AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Fikk for en stund siden to kattunger i hus. Har en katt fra før, ikke veldig mye eldre i det lange løp, men en del måneder. Fra jeg fikk de nye kattungene har jeg merket at selv etter flere uker her, fysisi vekst osv... oppfører de seg litt babyete. Ikke på en lekete kattunge-måte, mer på en "sutter på meg, og katten som er her fra før" måte. Det virker som særlig den ene kattungen tenker at pusen som var her fra før er dens nye mor. Dilter etter hele tiden, og sutter ekstremt mye på henne. Den andre virker å være mer meg-dalt, og sutter på meg, og dilter etter meg. Jeg har googlet, og alt tyder egentlig på at de ble hentet for tidlig, og ikke lærte seg helt "katte-normen" Det jeg ikke finner frem til er konkrete tiltak for å få de til å slutte å f.eks sutte. Er det noe de finner ut av på egenhånd? Er det noe jeg aktivt må stoppe? Osv... Anonymkode: cc50c...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 Hvor gamle er de? Anonymkode: 0f1b4...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvor gamle er de? Anonymkode: 0f1b4...b8a Det er jo det TS ikke vet. Leste du problemstillingen? Anonymkode: f958d...c28 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 Er ikke uvanlig at katter som blir tatt for tidlig fra mor sutter resten av livet. Anonymkode: dd1ac...352 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #5 Skrevet 4. mars 2023 Hvis de får et lammeskinn el lignende å ligge på kan det hjelpe litt. Anonymkode: d97a8...240 1
Phoenix Heart Skrevet 4. mars 2023 #6 Skrevet 4. mars 2023 Vet om en katt som er rundt 10 år, den ble tatt fra moren for tidlig, og patter enda
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo det TS ikke vet. Leste du problemstillingen? Anonymkode: f958d...c28 Det står ikke et eneste sted at ts ikke vet hvor gamle de er, bare at h*n er redd det var for tidlig. Det er en viss forskjell på om kattungene ble tatt når de var 8 uker kontra 10/11 uker feks. Mye skjer på den tiden vettu. Anonymkode: 0f1b4...b8a 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #8 Skrevet 5. mars 2023 Jeg er glad i katt altså, men har du skaffet deg 3 katter på under ett år? Det er ikke uvanlig å skaffe seg to på en gang, gjorde det selv. Men jeg ville ikke gjort det om jeg hadde en fra før, og i alle fall ikke en veldig ung katt. Dynamikken kan bli veldig rar. Som du nå også opplever. Men som svar på spm: noen katter liker å sutte selv om de har vært med mor lenge, og det kan være veldig vanskelig å bli kvitt. Ikke alltid kattemor er så streng på avvenning, eller rett og slett at mor ikke har ivaretatt dem lenge nok til at behovet er dekket. Noen blir dessverre avvist litt tidlig, og det hjelper ikke ha de lenger hos mor egentlig, men de kan ha godt av andre søsken også. 12 uker er "normen" for hvor lenge de skal være hos mor, men jeg vil si det er et minimum. 12-14 uker er optimalt. Er mor drittlei av ungene, så er det ikke stas det heller. Våre er dra Dyrebeskyttelsen, og det var noen andre som hadde tatt disse kattungene fra mor for tidlig, og ingen aner hvor mor ble av. Så våre sutter dessverre litt. Den ene på tepper, og den andre på meg. Det var ganske ekstremt når de var små, men nå som de er 6 år, så skjer det bare om de har litt ekstra behov for nærhet. Ikke så fryktelig morsomt med en stor hannkatt som regelrett klorer seg fast rundt halsen din. Prøvde virkelig å avvenne han da han var liten, som om jeg var en streng kattemor. Men han er en hardhaus, og brydde seg svært lite om å få vondt Samtidig så er han da verdens snilleste katt, og kan stelle og styre med han som jeg vil. Sele, tannpuss og sårstell er null stress. For den som sutter på tepper, så skjer det bare når hun blir kost med, og vi har da aktivt stoppet henne fra å sutte. Hun vet nå at det ikke er "lov", men prøver seg litt innimellom. Anonymkode: 05a45...50d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #9 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er glad i katt altså, men har du skaffet deg 3 katter på under ett år? Det er ikke uvanlig å skaffe seg to på en gang, gjorde det selv. Men jeg ville ikke gjort det om jeg hadde en fra før, og i alle fall ikke en veldig ung katt. Dynamikken kan bli veldig rar. Som du nå også opplever. Men som svar på spm: noen katter liker å sutte selv om de har vært med mor lenge, og det kan være veldig vanskelig å bli kvitt. Ikke alltid kattemor er så streng på avvenning, eller rett og slett at mor ikke har ivaretatt dem lenge nok til at behovet er dekket. Noen blir dessverre avvist litt tidlig, og det hjelper ikke ha de lenger hos mor egentlig, men de kan ha godt av andre søsken også. 12 uker er "normen" for hvor lenge de skal være hos mor, men jeg vil si det er et minimum. 12-14 uker er optimalt. Er mor drittlei av ungene, så er det ikke stas det heller. Våre er dra Dyrebeskyttelsen, og det var noen andre som hadde tatt disse kattungene fra mor for tidlig, og ingen aner hvor mor ble av. Så våre sutter dessverre litt. Den ene på tepper, og den andre på meg. Det var ganske ekstremt når de var små, men nå som de er 6 år, så skjer det bare om de har litt ekstra behov for nærhet. Ikke så fryktelig morsomt med en stor hannkatt som regelrett klorer seg fast rundt halsen din. Prøvde virkelig å avvenne han da han var liten, som om jeg var en streng kattemor. Men han er en hardhaus, og brydde seg svært lite om å få vondt Samtidig så er han da verdens snilleste katt, og kan stelle og styre med han som jeg vil. Sele, tannpuss og sårstell er null stress. For den som sutter på tepper, så skjer det bare når hun blir kost med, og vi har da aktivt stoppet henne fra å sutte. Hun vet nå at det ikke er "lov", men prøver seg litt innimellom. Anonymkode: 05a45...50d Brydde seg lite om å få vondt? 😳 hva i alle dager gjorde du?? Anonymkode: 0f1b4...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #10 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor gamle er de? Anonymkode: 0f1b4...b8a De var 3 mnd (12 uker) når jeg hentet de, i utgangspunktet skulle jo det vært greit nok, men virker som det enda var litt for kort. Jeg vet veldig lite om hvordan det har vært "sosialt" hos kattemorens hjem i perioden før jeg hentet. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er glad i katt altså, men har du skaffet deg 3 katter på under ett år? Det er ikke uvanlig å skaffe seg to på en gang, gjorde det selv. Men jeg ville ikke gjort det om jeg hadde en fra før, og i alle fall ikke en veldig ung katt. Dynamikken kan bli veldig rar. Som du nå også opplever. Men som svar på spm: noen katter liker å sutte selv om de har vært med mor lenge, og det kan være veldig vanskelig å bli kvitt. Ikke alltid kattemor er så streng på avvenning, eller rett og slett at mor ikke har ivaretatt dem lenge nok til at behovet er dekket. Noen blir dessverre avvist litt tidlig, og det hjelper ikke ha de lenger hos mor egentlig, men de kan ha godt av andre søsken også. 12 uker er "normen" for hvor lenge de skal være hos mor, men jeg vil si det er et minimum. 12-14 uker er optimalt. Er mor drittlei av ungene, så er det ikke stas det heller. Våre er dra Dyrebeskyttelsen, og det var noen andre som hadde tatt disse kattungene fra mor for tidlig, og ingen aner hvor mor ble av. Så våre sutter dessverre litt. Den ene på tepper, og den andre på meg. Det var ganske ekstremt når de var små, men nå som de er 6 år, så skjer det bare om de har litt ekstra behov for nærhet. Ikke så fryktelig morsomt med en stor hannkatt som regelrett klorer seg fast rundt halsen din. Prøvde virkelig å avvenne han da han var liten, som om jeg var en streng kattemor. Men han er en hardhaus, og brydde seg svært lite om å få vondt Samtidig så er han da verdens snilleste katt, og kan stelle og styre med han som jeg vil. Sele, tannpuss og sårstell er null stress. For den som sutter på tepper, så skjer det bare når hun blir kost med, og vi har da aktivt stoppet henne fra å sutte. Hun vet nå at det ikke er "lov", men prøver seg litt innimellom. Anonymkode: 05a45...50d Skulle egentlig bare være en av de. Katten jeg har fra før viste litt tegn på seperasjonsangst og ensomhet når jeg er på jobb, sier kattungene men den nærmer seg ett år. Bestemte meg derfor for å få en til, men når jeg skulle hente hadde siste blitt kansellert og ble omtrent dyttet på meg, "hadde allerede blitt betalt vaksiner på, vi må få alle bort, søsken" osv... (Veldig ubehagelig situasjon). Forsovet i tankeboksen på gi den ene videre til et vennepar som ønsker seg katt, (og har vært fast kattepasser for meg) Uansett, kattene aksepterer hverandre og leker, så er bate suttingen som virker abnormalt liksom. -- Men takk til alle for svar, jeg prøver å få meg et lammeskinn, og innstiller meg på at det kan bli longhaul på dette. -TS Anonymkode: cc50c...ba9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå