrasket: Var jeg invitert i et bryllup hvor det var lagt opp til at en selv betalte for mat og drikke, som også ble holdt på et utested, ville jeg blitt rimelig forundret om vertsskapet også skulle bestemme HVA jeg skulle drikke.

Jeg hadde derimot ikke reagert hvis jeg var invitert i et bryllup hvor vertsskapet sto for mat/drikke til gjestene og det ikke ble servert alkohol. Men det er jo ikke tilfelle her da....

Skrevet
Trodde at gjestene i dette bryllupet skal betale selv? Er det ikke da litt sært (veldig!) å nekte dem og drikke de de selv ønsker til maten?!?

DET hadde jeg reagert på iallfall!  :overrasket: Var jeg invitert i et bryllup hvor det var lagt opp til at en selv betalte for mat og drikke, som også ble holdt på et utested, ville jeg blitt rimelig forundret om vertsskapet også skulle bestemme HVA jeg skulle drikke.

Jeg hadde derimot ikke reagert hvis jeg var invitert i et bryllup hvor vertsskapet sto for mat/drikke til gjestene og det ikke ble servert alkohol. Men det er jo ikke tilfelle her da....

Jo, jeg også påpekte dette. Men hvis de har det hjemme hos svigers vil jeg anta at de betaler maten selv, og da kan man jo bare sette frem brus og farris/vann, så bør jo dette løse seg greit.

Skal de ha det på restaurant og gjestene betaler selv synes jeg ikke de kan blande seg bort i hva folk drikker for egne penger

Skrevet

Pga dette med restauranten så har vi vurdert å prøve å finne et annet sted vi kan spise middagen, muligens hjemme hos svigers da de har et stort hus. Men da må vi få laget eller tilkjørt mat (da blir det ikke med servitører, det blir nok koldtbord eller noe som folk kan forsyne seg av selv.) Er det noen som vet om billigst mulige alternativer å ha som mat da? Da blir det nok heller ikke 3retters. Mineralvann og slikt får vi fikset billig uansett.

Bare en ting; hva med å høre med noen av jentene på jobben om de kan tenke seg å hjelpe til litt? Koldtbord er ikke bare bare det heller, det må også ryddes opp og gjøres ting.

Vi hadde 64 gjester i telt i sommer, og tre hjelpere, det var ikke nok. Dere er vel noe færre, men å be en eller to fra jobben og de de en flaske vin eller en blomst ville nok ikke vært dumt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...